Výběr témat, která jsou v tomto materiálu prezentována, rozhodně není vyčerpávající a v budoucnu jej budeme rozšiřovat. Ta, která jsou součástí tohoto materiálu, můžeme rozdělit do tří hlavních oblastí:
Výběr zaměstnancůTomuto kroku předchází personální plánování, které spadá spíše do oblasti personalistiky. Uplatnění psychologických poznatků v navazujícím výběrovém řízení může zaměstnavatelům pomoci najít vhodné uchazeče pro jednotlivé pracovní pozice a vybrat z nich takové, kteří budou nejen dobře zvládat své pracovní povinnosti, ale také budou svou osobností zapadat do stávající firemní kultury. Témata: |
|
Rozvoj zaměstnancůMnozí zaměstnavatelé již považují tento způsob péče o své zaměstnance a investici do rozvoje lidského kapitálu za běžný. Role psychologa je v této oblasti takřka nenahraditelná. Podílí se na definování kompetencí, jejichž rozvoj je z hlediska zaměstnavatele žádoucí, spolupracuje na tvorbě kariérových plánů, přípravě i vedení rozvojových a vzdělávacích programů, apod. Témata:
|
|
Ukončení pracovního poměruPoměrně novým trendem v oblasti personální psychologie je věnování pozornosti také těm zaměstnancům, kteří organizaci nedobrovolně opouští. Ukazuje se, že vhodný způsob sdělení informace o ukončení pracovního poměru a následná péče o propouštěné zaměstnance může být v konečném důsledku přínosem nejen pro ně, ale i pro organizaci jako celek. Téma: |
Naším cílem rozhodně není vyčerpávající zpracování jednotlivých kapitol. Studenti, pro které tento materiál vznikl, disponují vzhledem k dříve absolvovaným povinným předmětům již značnými teoretickými znalostmi, na které nyní navazujeme.
Tento studijní web má být tedy skutečně průvodcem – chceme jeho prostřednictvím provést studenty vybranými oblastmi personální psychologie v určité logické posloupnosti, poukázat na zajímavá místa tohoto oboru a věnovat pozornost aktuálním otázkám i některým problémům, s nimiž se v praxi setkáváme. Zájemcům o hlubší vhled do problematiky personální psychologie samozřejmě nabídneme odkazy na další literární prameny, v nichž si mohou své stávající znalosti doplnit nebo dále rozšířit (viz odkaz literatura).
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041