MAREŠ, Jiří, Stanislav JEŽEK a František TOMÁŠEK. CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents. Online. The New Educational Review. Toruň: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, roč. 5/2005, č. 1, s. 11-25, 14 s. ISSN 1732-6729. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
Název česky CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty
Autoři MAREŠ, Jiří (203 Česká republika), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, garant) a František TOMÁŠEK (203 Česká republika)
Vydání The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 1732-6729.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00013734
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky social support; perceived support; child; adolescent; parent; teacher; classmate; assessment
Štítky adolescent, assessment, child, classmate, parent, perceived support, social support, teacher
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832. Změněno: 30. 11. 2006 10:25.
Anotace
This validation study deals with verification of the Czech version of CASSS. The questionnaire comprises 60 items. Students assess the frequency of each event described by an item and its importance. The research was realized on a sample of 274 grade 6 to 9 students and yielded similar psychometric properties as the original American version of CASSS (2000). The factor analysis identified a five-factor structure corresponding to the variables of parents, teacher, classmates, best friend, and people in school. Factor loadings ranged from 0.31 to 0.87 (compared with 0.52 to 0.81 in the original version) within each of the five components. The identified structure explains approximately 48 % of variance. Reliability estimated using Cronbach alpha was computed for each subscale (parents, teacher, classmates, best friend, and people in school). The coefficients of internal consistency ranged from 0.84 to 0.93 (compared with 0.92 to 0.95 in the original version). Cronbach alpha for the whole questionnaire is 0.95 (compared with 0.96 in the original version). The method can be used within the conditions of Czech schools to determine the actual state of individuals and groups, individual counselling and evaluation of intervention effects.
Anotace česky
Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorek poskytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do 0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavu jednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 13:35