PřF:XS470 Komun. v konflikt. situacich - Informace o předmětu
XS470 Komunikace v konfliktních situacích
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Holík (cvičící)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XS470/01: Po 9:00–10:50 J4, P. Holík, H. Tesák Vrtala
XS470/02: Po 12:00–13:50 J4, P. Holík, H. Tesák Vrtala - Předpoklady
- XS450 Komunikační trénink || XS451 Komunikační trénink 2
Spolu s předmětem XS571 Komunikace v konfliktních situacích 2, vypisovaném v podzimním semestru, tvoří tento předmět dvousemestrální tréning v řešení konfliktních situací. Předměty lze absolvovat v libovolném pořadí. Předpoklady: Ochota naslouchat druhým a upřímnost sám k sobě. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 1/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Rozvinout a trénovat dovednosti komunikace, které umožňují vytvářet kvalitní vztah (zejména se studenty ve třídě) a které jsou užitečné v napjatých a konfliktních situacích.
- Výstupy z učení
- Teoretické koncepty/deklarativní znalost: student bude schopen zjednodušeně vysvětlit:
- souvislost mezi emocemi a potřebami jako dvěma složkami prožívání - čtyři kroky nenásilné komunikace - základní kontexty v individuální a skupinové interakci - kroky v peer empathy process Student se zdokonalí v následujících dovednostech: - naslouchání, vytváření empatického prostoru - porozumnění hlubšímu významu sdělení - sebe-napojení - rozlišování vlastních interpretací a pozorování + potřeb - upřímné neútočné vyjádření Výše uvedené dovednosti nejsou dobře testovatelné a navíc jsou situačně závislé - není tedy možné stanovit úroveň které studenti dosáhnout. Skrze trénink se však v těchto dovednostech zlepší a stanou se pro ně vědomě reflektovanými. - Osnova
- Tréning je zaměřen do tří oblastí komunikace: Empatické naslouchání, Upřímné sebevyjádření, Napojení na vlastní prožívání.- Komunikační prvky, které blokují porozumnění - 4 kroky vyjádření: Pozorování, Pocity, Potřeby, Přání
- Literatura
- doporučená literatura
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674472. info
- neurčeno
- Miki Kashtan: Spinning the threads of Radical Aliveness
- Výukové metody
- workshopy (předpokládá se aktivita studenta), učení zážitkem, diskuse reflexe, řešení modelových situací
- Metody hodnocení
- Požadavkem k zápočtu je aktivní účast v hodinách a vypracování krátké závěrečné práce (cca 2 stránky)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/XS470