KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁ. Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ? In VI. MARTINSKÉ DNY HYGIENY - VEREJNÉ ZDRAVOTNÍCTVO s medzinárodnou účasťou. 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Název česky Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Název anglicky Does the Basic School Environment in the Czech Republic Promote Suitable Development of Childrens Spine ?
Autoři KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁ.
Vydání VI. MARTINSKÉ DNY HYGIENY - VEREJNÉ ZDRAVOTNÍCTVO s medzinárodnou účasťou, 2009.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 30209 Paediatrics
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Dotazník; ergonomie; manuál; páteř; škola; učitel; vada; žák; prevence
Klíčová slova anglicky Questionnaire; ergonomy; manual; spine; school; teacher; disorder; pupil; prevention
Štítky disorder, ergonomy, Manual, prevention, pupil, questionnaire, school, spine, teacher
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 6. 4. 2012 22:29.
Anotace
Se školou je spjato riziko nedostatku pohybu, fixace nevhodných návyků a zvýšená statická zátěž. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Pomocí anonymního dotazování byla realizována sonda do situace na 10 základních školách v Brně. Pětina respondentů učí děti s vadami páteře, učitelé se snaží žáky aktivizovat, vést ke správnému držení těla. Ve větší míře ale chybějí znalosti, jak včas ortopedické vady rozpoznat, pedagogové mají však zájem o možnosti, jak poradit a pomoci dětem i rodičům. Několik pracovišť Pedagogické fakulty MU připravilo manuál, který potřebné informace nabízí. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření zlepšují zdraví a života, dovolují vyšší pohodu při učení a práci. Zanedbatelná nejsou ani ekonomická pozitiva.
Anotace anglicky
During compulsory school attendance children are endangered by a lack of physical activity, formation of unsuitable movement habits and increased static load. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. An anonymous questionnaire survey of the situation in ten basic schools in Brno was carried. One-fifth of asked teachers teach pupils with spinal disorders and try to activate them and guide them to a good body posture. However, teachers increasingly lack knowledge about the early detection of ortopedic disorders, yet they are still interested in possibilities of advising and helping children and parents. Several departments of the Faculty of Education of Brno Masaryk University have created a manual which provides teachers with necessary information. Early prevention and remedial instructions improve health and life conditions and promote a higher well-being during learning and work. Also economic positives should be mentioned.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 19. 3. 2024 03:03