Vánoční čas

Vánoce jsou dalším z příkladů křesťanského překrytí předkřesťanských obyčejů a rituálů. Sledujeme zde paralelu s letním slunovratem a oslavou svatého Jána, tentokráte však dochází k překrytí starších tradic spojených se slunovratem zimním, který je v původní představě vítězstvím světla nad tmou. Právě tato symbolika nabízí ideální podklad pro oslavu zrození Krista, který tak v římskokatolickém křesťanství představuje základní kámen vánočních svátků.

Vánoční doba začíná vigilií (označení bohoslužby v předvečer daného svátku pocházející z lat. vigilia – bdění) 24. prosince a končí 6. ledna ve svátek Zjevení Páně (Tři králové). Zatímco v západní křesťanské církvi je nejdůležitějším dnem právě počáteční 25. prosinec, pro pravoslavnou církev je to konec tohoto období a svátek Zjevení Páně 6. ledna.

Vánoce lidové a křesťanské

V době Vánoc sledujeme opět zajímavé propojení přežívajících předkřesťanských tradic a jejich syntézu, ale také paralelní existenci s křesťanstvím. Lidové (převážně prosperitní) obyčejové projevy vycházejí především z představy všeobecného rozvoje v novém poslunovratovém období – především pak znovuzrození slunce a opětovný rozvoj přírody. Oproti tomu křesťanské obyčejové projevy vycházejí z představy o zrození Ježíše Krista.

Vánoce lidové a křesťanské
Vánoce lidové a křesťanské

V případě štědrovečerní večeře pak také pozorujeme určitou paralelu s časem kolem Svátku všech svatých, a to v podobě prolínání světa živých se světem zemřelých. Často bylo zvykem ponechat část štědrovečerní večeře pro zemřelé. I zde je možno hledat předkřesťanský původ kontaktu s mrtvými během nejdelších nocí v roce.

Štěpánské koledování

Svátek svatého Štěpána (26. prosince) byl dříve důležitý především pro chasu, pro kterou představoval začátek uvolnění z pracovních povinností trvající až do konce roku. Neméně stěžejní však byl jeho význam jako den koledních obchůzek s prvky kontaktní a ochranné magie. Jednou z nich je např. štěstíčkování – kolední obchůzka spojená s obdarováním ozdobenou jedlovou větvičkou známá především na severní Moravě. Štěstíčko následně zůstávalo v příbytku až do dalšího roku a sloužilo k jeho ochraně. Pozorujeme také řadu rituálních praktik (např. pouštění žilou koním, jichž je sv. Štěpán patronem).

Jak v minulosti, tak i nyní je svátek sv. Štěpána také dnem častých rodinných návštěv a štěpánských hudebních a tanečních zábav.

Tříkrálové obchůzky

Tříkrálová tradice (připadající na 6. ledna) představuje další z řady obyčejů spojených s obchůzkami masek po vsi spojené s koledováním. Zúčastňovali se jí zpravidla mladší chlapci odění do kostýmů symbolizujících tři krále, kteří putovali do Betléma – Kašpara, Melichara a Baltazara. Pro všechny různorodé lokální projevy je typickým společným prvkem divadelní projev spojený s předváděním drobných her zachycujících jejich pouť, příběhům spojených s Herodem či vánoční hvězdou.

U zkratky K+M+B, kterou v rámci koledy označují jednotlivé domy, můžeme vysledovat předkřesťanský původ spojený s ochranou příbytku před negativními silami.

Význam zkratky K+M+B

Zajímavým vývojem prošla zkratka K+M+B (resp. dříve také CH+M+B), kterou při obchůzce maskovaní králové značí na dveře příbytků. Zatímco dnes si ji lidé zpravidla spojují se jmény postav Kašpar, MelicharBaltazar, tak původní význam značí latinské Christus mansionem benedictad (Kristus ať požehná tomuto obydlí).

Tříkrálové obchůzky jsou jedním z obyčejů, který přetrval až do současnosti. Oproti tradiční formě je však z velké části kladen důraz na prospěšnost této aktivity. Zpravidla se totiž nejedná o koledování chudé mládeže, jako tomu bylo v průběhu 20. století, ale celorepublikovou sbírkovou akci, jejíž výtěžek slouží k financování neziskových charitativních organizací (především české Charity). Mnohem více než dříve se do obchůzek zapojují také děvčata.


Mapy

Mapa zaznamenaného výskytu zdobení vánočního stromku během 20. století

Mapa zaznamenaného výskytu obchůzek koledníků v den sv. Štepána během 20. století

Mapa zaznamenaného výskytu tříkrálových obchůzek během 20. století