FF FBPGpJ Pedagogika
Název anglicky: Pedagogy
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika

Součásti SZZ a jejich obsah

Studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné bakalářské práce a ústní části zkoušky.
Bakalářskou prací studenti prokazují schopnost samostatně vyhledat a využívat při zpracování tématu českou i cizojazyčnou literaturu, dále prokazují znalost i schopnost užívat odbornou terminologii a současně vyjadřují vlastní postoj k tématu podložený argumenty. Studenti musí rovněž prokázat schopnost porozumět realizovaným výzkumům, prezentovat metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
V neposlední řadě studenti demonstrují porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v pedagogické praxi.

Studenti si vybírají ze dvou základních typů diplomové práce:
1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumnou sondu (výzkumná sonda je typem drobnějšího empirického šetření, přičemž může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy);
2) teoreticko-aplikační práce (obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi).
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k bakalářské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU, viz http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/bakalarska-prace.

Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do tří částí:
1. teoretické základy pedagogických věd;
2. výchovně vzdělávací procesy;
3. metodologie pedagogických věd.

Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů.
Okruhy otázek jsou dostupné z pedagogika.phil.muni.cz/media/3009837/bcpg_otazky_2013_final.pdf.

Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací

Návrh témat kvalifikačních prací:

Mediální obraz digitálních technologií ve vzdělávání ve vybraných médiích v ČR
Mezigenerační učení mezi babičkou a vnučkou
Asistent pedagoga v přípravné třídě
Důvody výběru terciárního vzdělávání
Metoda eye-tracking v pedagogickém výzkumu.
Digitální technologie a jejich využívání v současné české škole.
Školy a školství v 60. - 90. letech 20. století pohledem tehdejších žáků

Témata obhájených prací:

Učení v rodině z pohledu generace dětí
archiv: http://is.muni.cz/th/350246/ff_b/
Obraz oblíbeného učitele. Cesta od pojmu k realitě
archiv: http://is.muni.cz/th/362499/ff_b/
Komunikace v mateřské škole typu Montessori
archiv: http://is.muni.cz/th/382711/ff_b/
Klíčové problémy začínajících učitelů základních škol v ČR
archiv: http://is.muni.cz/th/402367/ff_b/
Environmentální výchova v programové nabídce SVČ
archiv: http://is.muni.cz/th/415599/ff_b/
Motivace a bariéry seniora při vstupu do počítačového kurzu
archiv: http://is.muni.cz/th/351094/ff_b_a3/
Humor ve výukové komunikaci
archiv: http://is.muni.cz/th/418759/ff_b/
Přechod žáků z málotřídní na úplnou školu z pohledu rodičů
archiv: http://is.muni.cz/th/406820/ff_b/
Prestiž učitelského povolání v České republice
archiv: http://is.muni.cz/th/399396/ff_b/

Doporučený průchod studijním plánem

Společný univerzitní základ (15 kr.)

K úspěšnému zakončení studia student v bakalářských studijních programech získá 15 kr. z předmětů tzv. Společného univerzitního základu. Mezi tyto kredity se počítají 2 kredity z předmětů sportovních aktivit (TV), 4 kredity za cizí jazyk, a 9 kreditů za předměty společensko-vědního či přírodovědného základu – tzv. CORE předmětů. Aktuální nabídka CORE předmětů je k dispozici ZDE.

Bakalářská práce (min. 10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB014Seminář k bakalářské diplomové práci J. Zounekz 0/2/010 6P
10 kreditů

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB001Klíčová témata dějin školství a pedagogiky J. Zounekzk 2/0/06 1Z
FF:PGB002Obecná pedagogika M. Polzk 2/0/06 1Z
FF:PGB003Pedagogické teorie M. Polzk 2/0/06 2Z
FF:PGB004Alternativní pohledy na školu R. Švaříčekzk 2/0/06 2Z
FF:PGB005Základy sociologie K. Šeďovázk 2/0/06 3P
FF:PGB006Sociology of Education K. Šeďovázk 1/1/06 4Z
FF:PGB007Základy psychologie B. Lazarovázk 0/0/06 1P
FF:PGB008Pedagogická psychologie B. Lazarovázk 1/1/06 2P
FF:PGB009Didaktika Z. Šalamounovázk 1/1/06 4Z
FF:PGB010Úvod do pedagogického výzkumu P. Hlaďozk 1/1/06 3Z
FF:PGB011Metody a techniky pedagogického výzkumu P. Hlaďozk 1/1/06 4Z
FF:PGB012Ročníková práce M. Sedláčekz 0/2/0 individuální konzultace.8 3P
FF:PGB013Právo J. Harvánekzk 1/1/06 5P
FF:PGB201Státní závěrečná zkouška bakalářská J. ZounekSZk 0/0/0- 6P
FF:PGB202Bakalářská diplomová práce J. Zounekz 0/0/0- 6P
80 kreditů

Povinně volitelné předměty

Student musí získat minimálně 57 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB101Environmentální výchova K. Brücknerováz 1/1/04 4P
FF:PGB103Dějiny českého školství a pedagogiky J. Zounekz 1/1/04 4P
FF:PGB104Digitální technologie ve vzdělávání J. Zounekz 0/2/04 2P
FF:PGB105Sociální pedagogika D. Knotováz 1/1/04 1P
FF:PGB106Pedagogická komunikace K. Šeďováz 1/1/04 4P
FF:PGB107Filozofie pedagogických a sociálních věd R. Švaříčekz 0/2/04 3P
FF:PGB108Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů P. Novotnýz 1/1/04 2P
FF:PGB109Sociální psychologie B. Lazarováz 1/1/04 2P
FF:PGB110Pedagogika rodiny M. Rabušicováz 1/1/04 4P
FF:PGB111Pedagogická diagnostika P. Hlaďoz 1/1/04 4P
FF:PGB112Pedagogika volného času D. Knotováz 1/1/0 expedice.8 4P
FF:PGB113Předškolní pedagogika M. Rabušicováz 1/1/04 3P
FF:PGB114Pedagogika na Wikipedii J. Zounekz 1/1/04 5P
FF:PGB115Dramatická výchova M. Rabušicováz 0/2/04 5P
FF:PGB117Základy speciální pedagogiky B. Lazarováz 1/1/04 3Z
FF:PGB118Dílna prezentace J. Zounekz 0/2/04 3P
FF:PGB119Seminář k pedagogickému výzkumu: Analýza a vizualizace dat ve vzdělávání M. Sedláčekz 1/1/04 5P
FF:PGB120Seminář k pedagogickému výzkumu: Základy analýzy kvantitativních dat M. Sedláčekz 0/2/04 6P
FF:PGB122Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání K. Brücknerováz 1/1/04 5P
FF:PGB123Efektivní argumentace ke státní závěrečné zkoušce R. Švaříčekz 0/1/03 5P
83 kreditů