Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91  ... 107 »
31. 10.
2008

Vylepšené rozpisy studentů - kopírování témat/variant

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Základní znalostí a schopností každého vysokoškolského studenta je umění napsat správně nějaký text. Za tímto účelem vyučující studentům během jejich studia zadávají řadu samostatných úkolů, které by jim měly pomoci dovednost psaní textu vylepšit. Konečným prověřením, zda to dobře zvládli, je napsání závěrečné práce. Agenda Rozpisy studentů v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) usnadňuje práci učitelům na MU při rozdělování témat úkolů, referátů, projektů či seminárních skupin v jejich předmětech, nebo právě závěrečných prací.

Postup je následující: učitel vytvoří „balík“ a v něm specifikuje „témata/varianty“ samostatné práce. Studenti se poté k tématům přihlašují. Od tohoto roku mají studenti například možnost navrhnout si téma sami, viz Novinka Vylepšené Rozpisy studentů - studenti tvůrci témat.

Kopírování témat

Neodmyslitelným využitím Rozpisů studentů je též vytvoření celofakultního balíku s tématy závěrečných prací. Ať už se jedná o balíky předmětové nebo ty celofakultní, přišel vývojový tým Informačního systému MU s další, dlouho poptávanou a žádanou, novinkou, která usnadní práci vyučujícím při využívání agendy Rozpisy studentů, tj. kopírování témat. Zatímco dříve si vyučující vždy znovu a znovu, každý semestr, zakládali nový „balík“ a v něm nabídku témat, ať už referátů, projektů, seminárních prací nebo prací závěrečných, nyní si témata, která považuje za aktuální a chtěl by je ve výuce opět využít, může sám snadno překopírovat.


Obr. 1: Kopírování témata z jiného balíku

Postup je jednoduchý: vyučující zvolí „balík“, kam by chtěl témata importovat, rozhodne, zda chce kopírovat z balíku předmětového nebo celofakultního, vybere fakultu, období, příp. kód předmětu a potvrdí volbu kliknutím na „Ano, importovat témata“. Témata se pak automaticky zkopírují. Více o této funkci a podrobný návod nalezne uživatel v autentizované části IS MU v nápovědě k Rozpisům studentů (autentizováno).

Export údajů z balíku témat

Před časem byla taky dána k dispozici možnost zjišťovat počet témat závěrečných prací vypsaných konkrétním vyučujícím pro účely kontroly nebo statistiky. Byla upravena aplikace Rozpisy studentu v IS MU tak, aby bylo možné exportovat údaje o všech tématech v balíku témat (předtím bylo možné exportovat pouze témata, u kterých byl přihlášen nějaký student). Takto se velmi snadno dá zjistit počet témat, která vede konkretní vedoucí.

Uživatel nalezne tyto funkce v Osobní administrativě IS MU → Studium → Rozpisy studentů - Přehled balíků s tématy/variantami. Jakmile zvolí požadovaný balík témat, po zobrazení výčtu témat si obvykle vybere možnost "Exportovat do CSV údaje o tématech" a typ výstupu. Následně otevře exportovaný soubor například v Excelu, kde může pracovat s údaji dle vlastní potřeby.

Hromadný dopis

Učitel může všem studentům, kteří mají u něj zapsanou bakalářskou nebo diplomovou práci, také zasílat dopisy.

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
31. 10.
2008

Obchodní centrum MU má nový rekord

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Internetové Obchodní centrum MU je (dále OC MU) v univerzitním prostředí poměrně nová - trochu neobvyklá věc. V souladu s očekáváním se ale postupně stále více ukazuje, jak je užitečná.

V tiskové zprávě z 22. listopadu 2008 se dočtete, že Obchodní centrum MU využilo během prvního roku činnosti 13 000 lidí.

(Podrobnosti o OC MU naleznete v dřívěším článku Obchodní centrum MU rozšiřuje nabídku.)

Několik statistik:

  • K 15. únoru 2008 evidovalo Obchodní centrum 889 objednávek a přijalo platby ve výši 356 640 Kč.
  • Prvního milionu obratu bylo dosaženo už 29. února 2008 (1 217 760 Kč).
  • K 16. říjnu 2008, tj. po roce provozu, jsme dosáhli obratu 13 mil. Kč v Obchodním centru MU.
  • K dnešnímu dni se celkem prodalo také 171 různých služeb, uskutečnilo přes 16 034 objednávek (z nichž vniklo 13 798 skutečných pohledávek).
  • Obslouženo k dnešnímu dni bylo 13 069 zákazníků.
  • Platbu kartou využilo aktuálně asi 20 % – 30 % (číslo se mění každým dnem) zákazníků v rámci pilotního provozu na Fakultě informatiky MU.
  • A jen za září byly přijaty platby v OC MU přes 5,5 mil. Kč.

Obr. 1: Nárůst objednávek

Obchodní centrum MU zaznamenalo také v pondělí 25. srpna 2008 rekordní počet podaných objednávek. Uživatelé v tento den založili 822 objednávek, přičemž poslední zaznamenaný rekod byl z 30. června 2008, kdy byl denní objem objednávek „jen“ 94.

Za zvýšeným zájmem o nákup v Obchodním centru MU stojí nejen vysoká poptávka po revalidačních přelepkách na průkazy ISIC, ale také objednávky kurzů celoživotního vzdělávání. Podíl prodeje kromě celoživotního vzdělávání a ISIC přelepek tvoří také přípravné kurzy, konference, poplatky za promoce, kurzy Jazykové školy, Univerzity třetího věku a několik knížek Nakladatelství MU a Právnické fakulty.

Během jediného dne tak studenti na objednávkách za revalidační přelepky dohromady ušetří přes 15 500 Kč jen na poplatcích, které by museli uhradit, pokud by platby realizovali pomocí poštovních poukázek. Výhody Obchodního centra MU tím ale nekončí! Zákazníci ušetří nejen peníze, ale také čas, který by strávili cestou na poštu či na poště samotné. Navíc objednávají pohodlně přímo ze svého počítače nebo odkudkoliv na světě.

Zájem o služby Obchodního centra MU, v univerzitním prostředí České republiky stále unikátního, roste nejen ze strany zákazníků, ale také ze strany jednotlivých fakult. Do nabídky jsou tak postupně zařazovány další a další kurzy, semináře nebo konference, ale také propagační předměty či publikace vydávané přímo na Masarykově univerzitě. V pilotním provozu je pro vybrané nabídky možnost platbu realizovat přímo platební kartou, která se také těší velké oblibě.

Od začátku provozu Obchodního centra MU bylo podáno téměř 17 000 objednávek a celkový obrat přesahuje částku 13 000 000 Kč.

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
31. 10.
2008

Digitalizace starších závěrečných prací na FI

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Centrum výpočetní techniky FI MU realizuje v letošním roce projekt digitalizace starších závěrečných prací na Fakultě informatiky MU. Navazuje na zkušenosti z minulého roku 2007, kdy se tým IS MU podílel na širším projektu pod vedením RNDr. Miroslava Bartoška, CSc., který se týkal se digitalizace starších závěrečných prací na více fakultách MU.

V loňském projektu digitalizace závěrečných prací se skenovaly závěrečné práce na vybraných fakultách tak, že se nejprve rozřezávaly, skenovaly a výsledky pak byly předávány Vývojovému týmu IS MU. V naskenovaných souborech byl OCR nástroji automaticky detekován a rozpoznáván text a následně byly vytvářeny jak textové verze prací pro vyhledávání podobných souborů a odhalování plagiátů, tak PDF verze umožňující narozdíl od naskenovaného originálu navíc i vyhledávání a extrakci textu. Všechny verze se pak ukládaly do IS MU do agendy závěrečných prací konkrétnímu uživateli.

Při projektu bylo nutné řešit problém, kdy se jedna práce rozpoznávala 5-30 minut, a proto se zakoupily další počítače pro paralelní zpracování prací. Celkem bylo zavedeno přes 2000 prací.


Obr. 1: Příklad digitalizované práce


Obr. 2: Evidence digitalizované závěrečné práce v archivu

Proto se nabyté zkušenosti z loňska využily a digitalizují se letos závěrečné práce z FI MU. Za tuto dobu zaznamenala agenda pro rozpoznávání naskenovaných dokumentů v IS MU velký pokrok, a tak byla dokonce nabídnuta jako aplikace všem uživatelům IS MU. Podrobněji o této službě v novince o OCR.

Předpokládá se i další využití této služby, plánuje se například i její nabídnutí absolventům MU, kteří by stáli o to, mít svoji závěrečnou práci v elektronické verzi. Samotné skenování by probíhalo na fakultách a mnozí knihovníci se tak ochotně rozhodli vyhovět těmto případným zájemcům z řad absolventů.

To umožňuje přijímat jakékoli závěrečné práce z doby před existencí IS MU a velkou výhodou plošné digitalizace se stává možnost zrušení tištěných verzí závěrečných prací a úsporu prostor i financí knihovnám v budoucnu.

31. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
2. 10.
2008

Program rektora Masarykovy univerzity na podporu tvůrčí činnosti studentů

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Cílem Programu rektora je podpora samostatné tvůrčí činnosti studentů v oblasti výzkumu a vývoje směřující k intenzivnímu zapojení studentů do problematiky řešené zejména v rámci týmové výzkumné a vývojové činnosti na fakultách. Rektor vyhlašuje program pro každý akademický rok v šesti kategoriích:

  • Podpora vynikajících diplomových prací v oborech zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora vynikajících diplomových prací v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie,
  • Podpora vynikajících disertačních prací v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora vynikajících disertačních prací v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie,
  • Podpora výzkumné činnosti studentů v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky,
  • Podpora výzkumné činnosti studentů v oborech humanitních věd, společenských věd, práva a ekonomie.

Přihláškou do soutěže je návrh projektu tvůrčí činnosti, pro niž má být podpora poskytnuta. Návrhy projektů jsou hodnoceny ve vstupním oponentním řízení a o přidělení podpory projektům v jednotlivých kategoriích rozhoduje rektor v předem určené lhůtě. Řešení projektů, kterým byla přiznána podpora, pak probíhá přibližně 1 akademický rok.

V IS MU nově implementovaná aplikace Evidence studentských projektů v podpůrných programech umožňuje vypisovat sběr přihlášek do soutěže elektronicky a facilituje celý administrativní proces s Programem rektora spojený.

Obr. 1: Ukázka aplikace

Student, který má zájem se do Programu zapojit, podá přihlášku přes odkaz ve své studentské agendě a přihlášku spojí se jménem odborného garanta svého projektu. Při podání přihlášky se studentovi automaticky vytvoří složka v Dokumentovém serveru, kam může vložit svůj návrh projektu a další dokumenty nezbytné k přihlášení. Do této složky jsou následně postupně vkládány i všechny dokumenty od oponentů, v případě řešených projektů i závěrečná zpráva. Přístupová práva jsou ve složce již ve chvíli založení nastavena tak, aby mohl kdokoli číst návrh i posudky k projektu, ale současně aby se složkou mohli manipulovat pouze pracovníci zaštiťující program rektora, vedoucí práce a řešitel projektu.

Obr. 2: Složka v dokumentovém serveru pro návrh projektu a potřebné dokumenty

Aplikace pro administraci Programu rektora, kterou zajišťuje Odbor pro vědu a výzkum na RMU, umožňuje kromě vypsání jednotlivých běhů, do nichž se studenti přihlašují, také přehledné zobrazení podaných přihlášek, které je možné omezovat po jednotlivých fakultách, a především možnost evidování rozhodnutí o přidělení či zamítnutí podpory.

Obr. 3: Zobrazení přihlášek
2. října 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91  ... 107 »