Upozornění:

Studijní plán je neaktivní.

PdF NNJ208 Učitelství německého jazyka pro základní školy (na dostudování hlavní) (neaktivní)
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in German Language (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
    - Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
    - Obhajoba diplomové práce
    - Pedagogicko-psychologický základ pro magisterské studium

    Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
    Lingvistika
    jazyk jako základní komunikační prostředek: základní přístupy k popisu jazyka; význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá; jazykové normy; teoretické lingvistické disciplíny, jejich význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní literatura; sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci; pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace, mluvní akty a jejich realizace; jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou; zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku.

    Literatura a kulturní studia
    Literárně-kulturní část SZZK se odvíjí od seznamu přečtených textů Tento seznam musí obsahovat minimálně 20 titulů, z toho 5 z literatury pro děti a mládež. Literárně-kulturní část zkoušky se soustředí na jeden text ze seznamu četby předloženého kandidátem a bude spočívat v interpretaci textu a v zasazení textu do kulturního, tematického, resp. žánrového kontextu. Z tohoto důvodu určujeme 8 epoch, z nichž jedna by měla být při zkoušce použita jako primární vztahový rámec interpretovaného textu.

    Didaktika
    vymezení cílů a obsahů didaktiky cizích jazyků a didaktiky němčiny jako cizího jazyka; příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků; metodické směry výuky cizích jazyků; plánování, příprava, reflexe, sebereflexe a evaluace vyučovací jednotky; analýza učebnic; techniky a strategie učení cizímu jazyku; aktivizující a motivující výukové metody; využití různých médií ve výuce cizího jazyka; informační technologie a výuka cizích jazyků; nácvik správné výslovnosti; práce se slovní zásobou; zprostředkování gramatiky; práce s textem; nácvik poslechu s porozuměním; nácvik čtení s porozuměním; rozvoj psaného projevu; rozvoj mluveného projevu; didaktika literatury; didaktika reálií, interkulturní učení; výuka němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; testování a zkoušení; problematika chyby.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Konstruktionen mit dem tschechischen Instrumental und ihre Äquivalente im Deutschen
    Deadjektivische Derivate auf -lich und ihre Entsprechungen im Tschechischen
    Iva Procházková und ihre jugendliterarischen Werke
    Faktoren der Sprachentwicklung bei bilingualen Kindern
    Individuelle Sprachlernberatung im schulischen Kontext
    Die Rolle des Deutschen und Tschechischen im Unterricht an der tschechischen Grundschule des Komenius Vereins in Wien
    Einfluss der Chunks und des Lehrers als phonetisches Vorbild auf die Aussprache bei den tschechischen beginnenden Deutschlernenden

    Rozpisy témat jsou uveřejněny na: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6343;studium=30293;sorter=vedouci;balik=43712;omezeni=vse_aktualni

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie P. Macekzk 1/1/04 1-
PdF:SZ6040Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1-
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3-
12 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6043Teorie a praxe školy H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6044Teorie a praxe kurikula H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6045Teorie a praxe výuky H. Horkáz 0/1/02 2-
6 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6067Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce K. Vlčkovák 0/03 2-
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2-
PdF:SZ6074Kognitivní psychologie pro učitele J. Krásak 0/03 2-
PdF:SZ6076Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití K. Dundálkovák 0/1/03 1-
11 kreditů

Oborová část

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ6001Seminář k učitelské praxi 2 A. Brychováz 0/0.5/0 3x90 minut při Učitelské praxi 2 a 2x135 minut při Učitelské praxi 3.1*2 2-
PdF:NJ6002Učitelská praxe 2 A. Brychováz 0/0/5 60 hodin.2 2-
PdF:NJ6003Učitelská praxe 3 (prezenční studium) A. Brychováz 0/0/5 60 hodin.2 3-
PdF:NJ_B201Jazyková cvičení B2 H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_C101Jazyková cvičení C1 H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 1-
PdF:NJ_C102Jazyková cvičení C1+ H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_G500Lingvistické koncepty pro učitele němčiny T. Káňazk 1/0/0 6 hodin v kombinované formě.4 2-
PdF:NJ_K200Kulturní studia pro učitele němčiny V. Janíkováz 1/0/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_L400Literatura pro děti a mládež J. Veličkovázk 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 1-
PdF:NJ_M001Didaktika pro učitele němčiny 1 V. Janíkovák 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 1-
PdF:NJ_M002Didaktika pro učitele němčiny 2 V. Janíkovák 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 2-
PdF:NJ_M003Didaktika pro učitele němčiny 3 V. Janíkovázk 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 3-
32 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_G390Valence v teorii a praxi R. Wagnerk 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+2 --
PdF:NJ_G600Textová lingvistika T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_L130Mezinárodní literární seminář I P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M401Rozšiřování slovní zásoby A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M501Didaktika mnohojazyčnosti A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ6200Náslechová oborová praxe průběžná T. Káňaz 0/0/0 min. 10 hodin.2 --
PdF:NJ_D301Prezentační dovednosti v němčině P. Marečkováz 0/1/0 3 x 2 hodiny v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_G230Paradigmata v morfologii a alternativní pohledy R. Wagnerk 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+2 --
PdF:NJ_G330Úvod do složkové syntaxe R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_G990Slovníky, korpusy a jiné pomůcky pro němčináře T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_L700Komplexní analýza vybraného literárního díla P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M308Práce se slovní zásobou A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M720Výzkum v didaktice cizích jazyků V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P100Zprostředkování komunikace - jazyková mediace T. Káňak 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+1 --
33 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_D302Příprava online kurzů H. Hradílkováz 0/1/0 4 bloky v pátek.2 --
PdF:NJ_D402Kreativní psaní H. Hradílkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_K120 -- 0/0- --
PdF:NJ_L150Současná literatura a společnost P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M301Němčina jako vyučovací jazyk A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M303Videoweb V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M503Metoda CLIL (integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M710Aktivizační metody ve výuce němčiny V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P001Překladatelský seminář P. Pytlíkz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P003Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_Z100Studentské divadlo a rozbor dramatického textu T. Káňaz 0/0/1 zkoušky ve středu večer.4 --
PdF:NJ_Z200Německý film P. Pytlíkz 0/1/0 2 bloky v pátek.2 --
PdF:NJ_D401Němčina pro studium a práci v zahraničí H. Hradílkováz 0/1/02 --
PdF:NJ_D520E-learning: tutorial P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M130Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M306Vzdělávací politika v Berlíně A. Brychováz 0/0/2.7 4 dny.2 --
PdF:NJ_P002Překladatelský seminář - pasivní překlad T. Káňaz 0/1/02 --
PdF:NJ_P004Překladatelský seminář 4 (analýza překladů) T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
36 kreditů

Diplomová práce

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_DPpDiplomová práce - Projekt V. Janíkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:NJ_DPDiplomová práce V. Janíkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:NJ_DPdDiplomová práce - Dokončení V. Janíkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů