2006
Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik
JANÍK, Tomáš; Marcela MIKOVÁ; Petr NAJVAR a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik
Název česky
Výukové formy a fáze ve výuce fyziky v České republice: design a výsledky CPV videostudie fyziky
Název anglicky
Forms and Phases in Physic Instruciton in the Czech Republic: design and results of CPV Videostudy of Physics
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant); Marcela MIKOVÁ (203 Česká republika); Petr NAJVAR (203 Česká republika) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, Kiel, IPN an der Universität Kiel, 2006, 0949-1147
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/06:00018619
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
video study; physics instruction; lesson; categorial system
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2007 07:51, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Im Beitrag werden Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik vorgestellt, die das Zentrum für pädagogische Forschung an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität in Brno (CZ) in den Jahren 2004/05 durchgeführt hat. Anhand von Videoanalysen werden inhaltsbezogene Lehr- und Lernprozesse im tschechischen Physikunterricht in der Sekundarstufe I untersucht. Die Datenbasis bilden Videoaufzeichnungen von 62 Unterrichtsstunden zum Thema Kraftbegriff (7. Jahrgangsstufe) und Stromkreis (8. Jahrgangsstufe). Diese wurden transkribiert, kodiert und in Bezug auf die Verteilung von Unterrichtsformen und -phasen ausgewertet. Insgesamt deuten die Ergebnisse auf eine starke Lehrerzentriertheit des Physikunterrichts hin. Die Freiräume für schülerorientierte Unterrichtsformen und –phasen sind relativ eingeschränkt. Die dominierenden Unterrichtsformen sind Lehrervortrag, Diktat und Klassengespräch. Was die Unterrichtsphasen betrifft, dominiert das Sichern/Üben und Anwenden/Vertiefen, dagegen sind Unterrichtsphasen wie Einstieg und Rückschau selten vertreten. Die hier präsentierten Ergebnisse werden im Kontext der TIMSS Video Study 1999 sowie der IPN Videostudie Physik diskutiert.
Česky
V příspěvku jsou prezentovány hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky na 2. stupni brněnských základních škol, který byl realizován pod názvem CPV videostudie fyziky v letech 2004/05. Analýza byla provedena na 62 vyučovacích hodinách k tématům skládání sil (7. ročník) a elektrický obvod (8. ročník). Výsledky ukazují, že výuka fyziky je silně řízena učitelem a nabízí jen relativně málo prostoru pro samostatné a skupinové aktivity žáků. Dominujícími formami výuky jsou rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou procvičování a aplikace učiva, naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny fáze, jejichž jádrem je motivace žáků a metakognitivní podpora učebního procesu.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|