Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. VRUBEL, Martin. Advisory Committee of International Conference on Education for Combating Radicalisation. Advisory Committee of International Conference, School of Education, Banasthali Vidyapith, Rajastan, India, 2024 - 2024.
    2. BENEŠ, Pavel, Martin VRUBEL, Petra ZÁDĚROVÁ and Jana SOKOLOVÁ ŠIDLOVÁ. Rehabilitation of visual functions in people with visual impairment. In EAOO konference Helsinky. 2024.
    3. VRUBEL, Martin. The importance of an inclusive curriculum in teacher education. In Gender, Inclusive Education, Democratic Values and Active Citizenship, Tribhuvan University, Nepal. 2024.

    2023

    1. LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Digitální technologie ve výuce hudební výchovy u osob se zrakovým postižením (Digital Technologies in Music Education for People with Visual Impairments). 2023.
    2. LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Efektivita výukové online platformy Braille-Music (Efficiency of an Learning Online Platform Braille-Music). In X. konference mladých vědeckých pracovníků PORTA OMNIA. 2023.
    3. LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Innovative approaches in teaching Braille Music notation. In 14th International Conference: Education, Research & Development. 2023.
    4. VRUBEL, Martin. Metodologické soustředění pro kandidáty Ph.D. z Pedagogické fakulty MU 2023 (Methodological training for Ph.D. candidates. from the MU Faculty of Education in 2023). 2023.
    5. VRUBEL, Martin. Scientific Board of International Conference on Transformative Education, Gender Equality, Active Citizenship for Sustainable Development. Scientific Board of International Conference, Kalinga Institute of Social Sciences, Bhubaneswar, India,, 2023 - 2023.
    6. LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Výuka Braillského notopisu via online (Teaching Braille Music Notation via Online Methods). ŠTÚDIE ZO ŠPECIÁLNEJ PEDAGOGIKY. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2023, vol. 12, No 2, p. 30-43. ISSN 2585-7363.
    7. VRUBEL, Martin and Dominik LEVÍČEK. XVII. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Práce s jinakostí v českém vzdělávacím systému 2023 (XVII conference of the doctoral study program Special Education: Work with diversity in the Czech educational system 2023). 2023.

    2022

    1. VRUBEL, Martin. člen Asociace zrakových terapeutů. Asociace zrakových terapeutů, 2022.
    2. VRUBEL, Martin. Metodologické soustředění pro kandidáty Ph.D. z Pedagogické fakulty MU 2022 (Methodological training for Ph.D. candidates. from the MU Faculty of Education in 2022). 2022.
    3. LEVÍČEK, Dominik and Martin VRUBEL. Výuka Braillského notopisu via online (Teaching of Braille Music via online). In IX. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2022.
    4. FADEYEV, Daniil and Martin VRUBEL. Vývoj rané péče v České republice a zemích bývalého Sovětského svazu (Development of the early care system in the Czech Republic and the countries of the former Soviet Union). In XXII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami 29.3.2022. 2022.
    5. VRUBEL, Martin and Dominik LEVÍČEK. XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022 (XVI Conference of the Doctoral Study Programme Special Education: Strategies in Special Education Research 2022). 2022.

    2021

    1. VRUBEL, Martin. Accessibility of Czech Primary Schools for Students with Visual Impairment. In 8th ECPVI European Conference - Psychology and Visual Impairment "Real life (In) dependence". 2021.
    2. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Digitální pomůcky pro slabozraké, nácvik a výběr u klientů se zrakovým postižením (Digital aids for the visually impaired, training and selection for visually impaired clients). In XV. Sympozium dětské oftalmologie. 2021.
    3. PANČOCHA, Karel and Martin VRUBEL. DSP Speciální pedagogika 2021 (Doctoral study program Special education 2021 - workshop). 2021.
    4. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA and Nicol DOSTÁLOVÁ. Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2021, vol. 10, No 18, p. 61-74. ISSN 1805-4978.
    5. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA, Věra VOJTOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Logbook for Special Edication doctoral program (Logbook pro doktorský studijní program Speciální pedagogika). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9840-4.
    6. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA, Věra VOJTOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Logbook pro doktorský studijní program Speciální pedagogika (Logbook for Special Education doctoral program). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9838-1.
    7. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA, Věra VOJTOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Logbook pro doktorský studijní program Speciální pedagogika (Logbook for Special Education doctoral program). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9839-8.
    8. VRUBEL, Martin. Metodologické soustředění pro kandidáty Ph.D. na Pedagogické fakultě MU 2021 (Methodological training for Ph.D. at the Faculty of Education MU 2021). 2021.
    9. VRUBEL, Martin. Praktický workshop pro studenty v DSP programech na téma: Úvod do problematiky práce s hlasem, individuální konzultace s účastníky workshopu o hlasové průpravě a předcházení potížím s hlasem (Practical workshop for students in DSP programs on the topic: Introduction to the issue of working with the voice, individual consultations with workshop participants on voice training and prevention of voice problems). 2021.
    10. VRUBEL, Martin. Scientific Board of International Conference on Inclusive Education: Need and Chalanges. Scientific Board of International Conference, Kalinga Institute of Social Sciences, Bhubaneswar, India,, 2021 - 2021.
    11. KISSOVÁ, Lenka, Katarína SLEZÁKOVÁ, Dana DLOUHÁ, Lenka FELCMANOVÁ, Veronika MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Lenka GAJZLEROVÁ and Martin VRUBEL. Sumář dobré praxe - sdílení praxe v inkluzi (Summary of good practice - sharing practice in inclusion). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 270 pp.
    12. KISSOVÁ, Lenka, Katarína SLEZÁKOVÁ, Dana DLOUHÁ, Lenka FELCMANOVÁ, Veronika MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Lenka GAJZLEROVÁ and Martin VRUBEL. Sumář dobré praxe. Zkušenosti s inzkluzivním vzděláváním. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-280-0270-1.
    13. DOSTÁLOVÁ, Nicol, Martin VRUBEL and Petr KACHLÍK. Syndrom počítačového vidění – projevy a možnosti předcházení (Computer vision syndrome – symptoms and prevention). Časopis lékařů českých. Praha: Česká lékařská společnost J.E. Purkyně, 2021, vol. 160, 2-3, p. 88-92. ISSN 0008-7335.
    14. VRUBEL, Martin. XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021 (XV. conference of the doctoral study program Special Education: Education of Pupils with Special Educational Needs 2021). 2021.

    2020

    1. KISSOVÁ, Lenka, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka FELCMANOVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ, Dana DLOUHÁ and Martin VRUBEL. BeIN - Výzvy inkluze a jak na ně - dobrá praxe v inkluzivním vzdělávání & Sumář dobré praxe (BeIN - Challenges of inclusion and how to deal with them - good practice in inclusive education & Summary of good practice). 2020.
    2. BENEŠ, Pavel, Martin VRUBEL, Šárka HLUBOCKÁ and Kateřina MALÁ. Jednoduché vyšetření zraku u dětského pacienta (Simple eye examination in a child patient). Pediatrie pro praxi. Olomouc: Solen s.r.o., 2020, vol. 21, No 3, p. 152-155. ISSN 1213-0494.
    3. RÖDEROVÁ, Petra, Marie PAVLOVSKÁ and Martin VRUBEL. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se zrakovým postižením. Metodická příručka (Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Visual Disability. Methodological Manual). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 135 pp. ISBN 978-80-210-9845-9.
    4. BENEŠ, Pavel, Karel PANČOCHA and Martin VRUBEL. Přehled oftalmologie pro pomáhající profese (An overview of ophthalmology for assisting professions). 1st ed. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických profesí, 2020, 126 pp. ISBN 978-80-7013-603-4.
    5. VRUBEL, Martin. Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In VIII. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2020.
    6. VRUBEL, Martin. Recenze LOGBOOK - Praktická výuka v rámci vzdělávacího programu akreditovaného kvalifikačního kurzu - ASISTENT BEHAVIORÁLNÍHO ANALYTIKA (Review of LOGBOOK - Practical teaching within the educational program of an accredited qualification course - ASSISTANT OF BEHAVIORAL ANALYTICS). Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2020.
    7. VRUBEL, Martin. Recenze LOGBOOK - PRO CVIČENÍ BAKALÁŘSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU OPTIKA A OPTOMETRIE (Reviews LOGBOOK - EXERCISE Bachelor's degree program optics and optometry). Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2020.
    8. VRUBEL, Martin. Série metodologických workshopů pro doktorské studenty a akademické pracovníky 2020 (A series of methodological workshops for Ph.D. candidates and academics 2020). 2020.
    9. ŘEHULKA, Pavel, Martin VRUBEL, Tomáš NEŽÁDAL and Milan BRÁZDIL. Socioekonomické dopady bolestí hlavy - příčiny a možnosti ovlivnění (Socio-economic impact of headache disorders - reasons and improvement possibilities). CESKA A SLOVENSKA NEUROLOGIE A NEUROCHIRURGIE. Praha: CZECH MEDICAL SOC, 2020, vol. 83, No 5, p. 499-503. ISSN 1210-7859. Available from: https://dx.doi.org/10.14735/amcsnn2020499.
    10. VRUBEL, Martin. XIV. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020 (XIV. Conference of Ph.D. Candidates of Doctoral Study Program Special Education). 2020.

    2019

    1. VRUBEL, Martin. Abstrakt k přednášce Fyzická přístupnost základních škol v kontextu inkluzivního vzdělávání (Abstract to lecture Physical Accessibility of Primary Schools in the Context of Inclusive Education). In Konference ICOLLE 2019. 2019.
    2. ZEMSKÁ, Monika, Petr FUČÍK, Karel PANČOCHA and Martin VRUBEL. Cena děkana za významný tvůrčí čin zaměstnanců (Dean's Award for significant publications act). děkan Pedagogické fakulty MU, 2019.
    3. VRUBEL, Martin. Fyzická přístupnost základních škol v kontextu inkluzivního vzdělávání (Physical accessibility of primary schools in the context of inclusive education). In 11. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2019. 2019.
    4. JÁGEROVÁ, Nora and Martin VRUBEL. Kľúčové komponenty sociálnej interakcie medzi jednotlivcom s viacnásobným postihnutím a jeho interakčným partnerom (Key Elements of the Social Interaction among a Person with Multiple Disabilities and his Interaction Partner). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, No 1, p. 76-87. ISSN 2585-7363.
    5. VRUBEL, Martin. Metodologické soustředění pro kandidáty Ph.D. v oboru Speciální pedagogika 2019 (Methodological workshop for Ph.D. candidates in Special Education field 2019). 2019.
    6. VRUBEL, Martin. Recenze LOGBOOK - PRO CVIČENÍ BAKALÁŘSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU ORTOPTIKA (Reviews of LOGBOOK - FOR EXERCISE OF THE BALCAL ORTHOPTICS STUDY PROGRAM). Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2019. ISBN 978-80-210-9526-7.
    7. VRUBEL, Martin. Série metodologických workshopů pro doktorské studenty a akademické pracovníky (A series of methodological workshops for Ph.D. candidates and academics). 2019.
    8. VRUBEL, Martin. Simulační techniky oftalmopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.) (Simulation techniques – Education of people with visual impairments. Methodical texts for the MUNI 4.0 project). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 38 pp. ISBN 978-80-210-9592-2.
    9. VRUBEL, Martin. Simulační techniky oftalmopedické. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.) (Simulation techniques – Education of people with visual impairments. Methodical texts for the MUNI 4.0 project). Brno: Masarykova univerzita, 2019, 38 pp. ISBN 978-80-210-9592-2.
    10. BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ and Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu. (Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 2, p. 111-126. ISSN 2585-7363.
    11. VRUBEL, Martin. XIII. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Vhodné strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu (XIII. Conference of Ph.D. Candidates of Doctoral Study Program Special Education). 2019.

    2018

    1. VRUBEL, Martin. člen Poradního sboru Rady města Brna pro bezbariérové Brno. Poradní sbor Rady města Brna pro bezbariérové Brno, 2018.
    2. VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Pavel BENEŠ. EDUCATION POLICY: INCLISIVE EDUCATION,SOCIOLOGY OF EDUCATION - Accessibility of Education for Students with Visual Impairment. Journal “EDUCATION“. Tbilisi: Sokhumi State Univerzity, 2018, 9-10, 9-10, p. 14-24.
    3. TANNENBERGEROVÁ, Monika, Petr FUČÍK, Karel PANČOCHA and Martin VRUBEL. Evaluation of School Inclusion: Mission (Im)possible. 1st ed. Münster: Waxmann Verlag GmbH, 2018, 161 pp. ISBN 978-3-8309-3771-5.
    4. VRUBEL, Martin. Metodologické soustředění pro kandidáty Ph.D. v oboru Speciální pedagogika 2018 (Methodological workshop for Ph.D. candidates in Special Education field 2018). 2018.
    5. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Výhody digitálních lup, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovými disabilitami (Advantages of Digital Magnifiers, Training and Rehabilitation of Clients with Sight Disabilities). Rehabilitácia. Bratislava: Liečreh s.r.o., 2018, vol. 55, No 4, p. 215-219. ISSN 0375-0922.
    6. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Výhody digitálních lup pro slabozraké, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovým postižením (Advantages of digital magnifiers in low vision clients, training and rehabilitation of clients with visual impairment). In VI. Speciálněpedagogické dny. 2018.
    7. VRUBEL, Martin. XII. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu (XII. Conference of Ph.D. Candidates of Doctoral Study Program Special Education). 2018.

    2017

    1. VRUBEL, Martin. Abstract for the lecture Accessibility of Colleges for People with Disabilities (Accessibility of Colleges for People with Disabilities). In Abstract book: Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017. ISBN 978-9941-25-352-2.
    2. VRUBEL, Martin. Accessibility of Colleges for People with Disabilities. In Inclusive Education: Research Learning, Teaching and Student Support. 2017.
    3. VRUBEL, Martin. Analýza přístupnosti vzdělávání dospělých s postižením v České republice, Izraeli a Gruzii (Analysis of accessibility of adult education with disabilities in the Czech Republic, Israel and Georgia). In 9. mezinárodní konference celoživotního vzdělávání ICOLLE 2017. 2017.
    4. VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ. Cena děkana Pedagogické fakulty MU za publikaci Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments (Dean's Award for Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments). Pedagogická fakulta MU, 2017.
    5. VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 pp. ISBN 978-80-210-8456-8.
    6. VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 pp. ISBN 978-80-210-8885-6.
    7. VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 pp. ISBN 978-80-210-8456-8.
    8. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Individuals with a high refractive error and the learning with an appropriate type of optical corrective aid. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký University, 2017, vol. 10, No 1, p. 7-14. ISSN 1805-4978.
    9. VRUBEL, Martin and Filip HABRMAN. Integration through Education - support for disadvantaged families. In Abstract book: Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017. ISBN 978-9941-25-352-2.
    10. VRUBEL, Martin. Integration through Education - support for disadvantaged families. In Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017.
    11. VRUBEL, Martin, Věra LINHARTOVÁ and Pavel BENEŠ. Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii. (Comparison of approaches for people with special educational needs at universities in the Czech republic, Israeli and Georgia.). In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017.
    12. VRUBEL, Martin, Věra LINHARTOVÁ and Pavel BENEŠ. Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii. (Comparison of approaches to individuals with special educational needs at higher education institutions in the Czech Republic, Israel and Georgia.). In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017.
    13. VRUBEL, Martin. Metodologický workshop pro studenty DSP Speciální pedagogika 2017 (Methodological workshop for PH.D. candidates in the field of Special education 2017). 2017.
    14. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy (Ophthalmology for students of special education). 1st ed. Brno: Paido, 2017, 92 pp. ISBN 978-80-7315-264-2.
    15. VRUBEL, Martin. Přístupnost vzdělávání na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii pro studenty s postižením v kontextu otevírání pracovního trhu (Accessible education at universities in the Czech Republic, Israel and Georgia for students with disabilities in the context of opening up the labor market). In Konferenci projektu Active Citizenship and Decent Work - Proč zaměstnávat? Protože je to normální. 2017.
    16. VRUBEL, Martin, Martin FIALA, Michaela FIALOVÁ, Jiří MARTINEC, Nikola PAŠTRNÁKOVÁ, Michaela STEJSKALOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Jan VIKTORIN and Marie VÍTKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání - přehledové studie (Special and Inclusive Education - Peer Review Studies). první. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 103 pp. ISBN 978-80-210-8894-8.
    17. VRUBEL, Martin, Martin FIALA, Michaela FIALOVÁ, Jiří MARTINEC, Nikola PAŠTRNÁKOVÁ, Michaela STEJSKALOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Jan VIKTORIN and Marie VÍTKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání – přehledové studie (Special and Inclusive Education – Peer Review Studies). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 103 pp. ISBN 978-80-210-8894-8.
    18. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Výběr vhodného typu korekční pomůcky při rehabilitaci jedinců se zrakovým znevýhodněním (Select the appropriate type of corrective aids for rehabilitation of individuals with visual disadvantages). In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017.
    19. BENEŠ, Pavel and Martin VRUBEL. Výběr vhodného typu korekční pomůcky při rehabilitaci jedinců se zrakovým znevýhodněním (Select the appropriate type of corrective aids for rehabilitation of individuals with visual disadvantages). In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017.
    20. VRUBEL, Martin. Workshop - tvorba přehledových studií 2017 (Workshop - writing of literature review 2017). 2017.
    21. VRUBEL, Martin. XI. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Speciální a inkluzivní pedagogika (XI. Conference of Ph.D. Candidates of Doctoral Study Program Special Education - Special and Inclusive Pedagogy). 2017.

    2016

    1. VIKTORIN, Jan and Martin VRUBEL. Asistent pedagoga v inkluzivním prostředí školy (Assistant Teacher in Inclusive School Environment). In Vrubel, M. a kol. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 7-20. ISBN 978-80-210-8468-1.
    2. VRUBEL, Martin. Elektronické studijní podklady k předmětu Základy oftalmopedie (Electronic study materials for the course Fundamentals of Ophthalmopaedia). Masarkova univerzita, 2016.
    3. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Ivona JEDLIČKOVÁ, Geraldina PALOVČÍKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Bohumíra LAZAROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Jarmila PIPEKOVÁ, Milan POL, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Ivo ŠLAPÁK, Kateřina TRNKOVÁ, Martin VRUBEL and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma (Inclusion in Schools and in Society as an Interdisciplinary Issue). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 363 pp. ISBN 978-80-210-8093-5.
    4. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Konference studentů DSP Speciální pedagogika Inkluzivní vzdělávání (Conference of Ph.D. candidates in Special Education: Inclusive education). 2016.
    5. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Metodologický workshop pro studenty Ph.D. Speciální pedagogika 2016 (Methodology workshop for Ph.D. candidates in special education 2016). 2016.
    6. VRUBEL, Martin. Recenze pro redakční radu časopisu Speciální pedagogika. 2016.
    7. VRUBEL, Martin, Eva DOLEŽALOVÁ, Marie HOŠŤÁLKOVÁ, Lenka HRNČÍŘOVÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Zuzana ONDROUŠKOVÁ, Jan VIKTORIN, Michal VOSTRÝ, Marie VÍTKOVÁ and Iva ŽÁKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích II. (Special and Inclusive Education in Peer Review Studies II.). první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 140 pp. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích, sv. II. ISBN 978-80-210-8468-1.
    8. VRUBEL, Martin, Eva DOLEŽALOVÁ, Marie HOŠŤÁLKOVÁ, Lenka HRNČÍŘOVÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Zuzana ONDROUŠKOVÁ, Jan VIKTORIN, Michal VOSTRÝ, Marie VÍTKOVÁ and Iva ŽÁKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích II. (Special and Inclusive Education in Peer Review Studies II.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích, sv. II. ISBN 978-80-210-8468-1.
    9. VRUBEL, Martin. workshop - tvorba přehledových studií (workshop - writing of literature review). 2016.
    10. VRUBEL, Martin. workshop - tvorba přehledových studií II (workshop - writing of literature review II). 2016.

    2015

    1. VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením (Facilitators and barriers of school and social inclusion of people with visual impairment). Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 pp. ISBN 978-80-210-8022-5.
    2. VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením (Facilitators and barriers of school and social inclusion of people with visual impairment). Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 pp. ISBN 978-80-210-8022-5.
    3. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ and Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Překlad Petr Kovařík. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 161 pp. ISBN 978-80-210-7152-0.
    4. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Ivona JEDLIČKOVÁ, Geraldina PALOVČÍKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Bohumíra LAZAROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Jarmila PIPEKOVÁ, Milan POL, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Ivo ŠLAPÁK, Kateřina TRNKOVÁ, Martin VRUBEL and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma (Inclusion in Schools and in Society as an Interdisciplinary Issue). první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 363 pp. ISBN 978-80-210-8093-5.
    5. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Ivona JEDLIČKOVÁ, Geraldina PALOVČÍKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Bohumíra LAZAROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Jarmila PIPEKOVÁ, Milan POL, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Ivo ŠLAPÁK, Kateřina TRNKOVÁ, Martin VRUBEL and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma (Inclusion in Schools and in Society as an Interdisciplinary Issue). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 363 pp. ISBN 978-80-210-8093-5.
    6. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Konference studentů DSP Speciální pedagogika Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní společnost (Conference of Ph.D. candidates in Special Education: Inclusive education and inclusive society). 2015.
    7. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Metodologický workshop pro studenty Ph.D. Speciální pedagogika (Methodology workshop for Ph.D. candidates in special education). 2015.
    8. VRUBEL, Martin. Předseda redakční rady. Česká oční optika, 2015. ISSN 1211-233X.
    9. VRUBEL, Martin. Předseda redakční rady časopisu Česká oční optika. 2015. ISSN 1211-233X.
    10. VRUBEL, Martin. Přehledové studie I: úvod a tvorba studie ze zahraničních zdrojů (Peer Review Study I: Introduction and creation of studies from foreign sources). 2015.
    11. VRUBEL, Martin. Přehledové studie II. - příprava přehledové studie (Peer Review Study II. - preparation of peer review). 2015.
    12. VRUBEL, Martin, Kristýna BĚLOHLÁVKOVÁ, Lenka DRUSOVÁ, Dana GROULÍKOVÁ, Barbora ILGNEROVÁ, Viktor KRIŽO, Sunil KUMAR, Petra ODEHNALOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina ŠTRAUSOVÁ, Veronika UHROVÁ, Jan VIKTORIN and Marie VÍTKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích (Special and Inclusive Education in Peer Review Studies). první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 167 pp. ISBN 978-80-210-8107-9.
    13. VRUBEL, Martin, Kristýna BĚLOHLÁVKOVÁ, Lenka DRUSOVÁ, Dana GROULÍKOVÁ, Barbora ILGNEROVÁ, Viktor KRIŽO, Sunil KUMAR, Petra ODEHNALOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina ŠTRAUSOVÁ, Veronika UHROVÁ, Jan VIKTORIN and Marie VÍTKOVÁ. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích (Special and Inclusive Education in Peer Review Studies). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 167 pp. ISBN 978-80-210-8107-9.
    14. VRUBEL, Martin. Viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů. Společenstvo českých optiků a optometristů, 2015.
    15. VRUBEL, Martin. Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol (The importance of determinant of inclusive education through directors of normal schools). In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015.
    16. VRUBEL, Martin. Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol (The importance of determinant of inclusive education through directors of normal schools). In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015.

    2014

    1. VRUBEL, Martin. Barriers for pupils with visual impairment in elementary schools - attitudes of school principals. 2014.
    2. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ and Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Petr Kovařík. 1st Edition. Brno: Masaryk University, 2014, 161 pp. ISBN 978-80-210-7152-0.
    3. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ and Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Petr Kovařík. 1st Edition. Brno: Masaryk University, 2014, 161 pp. ISBN 978-80-210-7152-0.
    4. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Inkluze v interdisciplinárním pohledu - metodologické pojetí (Inclusion in an interdisciplinary perspective - methodological approach). 2014.
    5. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA, Renée GRENAROVÁ, Robin HORÁK, Nora JÁGEROVÁ, Soňa KLEMPOVÁ, Marta KOZDAS, Pavlína GRÁC LIVŇANSKÁ, Ivana MÁROVÁ, Jarmila MATOCHOVÁ, Jana PAVELKOVÁ, Petra SEGEŤOVÁ, Zuzana ŠIRMEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ and Petr VYBÍRAL. Inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích (Inclusive Education in Surveillance Studies). první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 167 pp. ISBN 978-80-210-7541-2.
    6. VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA, Renée GRENAROVÁ, Robin HORÁK, Nora JÁGEROVÁ, Soňa KLEMPOVÁ, Marta KOZDAS, Pavlína GRÁC LIVŇANSKÁ, Ivana MÁROVÁ, Jarmila MATOCHOVÁ, Jana PAVELKOVÁ, Petra SEGEŤOVÁ, Zuzana ŠIRMEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ and Petr VYBÍRAL. Inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích (Inclusive Education in Surveillance Studies). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 167 pp. ISBN 978-80-210-7541-2.
    7. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Inkluze v interdisciplinárním pohledu (The Conference of Ph.D. candidates in Special Education - Inclusion in interdisciplinary perspective). 2014.
    8. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina and Martin VRUBEL. Kultura a její přístupnost pro osoby se zdravotním postižením. In Kultura a její přístupnost pro osoby se zdravotním postižením. 2014.
    9. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina and Martin VRUBEL. Kultura a její přístupnost pro osoby se zdravotním postižením. In II. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY. 2014.
    10. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Kristýna BALÁTOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Lenka BÁRTOVÁ, Kristýna BĚLOHLÁVKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ, Lenka HRICOVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Nora JÁGEROVÁ, Kateřina JISKROVÁ, Barbora KITTLEROVÁ, Soňa KLEMPOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Nela LEŠKANIČOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Eva MATĚJÍČKOVÁ, Eva Valerie MAXOVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Martina PUDIŠOVÁ, Tereza SÝSOVÁ, Zuzana ŠIRMEROVÁ, Lucie ŠPIČÁKOVÁ, Zuzana TIHELKOVÁ, Simona TOMANOVÁ, Martin VRUBEL and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti (From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 456 pp. ISBN 978-80-210-7530-6.
    11. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Kristýna BALÁTOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Lenka BÁRTOVÁ, Kristýna BĚLOHLÁVKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ, Lenka HRICOVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Nora JÁGEROVÁ, Kateřina JISKROVÁ, Barbora KITTLEROVÁ, Soňa KLEMPOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Nela LEŠKANIČOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Eva MATĚJÍČKOVÁ, Eva Valerie MAXOVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Martina PUDIŠOVÁ, Tereza SÝSOVÁ, Zuzana ŠIRMEROVÁ, Lucie ŠPIČÁKOVÁ, Zuzana TIHELKOVÁ, Simona TOMANOVÁ, Martin VRUBEL and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. (From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society). první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 456 pp. ISBN 978-80-210-7530-6.
    12. PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ and Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání (Special Andragogy). 1st ed. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3.
    13. VESELÝ, Petr, Sylvie PETROVÁ, Svatopluk SYNEK, Martin VRUBEL and Karel PANČOCHA. Specifické poruchy učení a efekt barevných filtrů. Trendy v oční optice 2014. Praha: S-Press Publishing, 2014.
    14. VRUBEL, Martin. Terénní mapování ve speciální pedagogice. In II. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2014.
    15. VRUBEL, Martin. Terénní mapování ve speciální pedagogice. In II. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY. 2014.
    16. VRUBEL, Martin. The educational system of people with visual impairment in the Czech Republic. 2014.
    17. VRUBEL, Martin. Visual impairment as a barrier to education in elementary schools - attitudes of school principals. 2014.
    18. VRUBEL, Martin. Vocational training of people with severe visual impairments on their job opportunities. 2014.

    2013

    1. PANČOCHA, Karel, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kristýna BALÁTOVÁ, Pinková PAVLÍNA, Sayoud Solárová KATEŘINA, Pavel SOCHOR, Helena VAĎUROVÁ and Martin VRUBEL. Aktéři školní inkluze. Actors of School Inclusion. (School Inclusion Actors.). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 156 pp. ISBN 978-80-210-6688-5.
    2. VRUBEL, Martin. Analýza regionálních přístupů k inkluzi při vzdělávání žáků se zrakovým postižením v základních školách (An Analysis of regional approaches to inclusions of pupils with visual impairment in primary schools). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 129-143. ISBN 978-80-210-6678-6.
    3. VRUBEL, Martin. Art Availability and Visual Impairment. In 6. Symposium Internationale Heil- und Sondernpädagogik. 2013.
    4. VRUBEL, Martin and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Bariéry školní inkluze osob se zrakovým postižením na středních školách (Barriers to school inclusion of students with visual impairment in secondary schools). In SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina a Martin VRUBEL a kolektiv. Facilitátory a bariéry v inkluzivním vzdělávání. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 129-142. ISBN 978-80-210-6674-8.
    5. VRUBEL, Martin and Filip CHVÁTAL. Dospělé osoby a senioři se zrakovým postižením (Adults and Elderly Persons with Visual Impairment). In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 165-174. ISBN 978-80-210-6306-8.
    6. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina, Martin VRUBEL and Karel PANČOCHA. Facilitátory a bariéry v inkluzivním vzdělávání (Facilitators and barriers to inclusive education). 2013.
    7. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina and Martin VRUBEL. Facilitátory a bariéry v inkluzivním vzdělávání (Facilitators and barriers of inclusive education). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 294 pp. ISBN 978-80-210-6674-8.
    8. VRUBEL, Martin. Management škol a inkluze ve vzdělávání (School Management And Inclusive Education). In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 59-76. ISBN 978-80-210-6688-5.
    9. VRUBEL, Martin, Filip CHVÁTAL and Karel PANČOCHA. Odstraňování bariér veřejného prostoru jako předpoklad bezpečného pohybu osob se zrakovým postižením (Removing barriers to public space as a precondition for the safe movement of people with visual impairment). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2013, vol. 23, No 3, p. 229-242. ISSN 1211-2720.
    10. VRUBEL, Martin. Postoje k bariérám ovlivňujícím proces inkluze žáků se zrakovým postižením (Attitudes to Barriers Affecting the Process of Inclusion of Pupils with Visual Impairments). In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 117-125. ISBN 978-80-7315-245-1.
    11. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Martin VRUBEL and Pavel SOCHOR. Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání - Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Social Conditions for Inclusive Education - Education of Pupils with Special Educational Needs). 2013.
    12. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Martin VRUBEL and Pavel SOCHOR. TILE: "Průvodce inkluzivním vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole" (TILE: "Guide to inclusive education for pupils with special educational needs in secondary school"). 2013.
    13. VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, vol. 137, No 03, p. 30-33. ISSN 0323-0449.
    14. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Výzkum facilitátorů a bariér v inkluzivním vzdělávání - metodologický workshop (Research of facilitators and barriers to inclusive education - workshop of methodology). 2013.
    15. VRUBEL, Martin. Zrakové postižení a intaktní společnost. In Optofest 13 - Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. 2013.

    2012

    1. VRUBEL, Martin. Baréry veřejného prostoru pro osoby se zrakovým postižením (Barriers of public space for people with visual impairment). In Optofest 12 - Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. 2012.
    2. VRUBEL, Martin. Faktory ovlivňující úspěch školní inkluze žáků s postižením zraku (Factors Influencing Success of SchooL Inclusion of Pupils with Visual Impairment). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 221-230. ISBN 978-80-210-5995-5.
    3. VRUBEL, Martin. Schopnost samostatného pohybu jako předpoklad sociální inkluze osob se zrakovým postižením – role vzdělávacích zařízení (Ability of Independent Movement as Prerequisite of Social Inclusion of Persons with Visual Impairment). In Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012, p. 157-168. ISBN 978-80-7315-236-9.
    4. PETROVÁ, Sylvie, Svatopluk SYNEK and Martin VRUBEL. Studenti se podělili o své znalosti (Students will share their knowledge). Česká oční optika. Praha: EXPO DATA spol. s r.o., 2012, vol. 53, No 1, p. 64-66. ISSN 1211-233X.
    5. VRUBEL, Martin. Školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením (School and social inclusion of people with visual impairment). In Konferece DSP Speciální pedagogika. 2012.
    6. VRUBEL, Martin and Karel PANČOCHA. Školní a sociální inkluze u osob se zrakovým postižením (School and Social Inclusion of Individuals with Visual Impairments). In PANČOCHA, K. Celoživotní inkluzivní vzdělávání – možnosti a perspektivy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 131-140. ISBN 978-80-210-6101-9.
    7. VRUBEL, Martin. Technologické prostředky ke kompenzaci zrakové vady u těžce slabozrakých a prakticky nevidomých klientů (The technological measures to compensate for visual impairment in severely visually impaired and blind clients). In Odborná konference Telč 2012. 2012.

    2011

    1. VRUBEL, Martin. Možnosti školní a sociální inkluze u jedinců se zrakovým postižením (Possibilities of School and Social Inclusion of Individuals with Visual Impairments). In Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 152-157. ISBN 978-80-210-5663-3.
    2. VRUBEL, Martin. Poloměr křivosti brýlových čoček : Teoretický standard vs. aktuální výrobní trendy. In 55. Studentská vědecká konference. Brno: Muni press, 2011, p. 53-54. ISBN 978-80-210-5483-7.
    3. PETROVÁ, Sylvie and Martin VRUBEL. První celostátní studentská konference optometrie, Česká oční optika 1, 2011, s. 28-30 (The first National Student Conference of Optometry). Praha: Společenstvo českých optiků a optometristů, 2011, 3 pp. ISSN 1211-233X.
    4. VRUBEL, Martin. Revoluce ve výrobě brýlových čoček (Rrevolution in manufacture of spectacle lenses). In elportál. Sborník 2. celostátní studentské konference optometrie. 1. vydání. Brno: elportál, 2011, p. 129-138. ISSN 1802-128X.
    5. VRUBEL, Martin. 55. Studentská vědecká konference LF MU, 1. místo v sekci nelékařských oborů: POLOMĚR KŘIVOSTI BRÝLOVÝCH ČOČEK - TEORETICKÝ STANDARD VS. AKTUÁLNÍ VÝROBNÍ TRENDY. Lékařská fakulta MU, 2011.
Display details
Displayed: 21/9/2024 20:11