Průchod studijním plánem
Upozornění:
Studijní plán je neaktivní.
PdF 1 Speciální výtvarná výchova (na dostudování) (neaktivní)
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Arts and Visual Creative Works (graduation)
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VV2S Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VV2S Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Požadavky kladené na uchazeče a uchazečky při státní závěrečné zkoušce vycházejí z cílů, které jsou vyjádřeny v profilu absolventa vysokoškolského magisterského studia výtvarné výchovy pro ZŠ a SŠ – zde jsou formulovány standardní tvůrčí schopnosti, vědomosti a pedagogické předpoklady nezbytné k dosažení způsobilosti pro práci učitele výtvarné výchovy. Státní závěrečná zkouška navazuje na vykonané dílčí zkoušky, na zkoušku bakalářskou a na práce vytvořené během studia podle požadavků učebních plánů.
Zkouška se koná formou ústního pohovoru a trvá zpravidla 20 až 30 min. Studující má v tematice, kterou si losem zvolí, prokázat mj. schopnost vymezit a utřídit základní pojmy, uvést v souvislostech hlavní problémové linie (události, díla, osobnosti aj.), v rámci dané tematiky prezentovat i své vlastní oborové zkušenosti a své závěry kultivovaně v uceleném projevu přednést a s porozuměním odborně reagovat na doplňující otázky k tématu.
V každé otázce jsou obsaženy dva základní okruhy problematiky:
- dějiny a teorie výtvarné kultury
- teorie vyučování výtvarné výchovy a didaktika výtvarné výchovy
Z oblasti speciálně pedagogické uchazeč/ka vykonává zkoušku z Edukace jedinců s mentálním postižením, dle platných státnicových okruhů, které jsou koncipovány katedrou speciální pedagogiky (viz http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=szz-nmgr-okruhy-edukace-varianta-b)
Student předkládá státnicové komisi Profesní portfolio, které se stává součástí ukončení studia na KVV PdF MU. Reprezentuje studentku – studenta jednak po stránce praktických výkonů, dosažených v průběhu studia a jednak po stránce jeho způsobilosti k výkonu pedagogické profese. Je tedy složeno ze dvou částí – v první části je obsažen přehled výtvarných aktivit autora doplněný fotodokumentací, jednotlivé fotografie jsou označeny standardním popisem, ve druhé části je předkládán textový soubor reflektující pedagogickou praxi provázený fotodokumentací. Rozsah portfolia není přesně stanoven, je však požadována profesionální grafická úprava, portfolio je předkládáno v tištěné podobě a je odevzdáváno přímo státnicové komisi. Po ukončení zkoušky je vráceno autorům. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíEISENHAMMEROVÁ, Barbora. Umění - prostor pro komunikaci osob s mentálním postižením [online]. Brno, 2014 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/r7h8w/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Zuzana Strakošová.
SVOBODOVÁ, Klára. Pro jeho smýšlení [online]. Brno, 2015 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/nw9zv/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
HORÁČKOVÁ, Hana. Výtvarná činnost jako prostředek aktivizace seniorů [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/w0shu/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stadlerová.
TKADLECOVÁ, Milada. Je to v hlavě [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/wk5hb/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
STEBLOVÁ, Veronika. Imaginárium [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-03-31]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/dx0hl/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jiří Sobotka.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | - |
9 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6043 | Teorie a praxe školy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6044 | Teorie a praxe kurikula | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6045 | Teorie a praxe výuky | z | 2 | 2 | - |
6 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6067 | Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6074 | Kognitivní psychologie pro učitele | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6076 | Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití | k | 3 | 1 | - |
11 kreditů |
Diplomová práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:VV_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:VV_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:Vi8MP_AVT1 | Audiovizuální tvorba 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:Vi8MP_TVy1 | Tvorba výstav 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:Vs8MP_AA1 | Arteterapeutický ateliér 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:Vs8MP_PSZ1 | Pedagogická praxe v prostředí sociálně znevýhodněných skupin 1 | z | 3 | 1 | - |
PdF:Vs8MP_Ref1 | Reflexivní seminář 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:Vs8MP_VSe1 | Výběrový seminář 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:VV8MP_A1 | Ateliér 1 | z | 3 | 1 | - |
PdF:VV8MP_DVV1 | Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky | z | 2 | 1 | - |
PdF:VV8MP_Kom1 | Komunikace se současným uměním 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:VV8MP_SDU1 | Seminář k dějinám umění 1 | zk | 2 | 1 | - |
PdF:VV8MP_VP1 | Výuková praxe 1 | z | 3 | 1 | - |
PdF:Vi8MP_AVT2 | Audiovizuální tvorba 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:Vi8MP_TVy2 | Tvorba výstav 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:Vs8MP_AA2 | Arteterapeutický ateliér 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:Vs8MP_PSZ2 | Pedagogická praxe v prostředí sociálně znevýhodněných skupin 2 | z | 3 | 2 | - |
PdF:Vs8MP_Ref2 | Reflexivní seminář 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:Vs8MP_VSe2 | Výběrový seminář 2 | k | 3 | 2 | - |
PdF:VV8MP_A2 | Atelier 2 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:VV8MP_DVV2 | Didaktika 2 - Intermediální výukové modely | zk | 4 | 2 | - |
PdF:VV8MP_EST1 | Estetika 1 | z | 2 | 2 | - |
PdF:VV8MP_Kom2 | Komunikace se současným uměním 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:VV8MP_SDU2 | Seminář k dějinám umění 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:VV8MP_SVZ1 | Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1 | k | 3 | 2 | P |
PdF:VV8MP_VP2 | Výuková praxe 2 | z | 3 | 2 | - |
PdF:Vi8MP_TVy3 | Tvorba výstav 3 | z | 2 | 3 | - |
PdF:Vs8MP_PSZ3 | Pedagogická praxe v prostředí sociálně znevýhodněných skupin 3 | z | 3 | 3 | - |
PdF:Vs8MP_Ref3 | Reflexivní seminář 3 | zk | 2 | 3 | - |
PdF:VV8MP_A3 | Ateliér 3 | z | 3 | 3 | - |
PdF:VV8MP_DVV3 | Didaktika 3 - Školní kurikula a výtvarné dílny | zk | 2 | 3 | - |
PdF:VV8MP_EST2 | Estetika 2 | zk | 4 | 3 | - |
PdF:VV8MP_Kom3 | Komunikace se současným uměním 3 | z | 2 | 3 | - |
PdF:VV8MP_SDU3 | Seminář k dějinám umění 3 | z | 2 | 3 | - |
PdF:VV8MP_SVZ2 | Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2 | zk | 4 | 3 | P |
PdF:VV8MP_VP3 | Výuková praxe 3 | z | 3 | 3 | - |
PdF:Vs8MP_PSZ4 | Pedagogická praxe v prostředí sociálně znevýhodněných skupin 4 | z | 3 | 4 | - |
PdF:Vs8MP_Ref4 | Reflexivní seminář 4 | z | 2 | 4 | - |
PdF:VV8MP_Kom4 | Komunikace se současným uměním 4 | z | 2 | 4 | - |
PdF:VV8MP_TU | Teorie umění | z | 2 | 4 | - |
97 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV8MP_S4e1 | Edukace jedinců s mentálním postižením 1 | zk | 6 | 2 | P |
PdF:VV8MP_S4e2 | Edukace jedinců s mentálním postižením 2 | zk | 6 | 3 | P |
12 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_SART1 | Socio-art 1 | k | 4 | - | - |
PdF:VV_SART2 | Socio-art 2 | k | 4 | - | - |
8 kreditů |