PSB_78 Didaktika psychologie I

Filozofická fakulta
podzim 1999
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZB003 Obecná a alternativ. didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). 2. Předmět didaktiky psychologie. 3. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky, obecná didaktika a její vztah k didaktice psychologie. 4. Didaktický přínos J.A. Komenského, J.J. Rousseaua, J.H. Pestalozziho, J.F. Herbarta, K.D. Ušinského aj.). 5. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). 6. Charakteristika osobnosti učitele psychologie. 7. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. 8. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. 9. Psychologické podmínky vyučovacího procesu. 10. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii. 11. Psychologické základy didaktických zásad. 12. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky). 13. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie. 14. Využití samostatné činnosti žáka. 15. Modernizace výuky psychologie. Profilace výuky psychologie podle typů středních odborných škol, středních odborných učilišť, gymnázií, vysokých škol. 16. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek. 17. Didaktická analýza učiva. 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů). 19. Cvičení v hodinách psychologie. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů. 20. Psychologické hry a jejich využití. 21. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik. 22. Práce s literaturou ve výuce psychologie. 23. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů. 24. Výběr a uspořádání učiva v psychologii. 25. Výklad předmětu psychologie a jejích základních metod. 26. Výklad systému psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi. 27. Výklad podstaty duševního života. 28. Výklad čití a vnímání; jednoduché psychologické pokusy k demonstraci některých zákonitostí a zvláštností vnímání. 29. Výklad představivosti (představy a fantazie); jednoduché psychologické pokusy. 30. Výklad paměti; jednoduché psychologické pokusy. 31. Výklad učení; jednoduché psychologické pokusy. 32. Výklad pozornosti; jednoduché psychologické pokusy. 33. Výklad myšlení a řeči; jednoduché psychologické pokusy. 34. Výklad emocí a citů; jednoduché psychologické pokusy. 35. Výklad volního procesu. 36. Výklad činnosti. 37. Výklad psychologie osobnosti. atd.
Literatura
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
Informace učitele
Podrobnější seznam literatury bude k dispozici na sekretariátě Psychologického ústavu nebo v průběhu výuky
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.