Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »
20. 6.
2008

Videozáznam prezentace multimediálních pomůcek a e-learningu na MU

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
Dne 24. dubna 2008 proběhla prezentace E-learning a multimédia na MU aneb co se podařilo nasadit do výuky. Byla určena především vyučujícím na Masarykově univerzitě nebo lidem, kteří se zajímají o e-learning a jeho nasazení do výuky. V rámci rozvojového projektu 2008 „Podpora tvorby multimediálních vzdělávacích pomůcek a jejich využití ve výuce na MU“ totiž mají vyučující MU možnost zdarma využívat služeb pracovníků, kteří jim pomohou zapojit moderní technologie do výuky a tím ji obohatit a zefektivnit.

Projekt probíhá pod vedením prorektorky pro informační technologie MU Ivany Černé, a tak se akce konala nejen pod její záštitou, ale zahájila i blok prezentací úvodním slovem. Následovaly pak přednášky prezentované zástupci e-techniků (e-learningová podpora na fakultách), zástupci s-techniků (servisní středisko pro tvorbu multimédií) a analytičkou vývojového týmu Informačního systému Masarykovy univerzity. Prezentace se týkaly již vytvořených zajímavých multimediálních pomůcek používaných ve výuce v různých oborech, s různou tematikou a akademiky různé odbornosti. Byly předvedeny konkrétní výsledky v oblasti zpracování textu, obrazu nebo zvuku: digitální publikace, webové stránky, fotogalerie, streamovaná a jinak upravená videa, audiozáznamy, animace apod.



Obr. 1: Ilustrativní ukázky obsahu prezentace.

Z celé akce byl pořízen záznam. Pro ty, kteří se nemohli dostavit, ale zajímá je, co ostatní vyučující v e-learningu používají nebo se chtějí inspirovat možnostmi využití audia, videa, výukových webů, ozvučených prezentací či interaktivních cvičení, je připravena elektronická verze prezentace.

Video je opatřeno titulky a rozčleněno na jednotlivé příspěvky, takže vyučující zajímající se o danou problematiku či konkrétní příklady může přímo přejít na témata a ukázky, které ho zajímají. V anotaci příspěvku jsou uvedeny i přímé odkazy na prezentovaná díla, která jsou veřejně přístupná.



Obr. 2: Ukázka videozáznamu.

20. června 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 6.
2008

Učitelé mohou zpřístupnit testy (Odpovědníky) veřejnosti

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
Testy, průzkumy a ankety vytvořené v aplikaci Odpovědníky v IS MU lze nově spustit i v neautentizovaném režimu, tj. bez přihlášení do IS MU. To znamená, že je autor může zpřístupnit nejen všem uživatelům IS MU, studentům předmětu, konkrétním osobám nebo skupinám osob apod., což jsou možnosti Odpovědníku z dřívějška, ale i komukoli na Internetu, nebo jen uchazečům o studium na MU, kteří mají podanou přihlášku ke studiu, nebo jen uchazečům přihlášeným ke konkrétnímu termínu přijímacího řízení. Identifikace uchazečů probíhá na základě čísla jejich e-přihlášky.

Odpovědníky s neautentizovaným přístupem lze využít např.:

  • pro různé průzkumy veřejného mínění;
  • jako anketa během dnů otevřených dveří;
  • pro anonymní dotazníková šetření;
  • apod.



Obr. 1: Příklad ankety k e-learningu pro učitele z roku 2006.

Odpovědníky s autentizovaným přístupem e-přihláškou bude možné použít např.:

  • jako procvičovací autoevaluační testy znalostí - Testy studijních předpokladů nanečisto, z předchozích let (viz Osnova k Testům studijních předpokladů);
  • pro dotazníky uchazečům o studium mezinárodně uznávaného programu LL.M. - obchodní právo;
  • jako plně multimediální odpovědníky při zkoušení v učebně;
  • při skenování testů uchazečů o navazující studium;
  • apod.

Statistiku bodů a počty vyplněných testů může vyučující nebo autor testu zjistit běžným způsobem přes volbu v IS MU - Osobní administrativa: Učitel -> Správa odpovědníku -> Odpovědi, případně přes Obtížnost.

V případě neautentizovaného použití nelze samozřejmě využít automatického zápisu vyhodnocených bodů do poznámkových bloků (aplikace studenta). Stejně jako u autentizovaných Odpovědníků je i u těch neautentizovaných/autentizovaných e-přihláškou možné získat seznam osob (které test složily) i s dosaženým počtem bodů a přesným datem a časem vyplnění testu. Jednoduchý export je vhodný pro získání bodových hodnocení z neautentizovaných přístupů k Odpovědníku, případně při použití Odpovědníku mimo konkrétní předmět. K funkci "jednoduchý export" se lze dostat pomocí IS MU - Osobní administrativa: Učitel -> Správa odpovědníku -> Odpovědi -> Nabízet XML záznamy -> Jednoduchý export. Zde si můžete vybrat, zda se požaduje seznam pouze vypsat na obrazovku, nebo stáhnout ve formátu pro Excel a Word. Seznam obsahuje všechny osoby, které pracovaly s Odpovědníkem, včetně odpovídajících respondentů autentizovaných e-přihláškou a záznamů o neautentizovaném složení (místo jména a univerzitního čísla osoby, tzv. uča, je uvedeno číslo přístupu). Jednoduchý export je vhodný pro získání bodových hodnocení z neautentizovaných přístupů k Odpovědníku, případně při použití Odpovědníku mimo konkrétní předmět.



Obr. 2: Zobrazení odpovědí osob autentizovaných učem, e-přihláškou a neautentizovaných.

Na závěr se sluší trochu zrekapitulovat, k čemu Odpovědník slouží:

Odpovědník obsahuje otázky a umožňuje studentu aktivně odpovídat. Systém typicky automaticky ukládá a vyhodnocuje odpovědi.

Příprava Odpovědníku se skládá ze dvou kroků:

  1. Zadání sad otázek.
  2. Popisy odpovědníků - kdo, kdy a za jakých podmínek jej smí zodpovídat, ze kterých sad otázek se mají použít otázky, zda může vidět správné odpovědi.

Odpovědník lze použít např. k těmto cílům:

  • Procvičování
    Množství otázek určených k práci studentů mimo školní výuku (rekapitulace učiva, drilování, ověření pochopení látky, ...). Procvičovací test si mohou studenti otevřít kdykoliv a po uložení si zobrazit správné výsledky.
  • Ostrý test u PC
    Klikací písemka, kterou studenti skládají v počítačové učebně. Test je typicky časově omezen a jeho výsledky se zaznamenávají do poznámkověho bloku (možnost generovat hodnocení), aniž by se studentům zobrazily správné odpovědi.
  • Ukázka pro nácvik ostrého zkoušení u PC
    Režim slouží pro snadné vytvoření ukázkového testu, na kterém si studenti mohou vyzkoušet jak vypadá ostré zkoušení u PC. Je vhodné jej zařadit v průběhu semestru s dostatečným odstupem od vlastního zkoušení. Výsledky se neukládají.
  • Oživený text či průzkum
    Nebodované otázky s mezitexty - krátší interaktivní výukové materiály (s ověřením pochopení textu), ankety, dotazníky. Pořadí otázek ani odpovědí se nemíchá.
  • Skenovat zaškrtávací písemku
    Vytvoření testu určeného pro tisk a následné vyplnění v papírové podobě. Výsledky jsou zavedeny do poznámkového bloku po naskenování odevzdaných prací. Skeny jsou zároveň pro kontrolu uloženy v Přijímarně studenta.
  • Skenovat rukou psaný text s body
    Velmi specifický režim - vytištěné zadání s volnou plochou student ručně vyplní a vyučující ručně opraví a zapíše body. Po naskenování je počet bodů zapsán do poznámkového bloku a opravená práce k dispozici v Přijímárně.
  • Anketa, průzkum

Učitel si navíc může zobrazit Odpovědník, jak ho vidí konkrétní student, například pomocí Volby identity v e-learningu, vidí všechny pokusy o složení testu studenty a statistiku odpovědí. Otázky i odpovědi může míchat, vybírat libovolné množství otázek z různých sad otázek. Může také prostřednictvím Odpovědníků zkoušet studenty u PC i nebo tzv. skenováním (viz novinka) a agenda nabízí vyučujícím množství dalších funkcí.

20. června 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 6.
2008

Webová verze semináře o autorském zákoně (JUDr. R. Polčák, Ph.D.)

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
V loňském roce se díky ochotě JUDr. Radima Polčáka, Ph.D. z Právnické fakulty MU uskutečnil 21. února 2007 seminář o autorském zákoně v univerzitní praxi. Seminář byl reakcí na stále častější dotazy vyučujících, kteří ve své pedagogické praxi a zejména při tvorbě a využití elektronických zdrojů ve výuce naráží na omezení, která si vytváří nepřesnou interpretací autorského zákona. Dr. Polčák pro účastníky semináře převedl výklad autorského zákona z právnické terminologie do srozumitelnější formy. Přítomným vysvětlil principy autorského zákona a odpověděl na konkrétní dotazy týkající se častých e-learningových aktivit v IS MU.

Ze semináře byl servisním střediskem MU pořízen a do uživatelsky přívětivé podoby zpracován videozáznam, díky kterému si obsah semináře můžete prohlédnout nebo připomenout, pokud jste byli přítomni. Video je opatřeno titulky a rozčleněno na jednotlivé tématické celky, takže vyučující zajímající se o problematiku může přímo přejít na témata a odpovědi, které ho zajímají. Pro vyučující MU jsou navíc nejčastěji dotazovaná témata zvýrazněna červeně. Zde ke shlédnutí webová verze semináře.



Obr. 1: Webová verze semináře o autorském právu.



Obr. 2: Videozáznam ze semináře o autorském právu.

7. června 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
11. 5.
2008

Inspirace pro multimediální studijní pomůcky v nové verzi

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
Sekce Elportálu věnovaná činnnosti Servisního střediska prošla inovací. Pro zájemce o tvorbu multimediální studijní pomůcky to znamená zejména lepší orientaci v hotových dílech, které jsou učiteli obvykle poptávany. Servisní středisko je centralizované technické pracoviště, které vyvíjí a inovuje studijní pomůcky umístitelné na Internetu (v Informačním systému Masarykovy univerzity - IS MU). Zpracované zakázky soustavně vyhodnocuje a poptávku vyučujících zprostředkovává dalším zájemcům formou případových studií.

Co učitelé za uplynulý rok nejvíce vytvářeli?

V současné době se inspirace pro tvůrce pomůcek přibližně člení na několik okruhů, ke kterým vyjímáme příklady typických zakázek:

  • Obraz a zvuk
    • webová obálka pro videozáznamy;
    • převod DVD do ISu;
    • digitalizace a úprava obrazových materiálů;
    • začlenění videa a audia do Odpovědníků v ISu;
    • digitalizace videoklipů z VHS.
  • Interaktivita a animace
    • animace složitých dějů nebo pohybu;
    • tvorba tutoriálů k programům;
  • Studijní weby, publikace
    • inovace výkladových prezentací;
    • inovace rozsáhlých studijních webů;
    • tvorba šablony webových stránek;
    • webová obálka pro prezentace.
  • Odpovědníky
    • převody otázek;
    • poloautomatizovaná tvorba otázek;
    • konverze odpovědí do tabulkového formátu.
V každé sekci naleznete také příklady ucelených děl zpracovaných střediskem, které mohou posloužit jako inspirace. Kde dílo není možno prezentovat veřejně (je určeno pouze omezené skupině studentů určitého předmětu), jsou v případové studii ilustrovány hlavní použité multimediální principy například pomocí screenshotů.

S některými typy zakázek má středisko za rok své činnosti již značné zkušenosti a osvědčený postup práce urychluje realizaci celé zakázky. Nadále však platí, že vyučující se může na pracovníky obrátit s libovolným nápadem - analýza realizovatelnosti, případně návrh kompromisního řešení jsou součástí služeb tohoto pracoviště.

Cílem projektu je moderní multimédia propagovat ke stále širšímu okruhu pedagogů, zkoušet jak zcela nové přístupy, tak i doporučovat prověřená osvědčená řešení.

11. května 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »