PSA_035 Pedagogická psychologie II

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Fiľová (cvičící)
Mgr. Daniela Halámková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Janštová (cvičící)
Mgr. Vendula Patíková (cvičící)
Mgr. Lenka Tenklová (cvičící)
Mgr. Veronika Tlapáková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Eliška Čejková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Kamila Šustrová (pomocník)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 9:10–10:45 U32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_035/01: každou lichou středu 12:30–14:05 U29, D. Halámková, V. Patíková, A. Slezáčková, Z. Stránská, L. Tenklová
PSA_035/02: každou lichou středu 14:10–15:45 U29, D. Halámková, V. Patíková, A. Slezáčková, Z. Stránská, L. Tenklová
PSA_035/03: každou sudou středu 12:30–14:05 U29, D. Halámková, V. Patíková, A. Slezáčková, Z. Stránská, L. Tenklová
PSA_035/04: každou sudou středu 14:10–15:45 U29, D. Halámková, V. Patíková, A. Slezáčková, Z. Stránská, L. Tenklová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I
PSA_022 Pedagogická psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY:
  • 1: 3.10.2017: Odlišné dítě ve třídě - otázky integrace, inkluze, specifických potřeb, národnosti a etnika. (A. Slezáčková)
  • 2: 17.10.2017: Psychologie osobnosti učitele: některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. Vyučovací styly učitelů. Zátěž učitele a její zvládání, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. (Z. Stránská)
  • 3: 31.10.2017: Mobbing jako negativní fenomén na škole (T. Čech)
  • 4: 14.11.2017: Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Pedagogická komunikace. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Přístupy ke zkoumání klimatu, měření a ovlivňování klimatu třídy. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem. (Z. Stránská)
  • 5: 28.11.2017: Alternativní školství (A. Slezáčková)
  • SEMINÁŘE začínají od prvního říjnového týdne (změna pořadí seminářů vyhrazena):
  • 4.10. a 11.10.: Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Využití metod Pedag. psychologie pro vypracování Pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka – praktické seznámení s metodami (V. Patíková, D. Kurečková)
  • 18.10. a 25.10.: Šikana ve třídě. Příčiny, prevence, řešení. (V. Hrubá)
  • 1.11. a 8.11.: Psychologie výchovy a sebevýchovy. Metody Pozitivní edukace: Rozvoj silných stránek charakteru a morálního vědomí. (E. Janštová)
  • 15.11 a 22.11.: Psychologické aspekty metod aktivního vyučování. Praktické ukázky postupů, her a cvičení. (A. Fiľová)
  • 29.11. a 6.12.: Práce s technikami dle Evidence Based Teaching/Learning (J. Havigerová)
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 9788024734729. URL info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
    doporučená literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • Bartoňová, M. & Vítková, M. (2015). Inkluze ve školách jako interdisciplinární problém. Brno: Muni Press.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
    neurčeno
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
Výukové metody
Přednášky a semináře, diskuze ve skupině, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu:
- aktivní účast na seminářích (min. 80 %)
- včasné odevzdání kvalitní semestrální práce: Pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka základní školy (PRÁCI JE NUTNO ODEVZDAT V TIŠTĚNÉ PODOBĚ A VLOŽIT DO ODEVZDÁVÁRNY V ISU NEJPOZDĚJI JEDEN TÝDEN PŘED TERMÍNEM ÚSTNÍ ZKOUŠKY!)
- písemný test, jehož úspěšné splnění opravňuje k přístupu k ústní zkoušce
- ústní zkouška, zahrnující tématické okruhy předmětu Pedagogická psychologie I a II, rozpravu nad semestrální prací (Pedagogicko-psychologickou charakteristikou žáka) a nastudovanou literaturou.
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: Seminární práce je nutno vkládat do příslušné Odevzdávárny v ISu, a to výhradně do určeného termínu. Výjimky jsou možné POUZE po předchozí individuální domluvě s vyučujícím/cvičícím.
Poslední změna provedena 15. 9. 2017. Alena Slezáčková
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.