PGB122 Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Nekardová (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat přehled o aktuálních výzkumných tématech rozvíjených pedagogickým a andragogickým výzkumem v České republice, rozumět základním výzkumným přístupům, které jsou používány, a získat dovednosti potřebné pro zapojení do odborné diskuze. Předmět bude realizován formou setkání s výzkumníky z Ústavu pedagogických věd, kteří představí svůj výzkum v podobě blízké konferenčnímu příspěvku a následně budou studenti vedeni k aktivní participaci v odborné diskuzi.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni: • Charakterizovat hlavní linie pedagogického a andragogického výzkumu v České republice • Vyjmenovat aktuální představitele pedagogického výzkumu v České republice a jejich publikace • Rozumět odbornému sdělení konferenčního typu a klást poučené otázky • Vysvětlit, jaké metodologické postupy je možné v rámci pedagogického a andragogického výzkumu využívat • Diskutovat výzkumná zjištění mezi sebou navzájem, nacházet souvislosti mezi zjištěními a tyto souvislosti interpretovat
Osnova
  • 1. Vedení odborné diskuze a způsob práce v kurzu 2. Výzkum výchovy a vzdělávání z historického pohledu 2. Výzkum digitálních technologií ve vzdělávání 3. Výzkumy učitelů a jejich pojetí výuky 4. Výzkumy studentů jako aktérů ve vzdělávání 5. Výzkum komunikace ve školní třídě 6. Výzkum řízení vzdělávacích institucí 7. Hlavní linie pedagogického a andragogického výzkumu v České republice
Literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Studují spolu. Vzájemné učení mezi vysokoškolskými studenty kombinovaných studií a možnosti jeho podpory. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 249 s. ISBN 978-80-210-9914-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9914-2021. Čítárna Munispace info
  • HLAĎO, Petr, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Klára HARVÁNKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jaroslav GOTTFRIED, Karel REČKA, Markéta PETROVOVÁ, Bohumil POKORNÝ a Ilona ŠTOROVÁ. Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. Molecular Diversity Preservation International, 2020, roč. 17, č. 24, s. 9185-9207. ISSN 1660-4601. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/ijerph17249185. URL info
  • JUHAŇÁK, Libor, Jiří ZOUNEK, Klára ZÁLESKÁ, Ondřej BÁRTA a Kristýna VLČKOVÁ. The relationship between the age at first computer use and students' perceived competence and autonomy in ICT usage : A mediation analysis. Computers & Education. 2019, roč. 141, NOV 2019, s. 1-14. ISSN 0360-1315. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103614. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Vladimír MOŠKVAN, Karl-Heinz GERHOLZ, Jörg NEUBAUER, Hannes REINKE, Anne WAGNER, Nils MARKO, Johannes SEITLE, Karl WILBERS, Bjorn Ivar MIDJO, Kari SMITH, Ingrid STENØIEN, Luis TINOCA a Tiago TEMPERA. Building University Schools in Teacher Education Programmes. Guidelines and Suggestions. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 54 s. ISBN 978-80-210-9901-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9901-2021. Čítárna Munispace info
  • LINTNER, Tomáš. A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms. Issues in Educational Research. 2022, roč. 32, č. 1, s. 182-204. ISSN 1837-6290. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17632/5vzy6rykm7.1. URL info
  • MAJCÍK, Martin. Zpětná vazba na žákovské chyby ve výukové komunikaci s celou třídou. Studia paedagogica. 2019, roč. 24, č. 3, s. 131-149. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-3-6. URL URL info
  • NEKARDOVÁ, Barbora. Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje. LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2020, roč. 10, Number 2, 2020, s. 209-229. ISSN 1804-526X. URL info
  • NOVOTNÝ, Petr, Karla BRÜCKNEROVÁ, Milada RABUŠICOVÁ, Libor JUHAŇÁK, Dana KNOTOVÁ a Katarína ROZVADSKÁ. Netradiční studenti pedagogických oborů na českých vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 306 s. ISBN 978-80-210-9973-9. URL info
  • ROZVADSKÁ, Katarína. Identity Struggles of Adult Returners. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2020, roč. 25, č. 4, s. 183-199. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-4-9. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Martin SEDLÁČEK, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin MAJCÍK, Jana NAVRÁTILOVÁ, Anna DREXLEROVÁ, Jakub KYCHLER a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction. Elsevier, 2019, roč. 63, October, s. 1-10. ISSN 0959-4752. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217. URL info
  • VENGŘINOVÁ, Tereza. Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie. Studia paedagogica. Brno: FF MU, 2021, roč. 26, č. 1, s. 167-184. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-7. URL info
  • VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA a Nicol DOSTÁLOVÁ. Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2021, roč. 10, č. 18, s. 61-74. ISSN 1805-4978. Odkaz na časopis info
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 330 s. ISBN 978-80-7676-175-9. URL info
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
Výukové metody
Diskuse, přednáška, četba
Metody hodnocení
Průběžná práce v kurzu (absolvování open book testu z každého tématu), aktivní účast v diskuzích, docházka.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.