Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17  ... 102 »
2. 3.
2021

Konec listinným výpisům známek ze studia a sylabů absolvovaných předmětů

Informative | 16 | 16
Novinky

Tak jako přišlo vloni na svět elektronické potvrzení o studiu, přišly právě teď na svět další pro studenty důležité e-výpisy v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU). Student, který potřebuje oficiální výpis známek ze studia nebo výpis sylabů absolvovaných předmětů, si je nyní vystaví sám v aplikaci E-výpisy, kterou má ve své agendě Student k dispozici. Tam nalezne přehledně všechna dosud vystavená e-potvrzení nebo e-výpisy nebo možnost vystavit další, které právě aktuálně potřebuje. Výpisy jsou plnohodnotnými variantami s variantami vytištěnými na papíře, orazítkovanými a podepsanými děkanem, proděkanem nebo jinou odpovědnou osobou. Autenticita, tedy kdo výpisy vystavil, a integrita, že jejich obsah nebyl pozměněn, zajišťuje elektronická pečeť uložená uvnitř PDF souboru. Zvykli jsme si, že tyto elektronické pečetě splňují legislativu Evropské unie, a proto mají e-výpisy stejnou důvěryhodnost jako jejich listinné varianty.

Ověření správnosti provádí automaticky IS MU. Automatizovaně generované výpisy známek nebo sylabů bez nutnosti dojít na studijní oddělení ocení pravděpodobně obě strany, jak studenti, tak studijní referenti, protože oběma e-výpis ušetří práci. Osobní návštěvy na studijních odděleních za tímto účelem, až na nutné výjimky, nebudou potřeba. V dnešní době, kdy čelíme pandemické situaci, je přínos takové služby ještě intenzivnější, neboť nám pomáhá se vyhnout jak dopravě, tak osobnímu kontaktu.

Obr. 1: Možnost vystavení e-výpisů studentem

Obr. 2: Možnost vystavení e-výpisů studijním referentem

Elektronická pečeť, kterou je elektronický výpis při jeho automatickém generování opatřen, je formou kvalifikovaného elektronického podpisu. Celý proces evidence vystaveného e-výpisu, jeho zapečetění a evidování vystavené pečetě určitou dobu trvá, a to i s ohledem na to, kolik dalších dokumentů musí systém v daném čase pečetit celkem. Pokud IS MU usoudí, že by vystavení dokumentu trvalo příliš dlouho, o dokončení generování dokumentu informuje uživatele e-mailem. Jakmile je e-výpis připraven, uživatel si k sobě stáhne PDF soubor a otevře jej například v aplikaci Acrobat Reader nebo prohlížeči. Pod symbolem psacího pera, nebo pod tlačítkem „Ověřit podpis“, „Vlastnosti podpisu“ či „Zobrazit certifikát autora podpisu“ najde, kdo dokument podepsal. Hledání podpisu se může lišit podle verzí a variant prohlížeče.

Obr. 3: Zobrazení kvalifikovaného elektronického podpisu

K sortimentu e-výpisů - Potvrzení o studiu, Potvrzení o délce absolvovaného studia, Výpis známek/Přehled hodnocení předmětů a Sylaby absolvovaných předmětů budou v IS MU pravděpodobně postupně přibývat další, aby tak uživatelé Masarykovy univerzity měli k dispozici stále lepší služby a mohli si tak více užívat pohodlí při vyřizování potřebných administrativních záležitostí z domova.

Elektronizace studijních záležitostí je jednou z oblastí, která si zaslouží pozornost. Těmito potvrzeními a výpisy může student prokázat své studium vůči orgánům veřejné moci i soukromoprávním subjektům. Ačkoli je ještě znát, že některé instituce si neumějí s těmito novinkami nahrazujícími listinnou podobu poradit, s jejich nárůstem a rozšiřováním se jistě postupně vyrovnají, neboť zákony jsou v tomto případě na straně žadatelů a elektronickému dokumentu nesmějí být upírány právní účinky pouze z důvodu, že má elektronickou podobu v souladu s legislativou.

Studenti aplikaci naleznou v agendě Student → Během studia → dlaždice E-výpisy (která nahradila Potvrzení o studiu)
nebo Student → Závěr studia → Známky za celé studium... → Další aplikace.

Not read yet0 commentspermalink
18. 2.
2021

Snadné a bezpečné schůzky v aplikaci Tudle

Informative | 17 | 17
Novinky

Pokud si uživatelé chtějí sjednat pracovní schůzku s kolegy pomocí jednoduché aplikace, kde se pozvaní účastníci vyjádří k nabídnutým časovým preferencím organizátora, mají obvykle dvě možnosti. Buď využijí externí aplikace, u kterých je ale nutné mít právně ošetřenou smlouvu s dodavatelem aplikace na zpracování osobních údajů nebo udělit souhlas se zpracováním osobních údajů (stejně jako ostatní vyzvaní účastníci schůzky), nebo použijí interní nástroje své instituce, pokud takové nástroje nabízí. A Masarykova univerzita nástroj k tomu, aby se kolegové mohli vyjádřit k účasti na schůzce, má od února k dispozici. Na rizika ohledně problematického zpracování osobních údajů ze strany dodavatelů těchto volně dostupných software a možnosti řešení byl Vývojový tým IS MU upozorňován ze strany pověřenkyně pro ochranu osobních údajů Masarykovy univerzity Ivy Zlatuškové.

Aplikace dostala název, který je možná trochu neobvyklý, i nespisovný, trochu slovní hříčkou, ale svou jednoduchostí je pro uživatele snadno zapamatovatelný a navazuje na tradici neologismů. Jmenuje se „Kterou schůzku? Tudle“ a je součástí Informačního systému Masarykovy univerzity na adrese https://is.muni.cz/tudle/. Název je podobný s jinou známou aplikací, která je mezi uživateli oblíbená. Podobně jednoduchou, ale bezpečně integrovanou do našeho hlavního informačního systému na univerzitě, pro uživatele připravil Vývojový tým IS MU. Hlavní motivací tedy bylo, aby uživatelé mohli využít jednoduché služby pro svolání schůzky pomocí počítačů a jejich osobní údaje přitom byly v bezpečí.

Organizátor schůzky vytvoří možnosti hlasování v aplikaci a oslovení účastníci si na zaslané adrese vybírají termín z nabídky možných. Aplikaci lze využít i tehdy, je-li potřeba svolat účastníka, který není uživatelem IS MU. Seznam nabízených termínů lze vytvořit na panelu „Nové hlasování“, kde organizátor postupně vyplní název, místo a délku trvání schůzky, případně přidá i komentář ke schůzce. Aplikace má řadu možností, účastníkům je možné například ulehčit rozhodování o výběru termínů přidáním varianty „Pokud nutno“, kterým označí, že daný termín mohou, ale nevyhovuje jim. Variabilitu nabízí i funkce „Kdo vidí výsledky“ a tvůrce (organizátor) schůzky může nastavit viditelnost výsledků pro všechny, co mohli hlasovat, nebo co hlasovali, anebo jen pro sebe. Pokud je zvoleno datum v položce „Odpovídá se do“, budou do tohoto termínu respondenti moci zvolit své preferované časové možnosti.

Po tomto úvodním nastavení aplikace nabídne organizátorovi schůzky na další stránce grafickou stránku rozvrhového či kalendářového designu, kde pomocí myši může navolit časové intervaly schůzek v kalendáři.

Poté už může hlasovat sám organizátor. Jedním klikem v nabídnutém termínu zvolí „Ano“, vyhovuje mi termín, dvěma kliky za sebou v nabídnutém termínu zvolí „Pokud nutno“, tedy pokud je to nutné, tak v navržený termín může s obtížemi (pokud je tato možnost u schůzky nastavena).

Respondentům vzápětí může rozeslat nabídku termínů pomocí zkopírovaného odkazu na adresu s hlasováním ke konkrétní schůzce. Všechna vytvořená hlasování nalezne organizátor schůzky v prvním panelu „Moje vytvořená hlasování“, kde u každé schůzky může hlasování znovu editovat. Pozvaný uživatel (z ISu i mimo IS) kliknutím na odkaz získá přístup k hlasování a může se jednoduše vyjádřit, zda se zúčastní nebo nikoli. Aplikace je velmi návodná a po prvním vyzkoušení uživatelé rychle pochopí postup vytvoření nabídky termínů pro schůzku a úspěšně na ní zajistí účast.

Využití aplikace řeší plánování řady pracovních schůzek nebo seminářů, ale mohlo by být i odpovědí například pro situaci, kdy učitel na své stránce Lidé stanoví nějaké termíny pro konzultaci a studenti se přihlašují, a kde vzniká riziko, že v jeden konkrétní čas pak čeká na chodbě několik studentů současně.

Vývojový tým IS MU si je vědom, že jde o první verzi aplikace „Kterou schůzku? Tudle“ a postupně plánuje další zvýšení pohodlí svým uživatelům. V budoucnu by mohl mít uživatel možnost označit výběrem konkrétní osoby anebo skupinu z definovaných skupin osob, kteří budou moci odpovídat. Těmto by pak šlo volitelně poslat automatický e-mail s informacemi o hlasování. Stejně tak by mohli mít k dispozici seznam hlasování, kde účastník už hlasoval, a seznam, kde by měl ještě hlasovat. Z hlediska organizátora schůzky by mohlo být naopak možné více automatizovaně komunikovat s touto konkrétní skupinou a informovat je například o výsledcích, nebo připomenout hlasování účastníkům, kteří ještě nehlasovali. Tím by také bylo možné s touto skupinou pracovat automatizovaně ve smyslu rozesílky upomínky a výsledků. Stejně tak vznikají úvahy o tom, že bychom pro uživatele Masarykovy univerzity v budoucnu mohli bezprostředně po ukončení hlasování nabídnout i automatizované založení videokonferenční schůzky nebo rozšířit možnosti této aplikace i do elektronické podpory výuky v IS MU.

Další tipy pro použití nabízí Průvodce Tudle přímo v aplikaci.

Aplikace je dostupná v autentizované části IS MU → dlaždice Kalendář → Kterou schůzku? Tudle.

Not read yet0 commentspermalink
8. 2.
2021

Pokračující elektronizace státních zkoušek

Not rated yet.
Novinky

O elektronizaci státních závěrečných zkoušek informoval Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) již minulý rok v novince Konec papírování u státních závěrečných zkoušek. Nyní se k pregraduálním studiím zařadí i doktorská studia a rigorózní řízení.

Aplikace funguje stejným způsobem jako pro pregraduální studia s tím, že navíc byla přidána možnost elektronického tajného hlasování přímo u termínu zkoušky a aplikace zároveň respektuje další nutné náležitosti pro evidenci Státní doktorské zkoušky (SDZ) nebo Státní rigorózní zkoušky (SRZ). Členové komise nemusí využívat aplikaci E-volby, ani prezenční tajné hlasování na lístečcích, ale mohou využít jednoduché elektronické hlasování přímo v aplikaci pro státní zkoušky. Komise rozhoduje svým tajným hlasováním u každého předmětu zvlášť. Opomenuta nebyla ani možnost prezenčního klasického hlasování, a tak zůstala zachována možnost ručního zadání výsledku tajného hlasování. V neposlední řadě byl upraven výsledný protokol, který komise v rámci elektronického procesu státní zkoušky potvrzuje.

Obr. 1: Elektronizace protokolů SDZ

Celý proces státních závěrečných zkoušek pro všechny typy studia včetně rigorózního řízení se nyní obejde bez papírů. Veškeré úkony jsou přeneseny do elektronické formy a studijní oddělení může vše snadno zpracovat přímo v IS MU - od vytvoření termínu přes zaznamenání průběhu zkoušky až po vygenerování protokolu a jeho podepsání děkanem fakulty prostřednictvím kvalifikovaného elektronického podpisu.

V Nápovědě jsou pro předsedy a členy komise u doktorských státnic připravena instruktážní videa, která je provedou celým procesem zkoušky.

Not read yet0 commentspermalink
8. 2.
2021

Vývěska v responzivním designu

Not rated yet.
Novinky

I v novém roce Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) pokračuje s převáděním agend do nového responzivního designu. První takovou aplikací v roce 2021 je Vývěska.

Zásadní inovací je zobrazování zpráv v podobě karet s ilustračním obrázkem, přičemž uživatel si může vybrat mezi třemi způsoby rozložení zpráv pomocí ikonek čtverců vpravo nahoře.

Na úvodním rozcestníku Vývěsky se zobrazují zprávy, které byly pro daného uživatele označené jako důležité a zprávy z vývěsek, které sleduje. Dále se vypisují zprávy z fakulty, na které čtenář působí, a mohou tedy pro něj být přínosné.

Pomocí banneru se pak uživatel může překliknout na jednotlivé typy vývěsek (fakultní, inzerce apod.) nebo na všechny vlastní zprávy.

Obr. 1: Nový vzhled titulní strany

Změnou prošel i způsob vkládání nových zpráv. V prvním kroku je nutné vybrat sekci pro novou zprávu z roletky. Po jejím výběru se plynule přechází do formuláře k vyplnění náležitostí a obsahu nové zprávy. Zprávy se vkládají pomocí jednoduchého HTML editoru. Pro lepší čtení jednotlivých zpráv formátuje Vývěska texty do kratších řádků. Dále je možné zadávat i doplňující informace (jako např. termín konání nebo webová adresa) ve strukturované podobě.

Obr. 2: Nový vzhled formuláře

Další novinkou v této aplikaci je povinný obrázek. Ten mimo jiné zlepšuje orientaci v jednotlivých zprávách. Kromě vlastních obrázků je možné při tvorbě zprávy zvolit předpřipravené obrázky, které budou postupně přibývat dle potřeb uživatelů.

Obr. 3: Formátování textu

Přidána byla také možnost diskutovat pod každou zprávou. O nových příspěvcích v diskuzi je autor zprávy informován automatickým e-mailem.

Not read yet0 commentspermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17  ... 102 »