ARTS006 The Fall of an Empire or the Rise of Europe?

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History (přednášející)
Adrien Palladino, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:00–13:40 C33
Předpoklady
! NOWANY ( CORE007 Pád říše nebo zrození Evropy? ) && ! CORE007 Pád říše nebo zrození Evropy? && ! PROGRAM ( B - DU_ )||( PROGRAM ( B - DU_ )&&( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS002 Přístupy k poznání jazyka || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS015 Mezi kulturou a přírodou || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare: umění a ctnost || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Cíle předmětu
In the traditional historiographical narrative, the arrival of the “barbarians” corresponds to the end of the greatest civilization of the antique Mediterranean: the Roman Empire. But was the situation so simple? Who were these “barbarians”? And did the Empire really collapse or was it rather transformed? The goal of this course is to focus on the artistic, visual, material, and performative cultures that coexisted in this extraordinary moment of history. To reach this objective, we will firstly focus on the prejudices constructed from the Renaissance to our days about what was commonly considered as the “Dark Ages”. Secondly, we will be investigating the role of medias in changing history: from sculptures to “bidimensional” images, from roll to codex, from the illusive image to the iconic one. Third, we will analyze the role played by the meeting of cultures – constitutive for the investigated period – in the birth of the “Middle Ages”.
Výstupy z učení
The student will be able to orientate himself in the visual and material cultures of the Late Antique to Early Medieval world; • They will understand the tools and the importance of visual culture within social and historical phenomena; • They will fall in love with art history!
Osnova
  • Introduction: The Fall of an Empire or the Rise of Europe? • - A Visual World Underground • - Christianity or State? The Age of Constantine • - The Romanization of Christianity • - Rome or Byzantium? • - The Art of the Migrants • - At the end of the world? "Anglo-Saxon" Art and the Conversion of Englands • - The Birth of a new Religion: Understanding Early Islamic Material Culture
Výukové metody
The main learning activity is concentrated on a series of online lectures available in the "interactive syllabus" section, focusing on a series of themes exploring all aspects of the transformation of visual and material culture in the Late Antique world (see syllabus). Students are also invited to consult additional readings suggested in Recommended or required reading section
Metody hodnocení
The students will be asked to prepare, at the end of the lecture, a short text highlighting if, how, and why the lecture has transformed their way of looking at a period of history often considered as a "dark age". • The argumentation should ideally be supported by examples (taken from the classes or not) and possibly by a short bibliography (if consulted).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2021/ARTS006/index.qwarp
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2021/ARTS006/index.qwarp All videos are available in the section "Interactive syllabus". The students should watch all the videos and submit the final essay to the teachers.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.