PdF:SZ6122 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6122 Asistentská praxe - asistent pedagoga
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ( SZ6004 Teorie a metodika výchovy || SZ6604 Theory and Methodology of Education ) && (NOW( SZ6008 Sebezkušenostní příprava na profesi I ) || SZ6008 Sebezkušenostní příprava na profesi I ) && !NOWANY( SZ6121 Asistentská praxe - doučování , SZ6721 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6124 Asistentská praxe - doučování , SZ6724 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga , SZ6725 Practice Teaching Assistant - Assisting )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 171/130, pouze zareg.: 5/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 5/130 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studujícím seznámit se specifickými dovednostmi, jež jsou nezbytné pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studující pracovat na konkrétních úkolech dle domluvy s provázejícím učitelem. Úkoly vychází z checklistu činností na asistentské praxi.
Studující v průběhu školního roku postupně poznává každodenní činnosti učitele ve školní třídě: individuální i skupinová práce s žáky, spolupráce s asistenty pedagoga a dalšími vyučujícími, speciálními pedagogy nebo psychology, administrativní povinnosti, včetně práce s informačními systémy školy, komunikace a spolupráce s rodiči. Studující sleduje a reflektuje spolupráci učitele s asistentem pedagoga a zapojuje se do běžného chodu třídy v rámci svých možností. Studující si aktivně zkouší pedagogickou činnost s žákem nebo žáky. Studující reflektuje rozvoj svých profesních kompetencí v roli asistenta pedagoga.
Naplněnost cílů je reflektována v rámci předmětu Sebezkušenostní příprava na profesi, studující si jej zapisuje zároveň s touto praxí. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
• bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP;
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě;
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP);
• dokáže navázat kontakt s rodiči žáků;
• má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe;
• komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích.
Jádrové výstupy dle Mapy profesního rozvoje studujících:
Vyzkouším si činnosti v roli asistenta pedagoga při interakci s žákem/žáky a reflektuji svůj vstup do školního prostředí v roli asistenta pedagoga. Mám přehled o profesních kompetencích asistenta pedagoga. Zjišťuji a reflektuji faktory, které brání a pomáhají ve spolupráci učitele a asistenta pedagoga ve školní třídě. Reflektuji, jak v roli asistenta pedagoga vytvářím podmínky pro učení žáků a znám zásady efektivní spolupráce asistenta pedagoga a pedagoga. - Osnova
- Studující v průběhu semestru provádí pedagogickou praxi, která spočívá v zastávání role asistenta pedagoga ve školní třídě.
- Praxe je průběžná, studující vykonává praxi 10 týdnů během semestru, 4 hodiny za týden. Doporučený termín praxe jsou pondělky v čase od 8:00 do 12:00 hodin. Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě a konzultacím a supervizi.
- 1. účast na organizační schůzce (on-line - odkaz na webu a v interaktivní osnově)
- 2. výběr školy na praxi v ISu, agenda PRAXE (zadání školy na praxi v ISu)
- 3. realizace praxe a zpracování výstupů
- 4. účast na reflektivní schůzce na fakultě
- K organizaci výběru školy na praxi:
- - Studující v prezenčním studiu si vybírají výhradně ze seznamu fakultních a spolupracujících škol PdF MU.
- - Přihlašování probíhá v informačním systému v předem daném termínu.
- - Pokud studující již pracuje ve škole na pozici asistenta pedagoga nebo učitele*učitelky, pak si založí školu na praxi v ISu samostatně a po potvrzení praxe administrátorem doloží potvrzení zaměstnavatele (Potvrzení o absolvování praxe). V tomto případě se nemusí jednat pouze o fakultní školy PdF MU. Potvrzení znamená uznání absolvovaných hodin praxe ve škole. Dále pak studující plní výstupy z praxe vč. účasti na setkání a reflexí.
- - Dotazy směřujte na: pedpraxe@ped.muni.cz. Do předmětu e-mailu uveďte kód praxe, které se dotaz týká.
- Aktuální informace a harmonogram praxí naleznete na webu katedry https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019, 107 stran. ISBN 9788074964190. info
- NEHYBA, Jan; Bohumíra LAZAROVÁ; David A. KOLB; Fred A. J. KORTHAGEN; David BOUD; Peter JARVIS; Jennifer A. MOON; Jan KOLÁŘ; Saša DOBROVOLNÁ; Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
- Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
- neurčeno
- Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
- Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi ve školní třídě, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
- Metody hodnocení
- Studující získá zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy:
• 1. splnění administrativních kroků:
Studující si vybere z nabídky praxí v ISu (nebo zapíše domluvenou školu v ISu v agendě praxí v případě, že studující pracuje na škole jako učitel nebo asistent pedagoga). Před praxí, zapíše všechny potřebné údaje - název školy, jméno a kontakt na provázející osobu, termín praxe.
• 2. Absolvování praxe v daném rozsahu, práce s chcecklistem.
• 3. Provázející učitel potvrdí splnění praxe přes formulář v ISu dle nastavených pravidel (splnění docházky na praxi, aktivní účast na praxi ve školní třídě, srozumitelná komunikace s pedagogy a žáky, doložení administrativy).
• 4. Účast na vypsaných skupinových reflexích - přihlášení přes IS.
• 5. Vyplnění sebehodnocení Mapa profesního rozvoje (Jádrové výstupy předmětu). - Náhradní absolvování
- V případě výjezdu na zahraniční studijní pobyt je třeba napsat e-mail garantce předmětu a dopředu se domluvit na výkonu praxe v zahraničí nebo stanovení individuálního termínu pro praktikování v ČR. Praxi je po předchozí domluvě možné absolvovat na zahraničním výjezdu.
Praxi je možné vykonat v alternativním termínu pouze z těchto důvodů: a) pokud je studující na zahraniční studijní nebo pracovní stáži během semestru, b) v případě nemoci. Při alternativním termínu vždy kontaktujte manažerku praxí, barina@ped.muni.cz - Informace učitele
- https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez
Komunikačním jazykem na praxích ve školním prostředí je výhradně český jazyk (úřední jazyk ČR). Používání spisovné češtiny ve školním prostředí upravuje Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Více informací k Mapě profesního rozvoje (Jádrové výstupy předmětu). - odkaz https://www.ped.muni.cz/pedagogika/projekty/mapa-profesniho-rozvoje-studentu-ucitelstvi
Variantou asistentské praxe je zapojení do projektů podnikavých učitelů. Nabídky těchto praxí jsou zveřejněny v informačním systému (IS) v agendě praxí. Studující spolupracuje s vyučujícími, kteří realizují žákovské projekty, podporují projektovou výuku ve vzdělávání a rozvoj podnikavosti žáků. Do praxe se lze zapojit v podzimním i jarním semestru, a to v roli asistenta pedagoga. Tato forma praxe je více individuální a její průběh se řídí termíny konkrétních projektů.
Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu.
Počet míst je omezen s ohledem na nabídku míst z fakultních a spolupracujících škol.
Více informací k asistentským praxím na webu katedry pedagogiky - https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SZ6122/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6721, SZ6122, SZ6722, SZ6124, SZ6724,SZ6125, SZ6725) - SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole
(SZ6121 || SZ6122)&&!NOWANY(SZ6723,SZ6126,SZ6726) - SZ6124 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6724, SZ6125, SZ6725, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722) - SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga
(NOW(SZ6037) || SZ6637) && !NOWANY(SZ6725, SZ6124, SZ6724, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722)
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SZ6122