BTPE051p Základy edukace a pedagogiky - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (cvičící)
Ing. Igor Kuba (pomocník)
Anna Petruželková (pomocník)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Anna Petruželková
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 3. 10. až Pá 4. 11. Út 7:30–9:20 F01B1/316
Předpoklady
BTPY041p Psychologie a dět. psychologie && BKSC041 Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento studijní předmět navazuje na předměty Psychologie, Sociologie a sociální psychologie, Na základě těchto poznatků je student schopen se orientovat v teoretických znalostech pedagogiky a psychologie, může tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, klienta, případně jiných osob v ošetřovatelské péči. Umožňuje studentovi procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací a vede ho ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, ošetřovatelství, medicíně, psychologii.Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročí v předmětu Ošetřovatelská praxe. Závěrem vypracují seminární práci zaměřenou na problematiku edukace pacienta, případně rodinného příslušníka.
Osnova
  • Přednášky: Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy – edukátor, edukace, edukant, edukační proces) Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces Vymezení a formulace edukačních cílů obecně a aplikace na práci všeobecné sestry Uplatnění výukových metod tradičních i aktivizujících v edukačním procesu Druhy a formy edukačních požadavků Organizační formy edukace Materiálně didaktické prostředky Projektování a hodnocení edukačního procesu Sebereflexe v edukačním procesu Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení Speciální přístupy při edukaci tělesně postižených jedinců – rozpracování na jednotlivá postižení (slepí, slabozrací, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti) Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií, překonávání barier při edukaci Prezentace Osobnost edukátora.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
Výukové metody
přenáška
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.