PSB_78 Didaktika psychologie I

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Svým obsahem navazuje na teoretické poznatky získané v předmětu obecná didaktika s jejich možným praktickým užitím ve výchovně vzdělávací práci. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky, které by rozvíjely samostatnost a tvořivost žáků. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (což umožní didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
Osnova
  • Didaktika psychologie I
  • Tématické okruhy:
  • 1. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik.
  • 2. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie. Všeobecné didaktické poznámky k vyučování psychologie.
  • 3. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). Profil absolventa učitelského studia psychologie. Charakteristika osobnosti učitele psychologie.
  • 4. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů.
  • 5. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky).
  • 6. Práce žáků ve skupinách.
  • 7. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii.
  • 8. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie.
  • 9. Využití samostatné činnosti žáka (práce s učebnicí, využití tisku, získávání psychologických informací, využití výsledků zájmové činnosti žáků, problémové situace).
  • 10. Cvičení v hodinách psychologie.
  • 11. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů.
  • 12. Psychologické hry a jejich využití.
  • 13. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik.
  • 14. Práce s literaturou ve výuce psychologie, využití ukázek z literárních děl.
  • 15. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek.
  • 16. Výchovně vzdělávací cíl (hierarchie výchovně vzdělávacích cílů, chyby při formulaci výchovně vzdělávacího cíle, požadavky na formulaci výchovně vzdělávacího cíle, cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků).
  • 17. Didaktická analýza učiva (učivo, analýza učiva a její druhy, didaktická analýza učiva – postup jejího provádění).
  • 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů).
  • Literatura (základní):
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002.
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
  • Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007.
  • Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987.
  • Literatura (doporučená rozšiřující):
  • Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962.
  • Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999.
  • Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003.
  • Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998.
  • Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996.
  • Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002.
  • Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004.
  • Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984.
  • Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979.
  • Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979.
  • Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997.
  • Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003.
  • Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol.
  • Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol.
  • Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
Literatura
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
Metody hodnocení
typ výuky: přednáška a seminář, požadavky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, výstup: zápočet (znalostní test)
Navazující předměty
Informace učitele
Poslední úprava 5. 1. 2009 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018.