Průchod studijním plánem
Upozornění:
Studijní plán je neaktivní.
PdF 1 Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (na dostudování hlavní) (neaktivní)
Název anglicky: Gallery Education and Arts Facilitation (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-GAL2S Galerijní pedagogika a zprostředkování umění
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-GAL2S Galerijní pedagogika a zprostředkování umění
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Požadavky kladené na uchazeče a uchazečky při státní závěrečné zkoušce vycházejí z cílů, které jsou vyjádřeny v profilu absolventa vysokoškolského magisterského studia galerijní pedagogiky – zde jsou formulovány standardní tvůrčí schopnosti, vědomosti a pedagogické předpoklady nezbytné k dosažení způsobilosti pro práci galerijního pedagoga (edukátora v kultuře) i učitele výtvarné výchovy s výraznějšími kompetencemi pro práci s mládeží v galeriích a muzeích. Státní závěrečná zkouška navazuje na vykonané dílčí zkoušky, na zkoušku bakalářskou a na práce vytvořené během studia podle požadavků učebních plánů.
Zkouška se koná formou ústního pohovoru a trvá zpravidla 20 až 30 min. Studující má v tematice, kterou si losem zvolí, prokázat mj. schopnost vymezit a utřídit základní pojmy, uvést v souvislostech hlavní problémové linie (události, díla, osobnosti aj.), v rámci dané tematiky prezentovat i své vlastní oborové zkušenosti a své závěry kultivovaně v uceleném projevu přednést a s porozuměním odborně reagovat na doplňující otázky k tématu.
V každé otázce jsou obsaženy dva základní okruhy problematiky:
- dějiny a teorie výtvarné kultury se zaměřením na galerijní a muzejní provoz
- teorie, historie a metodika galerijní pedagogiky s didaktikou - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrhy okruhů témat:
- Nové možnosti v aplikaci elektronických médií v galerijních aktivitách
- Internetové aplikace a zprostředkování umění
- Marketing a management galerijních animací
- Nové možnosti práce s výtvarným dílem ve výtvarné výchově
- Týmové umělecké projekty jako inspirace pro skupinové výtvarné aktivity
- Smyslové vnímání a úloha výtvarných materiálů v galerijních programech
- Slovesné aktivity jako interpretační a animační nástroj
- Interpretační texty ve stále a v krátkodobé výstavě
- Kvality, přínos a limity mluvených elektronických průvodců
- Mezioborové přesahy jakou součást galerijní pedagogiky
- Tvorba umělců využívajících principy interpretace
- Umělec před svým dílem – tvůrce jako interpret
- Umělec v dialogu s veřejností
Obhájené práce:
JANOŠKOVÁ, Iveta. Digitální technologie v galerijní pedagogice - návrh mobilní aplikace jako didaktického prostředku v praxi galerijního pedagoga [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/358202/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.
DURNOVÁ, Petra. Postupy galerijního pedagoga při tvorbě galerijní animace. Brno 2017. Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/396848/pedf_m/ Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.
PÝCHOVÁ, Dominika. Aktivní zóny a animační programy k výstavě Poklady Vysočiny [online]. Brno, 2015 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/385358/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.
CHARVÁT, Jan. Hornická Příbram: aktivní knížka [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/341932/pedf_m_b1/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice Křížová Stuchlíková.
BURDOVÁ, Jitka. Pohled Medúsy [online]. Brno, 2013 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/327287/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice Křížová Stuchlíková.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6040 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | - |
12 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6043 | Teorie a praxe školy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6044 | Teorie a praxe kurikula | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6045 | Teorie a praxe výuky | z | 2 | 2 | - |
6 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6067 | Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6074 | Kognitivní psychologie pro učitele | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6076 | Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití | k | 3 | 1 | - |
11 kreditů |
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:GPm001 | Galerijní exkurze 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:GPm002 | Galerijní praxe 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:GPm003 | Didaktika galerijní pedagogiky 1 – historie a teorie | k | 3 | 1 | - |
PdF:GPm004 | Didaktika galerijní pedagogiky 2 – metodika a praxe | k | 3 | 2 | - |
PdF:GPm005 | Zprostředkování architektury | k | 2 | 2 | - |
PdF:GPm006 | Tvůrčí psaní a vědecká práce | z | 2 | 2 | - |
PdF:GPm007 | Aktuality galerijní pedagogiky | z | 1 | 2 | - |
PdF:GPm008 | Autorský lektorský projekt 1 | zk | 3 | 3 | - |
PdF:GPm009 | Galerijní praxe 2 | z | 2 | 3 | - |
PdF:GPm010 | Didaktika galerijní pedagogiky 3 – lektorské aktivity | z | 2 | 3 | - |
PdF:GPm011 | Slovesné aktivity v galerii | z | 2 | 3 | - |
PdF:GPm012 | Autorský lektorský projekt 2 | z | 2 | 4 | - |
PdF:GPm013 | Teorie umění a interpretace výtvarného díla | z | 2 | 4 | - |
PdF:GPm021 | Úvod do dějin umění I.: Architektura | zk | 4 | 1 | Z |
32 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:GPm014 | Ateliér galerijní pedagogiky 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:GPm015 | Proměny současného výtvarného umění | k | 3 | 1 | - |
PdF:GPm016 | Základy provozu umění | z | 2 | 3 | - |
PdF:GPm018 | Galerijní exkurze 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:GPm019 | Ateliér galerijní pedagogiky 2 | z | 2 | 4 | - |
PdF:GPm020 | Grafický design | z | 2 | 2 | - |
13 kreditů |
Diplomová práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:VV_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:VV_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |