Z7150 ICT v geografickém vzdělávání

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Z7011 Geografické kurikulum || NOW ( Z7011 Geografické kurikulum )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 21 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/21, pouze zareg.: 0/21
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá využitím současných komunikačních technologií v geografickém gymnaziálním vzdělávání v úzké vazbě na RVP-G. Kurz je orientován prakticky na využití především volně přístupných internetových zdrojů pro výuku témat z základních geografických disciplin. Jsou prezentovány a zároveň studenty zkoušeny současné možnosti získávání, analýzy a vizualizace geografických dat. Je podán přehled zdrojů prostorově lokalizovaných dat a programového vybavení, které se ověřuje na praktických ukázkách.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět, používat a vysvětlit podstatu základních metod využívaných geografickém gymnaziálním vzdělávání podporovaných využíváním informačních a komunikačních technologií. Měl by být schopen kvalifikovaných rozhodnutí týkajících se přípravy vlastních úloh pro žáky, aplikací metod ICT. Veškeré úlohy a učební materiály byly vytvořeny tak, aby mohl být předmět vyučován jak prezenčně, tak i v prostředí on-line.
Osnova
  • V rámci cvičení studenti samostatně řeší úkoly orientováné na praktické využívání informačních technologií (IT) při prezentaci současných problémů v globálním, regionálním i místním měřítku: Jsou prezentovány možnosti využívání IT v geografickém gymnaziálním vzdělávání v souladu s RVP-G a dále při řešení vybraných problémů z oblasti základních geografických disciplín. Jednotlivá cvičení - úkoly jsou vytvořena s důrazem na samostudium a individuální formy výuky s následnou prezentací získaných poznatků.
  • Témata - úkoly pro cvičení:

  • práce s grafy - jejich tvorba a využití v GGV (klimadiagramy, věkové pyramidy)
  • ICT podporovaný rozvoj mapových dovedností v geografickém vzdělávání (mapové kompetence, atlas.mapy.cz, arcgis.online.cz, Google Earth)
  • využití fotografií v geografické výuce
  • počítačová hra jako didaktický prostředek k získávání dovedností
  • pojmové mapy – jejich konstrukce a využití
  • dynamické vizualizace (GapMinder) a statická schémata
Literatura
    doporučená literatura
  • MARADA, Miroslav, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Martin HANUS, Tomáš MATĚJČEK, Eduard HOFMANN, Hana SVATOŇOVÁ a Petr KNECHT. Koncepce geografického vzdělávání v Česku. Certifikovaná metodika. www.egeografie.cz. 2017. URL info
  • MARTIN, Fred. E-geography : using ICT in quallity geography. Sheffield: Geographical Association, 2006, 160 s. ISBN 1843771705. info
  • BUZAN, Tony a Barry BUZAN. Myšlenkové mapy : probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Translated by Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 210 s. ISBN 9788026500308. info
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
  • WAHLA, Arnošt. Geografické, kartografické a geoinformatické vzdělávání s podporou webových zdrojů informací. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, 75 s. ISBN 8073681439. info
    neurčeno
  • BIDDULPH, Mary, David LAMBERT a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xi, 349. ISBN 9781138779440. info
Výukové metody
Praktická cvičení formou samostatné práce na úlohách řešených pomocí vhodných zdrojů, především internetových a SW v PC učebně, zaměřených na výuku geografie.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, kromě účasti na výuce, studenti odevzdají ve stanovených termínech protokoly-výsledky řešení jednotlivých úloh.
Informace učitele
Tento předmět procházel v období 01/2020-09/2021 obsahovou inovací v rámci OPVVV-projektu "ZIP MUNI" (spolufinancováno z ESF a SR ČR) a od podzimního semestru 2021 se výuka studentů uskutečňuje na základě finálně zinovovaných podkladů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.