Upozornění:

Studijní plán je neaktivní.

PdF 1 Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (na dostudování hlavní) (neaktivní)
Název anglicky: Gallery Education and Arts Facilitation (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-GAL2S Galerijní pedagogika a zprostředkování umění

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Požadavky kladené na uchazeče a uchazečky při státní závěrečné zkoušce vycházejí z cílů, které jsou vyjádřeny v profilu absolventa vysokoškolského magisterského studia galerijní pedagogiky – zde jsou formulovány standardní tvůrčí schopnosti, vědomosti a pedagogické předpoklady nezbytné k dosažení způsobilosti pro práci galerijního pedagoga (edukátora v kultuře) i učitele výtvarné výchovy s výraznějšími kompetencemi pro práci s mládeží v galeriích a muzeích. Státní závěrečná zkouška navazuje na vykonané dílčí zkoušky, na zkoušku bakalářskou a na práce vytvořené během studia podle požadavků učebních plánů.
    Zkouška se koná formou ústního pohovoru a trvá zpravidla 20 až 30 min. Studující má v tematice, kterou si losem zvolí, prokázat mj. schopnost vymezit a utřídit základní pojmy, uvést v souvislostech hlavní problémové linie (události, díla, osobnosti aj.), v rámci dané tematiky prezentovat i své vlastní oborové zkušenosti a své závěry kultivovaně v uceleném projevu přednést a s porozuměním odborně reagovat na doplňující otázky k tématu.
    V každé otázce jsou obsaženy dva základní okruhy problematiky:
    - dějiny a teorie výtvarné kultury se zaměřením na galerijní a muzejní provoz
    - teorie, historie a metodika galerijní pedagogiky s didaktikou
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrhy okruhů témat:
    - Nové možnosti v aplikaci elektronických médií v galerijních aktivitách
    - Internetové aplikace a zprostředkování umění
    - Marketing a management galerijních animací
    - Nové možnosti práce s výtvarným dílem ve výtvarné výchově
    - Týmové umělecké projekty jako inspirace pro skupinové výtvarné aktivity
    - Smyslové vnímání a úloha výtvarných materiálů v galerijních programech
    - Slovesné aktivity jako interpretační a animační nástroj
    - Interpretační texty ve stále a v krátkodobé výstavě
    - Kvality, přínos a limity mluvených elektronických průvodců
    - Mezioborové přesahy jakou součást galerijní pedagogiky
    - Tvorba umělců využívajících principy interpretace
    - Umělec před svým dílem – tvůrce jako interpret
    - Umělec v dialogu s veřejností

    Obhájené práce:
    JANOŠKOVÁ, Iveta. Digitální technologie v galerijní pedagogice - návrh mobilní aplikace jako didaktického prostředku v praxi galerijního pedagoga [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/358202/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.

    DURNOVÁ, Petra. Postupy galerijního pedagoga při tvorbě galerijní animace. Brno 2017. Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/396848/pedf_m/ Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.

    PÝCHOVÁ, Dominika. Aktivní zóny a animační programy k výstavě Poklady Vysočiny [online]. Brno, 2015 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/385358/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radek Horáček.

    CHARVÁT, Jan. Hornická Příbram: aktivní knížka [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/341932/pedf_m_b1/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice Křížová Stuchlíková.

    BURDOVÁ, Jitka. Pohled Medúsy [online]. Brno, 2013 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/327287/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice Křížová Stuchlíková.

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6040Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1-
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3-
12 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6043Teorie a praxe školy H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6044Teorie a praxe kurikula H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6045Teorie a praxe výuky H. Horkáz 0/1/02 2-
6 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6067Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce K. Vlčkovák 0/03 2-
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2-
PdF:SZ6074Kognitivní psychologie pro učitele J. Krásak 0/03 2-
PdF:SZ6076Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití K. Dundálkovák 0/1/03 1-
11 kreditů

Oborová část

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:GPm001Galerijní exkurze 1 O. Navrátilz 0/0/2 exkurze.2 1-
PdF:GPm002Galerijní praxe 1 R. Horáčekz 0/0/1 praxe.2 1-
PdF:GPm003Didaktika galerijní pedagogiky 1 – historie a teorie R. Horáčekk 2/0/03 1-
PdF:GPm004Didaktika galerijní pedagogiky 2 – metodika a praxe H. Stadlerovák 0/2/03 2-
PdF:GPm005Zprostředkování architektury R. Horáčekk 0/2/02 2-
PdF:GPm006Tvůrčí psaní a vědecká práce Z. Fišerz 0/2/02 2-
PdF:GPm007Aktuality galerijní pedagogiky O. Navrátilz 0/1/01 2-
PdF:GPm008Autorský lektorský projekt 1 R. Horáčekzk 0/0/1 projekt.3 3-
PdF:GPm009Galerijní praxe 2 R. Horáčekz 0/0/2 praxe.2 3-
PdF:GPm010Didaktika galerijní pedagogiky 3 – lektorské aktivity H. Stadlerováz 0/2/02 3-
PdF:GPm011Slovesné aktivity v galerii Z. Fišerz 0/2/02 3-
PdF:GPm012Autorský lektorský projekt 2 R. Horáčekz 0/0/2 projekt.2 4-
PdF:GPm013Teorie umění a interpretace výtvarného díla R. Horáčekz 0/2/02 4-
PdF:GPm021Úvod do dějin umění I.: Architektura R. Horáčekzk 2/0/04 1Z
32 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:GPm014Ateliér galerijní pedagogiky 1 H. Stadlerováz 0/2/02 1-
PdF:GPm015Proměny současného výtvarného umění R. Horáčekk 2/0/03 1-
PdF:GPm016Základy provozu umění V. Havlíkz 0/2/02 3-
PdF:GPm018Galerijní exkurze 2 R. Horáčekz 0/0/1.3 exkurze 1 den.2 2-
PdF:GPm019Ateliér galerijní pedagogiky 2 R. Horáčekz 0/2/02 4-
PdF:GPm020Grafický design J. Nedomováz 0/2/02 2-
13 kreditů

Diplomová práce

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VV_DPpDiplomová práce - Projekt R. Horáčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:VV_DPDiplomová práce R. Horáčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:VV_DPdDiplomová práce - Dokončení R. Horáčekz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů