Časté otázky vyučujících
-
Je online výuka za pomoci nástrojů MS Teams, Google Hangout Meet nebo ZOOM povinná? Starám se doma o malé dítě, nemohu se připojit v době původní přednášky online…
Od 12. října 2020 se výuka řídí aktualizovaným metodickým listem Studijního odboru RMU č. 2/2020. Výuku přednášek je možné řešit i asynchronně za pomoci předem pořízeného obrazového nebo zvukového záznamu s podporou výukových materiálů. Pokud však vyučujete i cvičení nebo seminář, lze jej nahradit jinou online formou, nicméně je potřeba klást důraz na zachování dostatečné míry interaktivity. To, zda Vámi vybraná forma bude opravdu dostatečně interaktivní, doporučujeme konzultovat jak s garantem předmětu, tak i se samotnými dotčenými studenty. Lze například sbírat dotazy studentů a diskutovat s nimi v diskuzním fóru a k dotazům následně natočit vysvětlující video.
-
Mám obavy ze zveřejňování svých videopřednášek pro studenty. Bude jich plné Uložto a studentské servery a příští rok mi na přednášky už nikdo nepřijde
Tuto obavu sdílí velké množství vyučujících. V IS MU máme k dispozici možnost šifrování nahraného videosouboru, vizte návod: https://is.muni.cz/do/mu/samostudium/pages/03-nahrani-do-IS.html#video.
Videokonferenční systém MS Teams studentům v některých případech video poskytuje ke stažení, v některých ne. Kontaktujte nás, pokud si nejste jistí, jak je to v případě Vaší výuky v tomto videokonferenčním programu.
Bohužel naprostou jistotu, že si studenti záznam nepořídí, nebudete mít nikdy. Tak, jako si mohli Vaši přednášku nahrávat na diktafon přímo ve třídě (a mnozí to i dělali, jen o této aktivitě vyučující obvykle nevědí), mohou si studenti zaznamenat obrazovku třeba i při přímé online výuce a uložit ten záznam obrazu a zvuku. Pokud však studenti překonají tyto překážky a videozáznam nějak získají a následně zveřejní proti Vaší vůli, je toto konání už v rozporu se zákonem a je legislativně postihnutelné. Větší podrobnosti k právní stránce této věci bude umět zodpovědět Právní odbor RMU.
-
Studenti mi při online výuce v MS Teams moc nereagují, ani nevím, že tam jsou. Mám pocit, že mluvím jen do počítače a nikdo mne neposlouchá. Nevím, jestli při tom nehrají hry a jestli to vůbec k něčemu je
Ze zkušeností vyučujících vyplývá, že studenti malých skupinek na online výuku většinou reagují velmi pozitivně. Na interakci se studenty je potřeba se připravit. Klaďte často dotazy, kterými si ověříte, že chápou, co zatím bylo řečeno. Využijte možnost chatu, kdy Vám studenti mohou psát dotazy – je to vhodnější forma pro ty nesmělé. Vyčleňte si vždy chvíli čas na pročtení dotazů, které přišly, a okomentujte je. Další tipy, jak aktivizovat studenty ve výuce, udržet jejich pozornost a motivovat je, naleznete v kapitole Pozornost a motivace v online hodinách.