FF:DPS003 Školní didaktika - Informace o předmětu
DPS003 Školní didaktika
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Předpoklady
- DPS002 Školní pedagogika || UZB002 Školní pedagogika || SUP002 Školní pedagogika || SUK002 Školní pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: !UZB003 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Osnova
- 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí
- 2. Teorie vzdělávání
- 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce
- 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma
- 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy
- 6. Didaktické principy/zásady
- 7. Fáze výuky, vyučovací hodina
- 8. Příprava na výuku
- 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní
- 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod
- 11. Učitel a žák jako činitelé výuky
- 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků
- 13. Poruchy učení
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- neurčeno
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
- Výukové metody
- Kurz je organizován jako přednáška, docházka je nepovinná.
- Metody hodnocení
- Informace o nezbytných úkolech jsou poskytovány na první hodině a také v ELFu, ISu. Předmět je ukončen závěrečným testem.
- Informace učitele
- Rozvrh je k dispozici na webových stránkách Ústavu pedagogických věd.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DPS003