FF:RLB395 Šambhala - Informace o předmětu
RLB395 Šambhala
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 29. 9. 14:10–15:45 G24, Pá 27. 10. 14:10–15:45 G24, Pá 24. 11. 14:10–15:45 G24
- Předpoklady
- ( RLA10 Buddhismus I && RLA11 Buddhismus II ) || ( RLKA10 Buddhismus I && RLKA11 Buddhismus II ) || ( RLA21 Buddhismus || RLKA21 Buddhismus ) || JAP149 Buddhism: Teaching&Practice
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-PH)
- Cíle předmětu
- Šambhala je v kurzu představená z hlediska buddhistického i buddhologického. Šambhala je tibetská bájná říše opředená mýty a legendami jak původně hinduistického a buddhistického, tak v posledních zhruba dvou stoletích i západního, euroamerického původu. Religionistická interpretace vychází z dvojího chápání či vysvětlení existence Šambhaly (1) jakožto reálné geografické a historické entity a součástí pozemského dění či (2) jakožto imaginární a mimopozemské entity – se šambhalská mytologie shoduje na tom, že její mytické dějiny jsou časově paralelní vzhledem k dějinám světovým. Chronologie Šambhaly se z hlediska buddhismu prolíná se světovým historickým časem; jedná se o říši se sice časově různě definovaným počátkem a koncem, nicméně v každém případě o říši k pozemskému času paralelní.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude studentka či student schopna/schopen:
- porozumět a vysvětlit skutečnost, že šambhalský mýtus je z typologického hlediska mýtem o posledních věcech člověka, lidstva a světa, tj. mýtus eschatologický;
- porozumět a vysvětlit skutečnost, že je i mýtem soteriologickým, neboť zahrnuje buddhistické pojetí vysvobození jedince i lidstva z utrpení;
- rozlišit vědecký, religionistický přístup k Šambhale jakožto součásti severního buddhismu;
- zpracovávat vybrané prameny ve formě analytických výpisků.
- Osnova
- Tibetská buddhistická eschatologie individuální (Bardo Thödol).
- Tibetská buddhistická eschatologie univerzální (Šambhala).
- Kálačakratantra. Tantrický text ze severní Indie (10. až 11. století).
- Struktura buddhistického eschatologického mýtu: Šambhala jako místo, kde se objeví budoucí ničitel-vysvoboditel světa Rudra Čakrin.
- Struktura buddhistického eschatologického mýtu: střední dějiny Šambhaly, tj. od okamžiku pronesení proroctví až po jeho naplnění.
- Eschatologická bitva, zánik a následné znovuzrození světa; poválečné uspořádání světa, charakteristika obnovy světa.
- Popis a analýza zobrazení Šambhaly: ničitel světa Rudra Čakrin.
- Popis a analýza zobrazení Šambhaly: vysvoboditel světa Rudra Čakrin.
- Popis a analýza zobrazení Šambhaly: typologie zobrazení
- Šambhala a Šangrila: Západ a šambhalský mýtus
- Literatura
- povinná literatura
- BĚLKA, Luboš. Buddhistická eschatologie : šambhalský mýtus. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 171 s. ISBN 8021034912. info
- ROZEHNALOVÁ, Jana a Luboš BĚLKA. Tibetský buddhismus a západní imaginace. Slavnost Kálačakry ve Štýrském Hradci. Religio: Revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro studium náboženství, 2003, roč. 11, č. 1, s. 53-76. ISSN 1210-3640. info
- Výukové metody
- Přednášky; samostatná četba literatury; studium multimediálních ukázek; diskuse v přednáškách.
- Metody hodnocení
- Ukončení kolokviem
Faktografický test (výběr správné odpovědi, je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100). Test tvoří 100% celkového hodnocení v kurzu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/RLB395