Z7011 Geografické kurikulum

Přírodovědecká fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Rozvrh
St 9:00–9:50 Z2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z7011/01: Po 8:00–9:50 Z2
Předpoklady
PROGRAM(N-GK) || PROGRAM(N-BI) || PROGRAM(N-MA) || KREDITY_MIN(140)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Geografické kurikulum bude perspektivně v praxi škol navazovat na vzdělávací program pro učební předmět zeměpis na střední škole. Tím bude naplněna praxe vyspělých demokratických zemí, které ponechávají větší prostor školám pro určení postupů ve splnění požadavků označovaných jako standardy geografického vzdělávání. Současná praxe dominance učebních osnov a vybrané učebnice zeměpisu není perspektivní, proto se klade v tomto přemětu důraz na vypracování vlastního geografického kurikula (veškerá zkušenost žáka s učebním předmětem zeměpis na střední škole). Zahrnuje geografické národní standardy, kulturu vzdělávání dané školy, její vybavení, kvalitu personálu a okolí školy ( sociální, kulturní, politické atd.)Respektuje jak požadavky na národní úrovni, tak realitu školy a je permanentně podrobováno revizi a změnám.
Osnova
  • 1.Geografické kurikulum jako souhrnná zkušenost studenta v geografickém vzdělávání 2.Fyzická geografie v geografickém kurikulu 3.Humánní geografie v geografickém kurikulu 4.Česká republika v geografickém vzdělávání 5.Oceány a polární vrchlíky 6.Terénní studia, projekty, masmédia, Internet, literatura, cestování 7.Lokální geografie, města a venkov 8.Ameriky v geografickém vzdělávání 9.Afrika a Střední východ 10.Evropa 11.Společenství nezávislých států, východní Asie 12.Jižní/jihovýchodní Asie, Austrálie a Tichomoří 13.Environmentální výchova, trvalá udržitelnost
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program. www.msmt.cz
  • Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
  • Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
Informace učitele
Podmínkou úspěšného završení předmětu je předložení reálného kurikula pro zvolenou střední školu. Zahrnuje především lokální geografii v grafické podobě, např. posteru, leporelu s uvedením jak věcného, tak přístupového řešení. Rozehrává pestrou škálu prostředků (re)prezentace lokální geografie nezbytné jako referenční základ pro výuku jiných regionů, jak českých, tak evropských a mimoevropských. Je založena na složkových geografických disciplinách (přírodní složky, lidské aktivity), integruje je do konceptů krajiny a regionu, především pak tematizuje lokálně geografickou realitu nejen v reflexním pojetí, nýbrž i sociálně konstruktivním.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.