FF:PSB_78 Didaktika psychologie I - Informace o předmětu
PSB_78 Didaktika psychologie I
Filozofická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Po 13:20–14:55 B23
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (viz didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
- Osnova
- Didaktika psychologie I Tématické okruhy: 1. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik. 2. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie. Všeobecné didaktické poznámky k vyučování psychologie. 3. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). Profil absolventa učitelského studia psychologie. Charakteristika osobnosti učitele psychologie. 4. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů. 5. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky). 6. Práce žáků ve skupinách. 7. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii. 8. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie. 9. Využití samostatné činnosti žáka (práce s učebnicí, využití tisku, získávání psychologických informací, využití výsledků zájmové činnosti žáků, problémové situace). 10. Cvičení v hodinách psychologie. 11. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů. 12. Psychologické hry a jejich využití. 13. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik. 14. Práce s literaturou ve výuce psychologie, využití ukázek z literárních děl. 15. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek. 16. Výchovně vzdělávací cíl (hierarchie výchovně vzdělávacích cílů, chyby při formulaci výchovně vzdělávacího cíle, požadavky na formulaci výchovně vzdělávacího cíle, cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků). 17. Didaktická analýza učiva (učivo, analýza učiva a její druhy, didaktická analýza učiva – postup jejího provádění). 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů). Literatura (základní): Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996. Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989. Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007. Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987. Literatura (doporučená rozšiřující): Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962. Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002. Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004. Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984. Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979. Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literatura
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- Metody hodnocení
- typ výuky: přednáška a seminář, požadavky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, výstup: zápočet (znalostní test)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Poslední úprava 23. 9. 2007 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/PSB_78