Průchod studijním plánem
Upozornění:
Studijní plán je neaktivní.
PdF NNJ208 Učitelství německého jazyka pro základní školy (na dostudování hlavní) (neaktivní)
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in German Language (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
- Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
- Obhajoba diplomové práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro magisterské studium
Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
Lingvistika
jazyk jako základní komunikační prostředek: základní přístupy k popisu jazyka; význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá; jazykové normy; teoretické lingvistické disciplíny, jejich význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní literatura; sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci; pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace, mluvní akty a jejich realizace; jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou; zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku.
Literatura a kulturní studia
Literárně-kulturní část SZZK se odvíjí od seznamu přečtených textů Tento seznam musí obsahovat minimálně 20 titulů, z toho 5 z literatury pro děti a mládež. Literárně-kulturní část zkoušky se soustředí na jeden text ze seznamu četby předloženého kandidátem a bude spočívat v interpretaci textu a v zasazení textu do kulturního, tematického, resp. žánrového kontextu. Z tohoto důvodu určujeme 8 epoch, z nichž jedna by měla být při zkoušce použita jako primární vztahový rámec interpretovaného textu.
Didaktika
vymezení cílů a obsahů didaktiky cizích jazyků a didaktiky němčiny jako cizího jazyka; příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků; metodické směry výuky cizích jazyků; plánování, příprava, reflexe, sebereflexe a evaluace vyučovací jednotky; analýza učebnic; techniky a strategie učení cizímu jazyku; aktivizující a motivující výukové metody; využití různých médií ve výuce cizího jazyka; informační technologie a výuka cizích jazyků; nácvik správné výslovnosti; práce se slovní zásobou; zprostředkování gramatiky; práce s textem; nácvik poslechu s porozuměním; nácvik čtení s porozuměním; rozvoj psaného projevu; rozvoj mluveného projevu; didaktika literatury; didaktika reálií, interkulturní učení; výuka němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; testování a zkoušení; problematika chyby.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíKonstruktionen mit dem tschechischen Instrumental und ihre Äquivalente im Deutschen
Deadjektivische Derivate auf -lich und ihre Entsprechungen im Tschechischen
Iva Procházková und ihre jugendliterarischen Werke
Faktoren der Sprachentwicklung bei bilingualen Kindern
Individuelle Sprachlernberatung im schulischen Kontext
Die Rolle des Deutschen und Tschechischen im Unterricht an der tschechischen Grundschule des Komenius Vereins in Wien
Einfluss der Chunks und des Lehrers als phonetisches Vorbild auf die Aussprache bei den tschechischen beginnenden Deutschlernenden
Rozpisy témat jsou uveřejněny na: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6343;studium=30293;sorter=vedouci;balik=43712;omezeni=vse_aktualni
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6040 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | - |
12 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6043 | Teorie a praxe školy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6044 | Teorie a praxe kurikula | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6045 | Teorie a praxe výuky | z | 2 | 2 | - |
6 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6067 | Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6074 | Kognitivní psychologie pro učitele | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6076 | Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití | k | 3 | 1 | - |
11 kreditů |
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ6001 | Seminář k učitelské praxi 2 | z | 1*2 | 2 | - |
PdF:NJ6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ6003 | Učitelská praxe 3 (prezenční studium) | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_B201 | Jazyková cvičení B2 | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_C101 | Jazyková cvičení C1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:NJ_C102 | Jazyková cvičení C1+ | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_G500 | Lingvistické koncepty pro učitele němčiny | zk | 4 | 2 | - |
PdF:NJ_K200 | Kulturní studia pro učitele němčiny | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_L400 | Literatura pro děti a mládež | zk | 4 | 1 | - |
PdF:NJ_M001 | Didaktika pro učitele němčiny 1 | k | 3 | 1 | - |
PdF:NJ_M002 | Didaktika pro učitele němčiny 2 | k | 3 | 2 | - |
PdF:NJ_M003 | Didaktika pro učitele němčiny 3 | zk | 4 | 3 | - |
32 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_G390 | Valence v teorii a praxi | k | 2+2 | - | - |
PdF:NJ_G600 | Textová lingvistika | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_L130 | Mezinárodní literární seminář I | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M401 | Rozšiřování slovní zásoby | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M501 | Didaktika mnohojazyčnosti | z | 2 | - | - |
PdF:NJ6200 | Náslechová oborová praxe průběžná | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_D301 | Prezentační dovednosti v němčině | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_G230 | Paradigmata v morfologii a alternativní pohledy | k | 2+2 | - | - |
PdF:NJ_G330 | Úvod do složkové syntaxe | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_G990 | Slovníky, korpusy a jiné pomůcky pro němčináře | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_L700 | Komplexní analýza vybraného literárního díla | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M308 | Práce se slovní zásobou | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M720 | Výzkum v didaktice cizích jazyků | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P100 | Zprostředkování komunikace - jazyková mediace | k | 2+1 | - | - |
33 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_D302 | Příprava online kurzů | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_D402 | Kreativní psaní | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_K120 | - | - | - | - | |
PdF:NJ_L150 | Současná literatura a společnost | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M301 | Němčina jako vyučovací jazyk | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M303 | Videoweb | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M503 | Metoda CLIL (integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M710 | Aktivizační metody ve výuce němčiny | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P001 | Překladatelský seminář | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P003 | Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_Z100 | Studentské divadlo a rozbor dramatického textu | z | 4 | - | - |
PdF:NJ_Z200 | Německý film | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_D401 | Němčina pro studium a práci v zahraničí | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_D520 | E-learning: tutorial | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M130 | Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M306 | Vzdělávací politika v Berlíně | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P002 | Překladatelský seminář - pasivní překlad | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P004 | Překladatelský seminář 4 (analýza překladů) | z | 2 | - | - |
36 kreditů |
Diplomová práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:NJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:NJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |