MIKOP0343 Ošetřovatelská praxe III

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
80. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Edita Pešáková, DiS. (cvičící)
Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Mgr. Jiřina Večeřová (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Šenkyříková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
MIKIP021 Indiv. ošetřovatelská praxe && MIKOP0242 Ošetřovatelská praxe II && MIKOS0222 Ošet. péče v intenzivní med.II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Ošetřovatelská praxe III je připravit studenta/studentku pro provádění diagnostických a terapeutických výkonů v intenzivní medicíně a pro poskytování komplexní, vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienta staršího 10 let, u kterého dochází k selhání základních životních funkcí nebo kde toto selhání hrozí.
Výstupy z učení
Student/studentka po absolvování předmětu:
zná principy komplexní, vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů zařazených do chronického dialyzačního programu a podílí se na ní;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s kraniocerebrálním poraněním, v chronickém perzistentním stavu a s poruchou hemodynamiky a podílí se na jejím poskytování;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s termickým poškozením kůže, traumatizovaných, polytraumatizovaných a intoxikovaných a podílí se na jejím poskytování;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s hematoonkologickým onemocněním a podílí se na jejím poskytování;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů po tonutí, po úrazu elektrickým proudem a po strangulaci a podílí se na jejím poskytování;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů po cévních operacích a podílí se na jejím poskytování;
orientuje se v problematice náhlých kritických stavů u dětí od 10 let věku;
zná důvody a postupy zavádění centrálních žilních katetrů, perkutánní endoskopické gastrostomie, tracheostomie operační a dilatační, drenáže hrudníku, epicystostomie, lumbální punkce, bronchoskopie, intrakraniálního čidla, Swan-Ganzova katetru, punkce perikardu a péči o pacienta před, v průběhu a po výkonu, podílí se na těchto výkonech a péči o pacienta;
zná postupy léčebné normotermie/hypotermie a péči o pacienta před, v jejím průběhu a po výkonu a podílí se aplikaci této léčebné metody;
zná postup zavedení a ověření gastrické a duodenální sondy a péči o pacienta před, v průběhu a po výkonu a zná postup výplachu žaludku u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami a podílí se na těchto výkonech a péči o pacienta;
zná postup zavedení implantabilních podkožních portů, péči o pacienta před, v průběhu a po výkonu a zásady aplikace léčiv do portů, aplikuje léčiva do portů;
zná péči o pacienta se zavedeným midline a PICC katetrem a podílí se na ní;
zná způsoby a možnosti parenterální a enterální výživy a jejich aplikaci a aplikuje parenterální a enterální výživu;
zná laboratorní hodnoty vypovídající o výživě pacienta a umí je posoudit;
zná principy komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče u potenciálních dárců orgánů a podílí se na jejím poskytování, orientuje se v dárcovském a transplantačním programu a v práci transplantačního koordinátora;
zná přípravu pacienta a postup u punkce nebo drenáže hrudníku a podílí se na těchto výkonech a péči o pacienta;
zná přípravu pacienta a postup u výplachu žaludku u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami a podílí se na výkonu a péči o pacienta;
orientuje se v trendech hojení ran vlhkou a podtlakovou metodou a aplikuje je;
zná specifika komunikace s pacienty, u kterých dochází k selhávání základních životních funkcí, s pacienty na UPV a zásady komunikace v rámci multidisciplinárního týmu a aplikuje je;
zná zásady hygienického a protiepidemického režimu práce a aplikuje je;
zná možnosti péče o své duševní zdraví a aplikuje je.
Student/studentka:
akceptuje obsahovou náplň praxe, svou roli a roli členů multidisciplinárního týmu;
aktivně se zapojuje do všech činností v rámci intenzivní medicíny; akceptuje a dodržuje stanovená pravidla a postupy;
spolupracuje s týmem;
oceňuje odborný i kognitivní přínos praxe v intenzivní medicíně.
Osnova
  • Předmět Ošetřovatelská praxe III probíhá na anesteziologicko-resuscitačních odděleních a v dialyzačních centrech a střediscích.
  • Seznam výkonů, které student/studentka během poskytování komplexní, vysoce specializované ošetřovatelské péče plní:
  • vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta zařazeného do chronického dialyzačního programu;
  • příprava dialyzačního přístroje, zahájení očišťovacích metod krve, příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu, péče o dialyzační cévní přístup;
  • vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s kraniotraumatem;
  • vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s poruchou hemodynamiky;
  • vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s intoxikací vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s traumatem, polytraumatem;
  • neodkladná resuscitace dospělého pacienta (případně na modelu);
  • neodkladná resuscitace dítěte (případně na modelu);
  • zajištění průchodnosti dýchacích cest pacienta bez pomůcek;
  • zajištění průchodnosti dýchacích cest pacienta pomocí laryngeální masky (případně na modelu);
  • asistence u zajištění průchodnosti dýchacích cest pacienta endotracheální kanylou zajištění průchodnosti dýchacích cest pacienta endotracheální kanylou (na modelu);
  • ventilace pacienta pomocí samorozpínacího dýchacího vaku s obličejovou maskou na modelu;
  • ventilace pacienta pomocí samorozpínacího dýchacího vaku s obličejovou maskou;
  • příprava sterilního stolku k aseptickým výkonům;
  • katetrizace močového měchýře muže (případně na modelu);
  • odsávání z dýchacích cest uzavřeným odsávacím systémem;
  • odsávání z dýchacích cest otevřeným odsávacím systémem;
  • změna polohy endotracheální kanyly;
  • asistence u extubace pacienta;
  • výplach žaludku u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami;
  • zavedení a ověření gastrické sondy u pacienta v bezvědomí;
  • příprava pacienta na punkci nebo drenáž hrudníku;
  • asistence u punkce nebo drenáže hrudníku, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • příprava pacienta k tracheostomii;
  • asistence u tracheostomie, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • příprava pomůcek a asistence u zajištění centrálního žilního vstupu;
  • odstranění centrálního žilního katetru;
  • asistence u bronchoskopie a příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • asistence u lumbální punkce a příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • asistence u zavádění intrakraniálního čidla a příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • zavedení gastrické sondy pacientovi se zajištěnými dýchacími cestami a ověření její polohy bezpečným způsobem, příprava pacienta před výkonem, péče v průběhu výkonu a po výkonu;
  • zahájení a vedení léčebné normotermie/hypotermie, příprava pacienta před výkonem, péče v průběhu výkonu a po výkonu;
  • provedení punkce arterie, příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • kanylace arterie radialis a její fixace, příprava pacienta před výkonem, péče o pacienta v průběhu výkonu a po výkonu;
  • aplikace enterální výživy;
  • aplikace parenterální výživy;
  • posouzení výživy pacienta na základě laboratorních hodnot;
  • vysoce specializovaná ošetřovatelské péče o potenciálního dárce orgánů.
Literatura
    doporučená literatura
  • KNECHTOVÁ, Zdeňka a Olga SUKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v intenzivní péči: kardiovaskulární aparát. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8789-7. info
  • SUKOVÁ, Olga a Zdeňka KNECHTOVÁ. Ošetřovatelské postupy v intenzivní péči: respirační systém. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 87 s. ISBN 978-80-210-9094-1. info
  • SUKOVÁ, Olga a Zdeňka KNECHTOVÁ. Ošetřovatelské postupy v intenzivní péči. Vylučovací systém. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9502-1. info
  • SUKOVÁ, Olga a Zdeňka KNECHTOVÁ. Vybrané kapitoly z intenzivní ošetřovatelské péče. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. MEFANET info
  • KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2020, 388 stran. ISBN 9788027101306. info
Výukové metody
klinická praxe
Metody hodnocení
Požadavky ke splnění předmětu (zápočet):
100% účast na klinické praxi
splnění požadovaných výkonů
doložení požadovaných dokumentů (docházka, výkony, evaluace).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MIKOP0343