Upozornění:
Studijní plán je v přípravě.
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-HL2S Učitelství sólového zpěvu pro ZUŠ
Součásti SZZ a jejich obsah
SZZk sestává z části praktické a teoretické, ověřuje teoretickou i praktickou připravenost studenta pro výuku sólového, komorního i sborového zpěvu na ZUŠ, ZŠ a SŠ. Student osvědčuje erudici teoretickou, praktickou -interpretační, organizační, prokazuje schopnosti pro plnění role uměleckého garanta života školy, regionu. SZZ má v teoretické rovině část historickou a metodickou, součástí je obhajoba diplomové práce.
Diplomová práce má dvě rovnocenné součásti: absolventský koncert a textová část, kterou tvoří „realizační zpráva“ o problematice jeho organizační, propagační, dramaturgické a interpretační přípravy a zejména podrobná metodicko-interpretační analýza problematiky studia prezentovaného repertoáru. Obě součásti a jejich vzájemné propojení jsou jako celek podrobeny oponentnímu řízení.
Část teoretická
Metodika výuky zpěvu:
Fonační ústrojí, hrtan, hlasivky, mluvidla,
Fonetika souhlásek a samohlásek, artikulace, neutralizace vokálů
Pěvecký dech, dýchací orgány, dechová opora, dechová cvičení
Hlasové začátky, hlasové rejstříky, hlasový rozsah
Hlasové chyby, hlasová hygiena, problémy mutace
RVP ZUŠ - Vzdělávací obsah oblasti Hudební interpretace a tvorba:
6.3.6 Sólový zpěv
6.3.7 Sborový zpěv
Pěvecké frázování, kantiléna, pěvecký výraz
Kritéria přijímání dětí pro pěvecké školení, kritéria výběru repertoáru
Pěvecký instruktivní repertoár
Historie a literatura zpěvu:
Gregoriánský chorál a rozvoj vícehlasu
Doprovázená monodie italská, anglická
Opera, oratorium, kantáta v hudebních dějinách
Písňová tvorba v klasicismu a romantismu
Úpravy lidových písní jako pěvecký repertoár
Písně pro dětského interpreta v historii a v současnosti
Možnosti uplatnění repertoáru nonartificiálních žánrů v pěveckém školení.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Diplomová práce může být ryze teoretická, např. monografická sonda osobnostní, tematická, regionální, metodicko-didaktická.
Závěrečnou práci mohou tvořit dvě rovnoprávné součásti:
- absolventský interpretační výkon
- textová část, kterou tvoří realizační (organizační, propagační, dramaturgická) zpráva a detailní metodicko interpretační analýza studia nastudovaného repertoáru (nebo výběru)
Příklady obhájených prací:
Odraz těšínské lidové poezie v dílech Ervína Schulhoffa a Petra Ebena.
https://is.muni.cz/vyhledavani/?agenda=th&search=Odraz+t%C4%9B%C5%A1%C3%ADnsk%C3%A9+lidov%C3%A9+poezie+v+d%C3%ADlech+Erv%C3%ADna+Schulhoffa+a+Petra+Ebena.
Problematika interpretace skladeb magisterského absolventského pěveckého koncertu s přihlédnutím k tvorbě Vítězslavy Kaprálové.
https://is.muni.cz/th/363293/pedf_m_b1?info=1;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DProblematika%20interpretace%20skladeb%20magistersk%C3%A9ho%20absolventsk%C3%A9ho%20p%C4%9Bveck%C3%A9ho%20koncertu%20s%20p%C5%99ihl%C3%A9dnut%C3%ADm%20k%20tvorb%C4%9B%20V%C3%ADt%C4%9Bzslavy%20Kapr%C3%A1lov%C3%A9%26start%3D1
Průvodce po dějinách staroruského bohoslužebného zpěvu.
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Pr%C5%AFvodce+po+d%C4%9Bjin%C3%A1ch+starorusk%C3%A9ho+bohoslu%C5%BEebn%C3%A9ho+zp%C4%9Bvu
Charakteristika a interpretační aspekty barokní monodie na příkladu moteta Claudia Monteverdiho
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Charakteristika+a+interpreta%C4%8Dn%C3%AD+aspekty+barokn%C3%AD+monodie+na+p%C5%99%C3%ADkladu+moteta+Claudia+Monteverdiho
Písňový cyklus První touhy Jaroslava Křičky
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=P%C3%ADs%C5%88ov%C3%BD+cyklus+Prvn%C3%AD+touhy+Jaroslava+K%C5%99i%C4%8Dky
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6040 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | - |
12 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6043 | Teorie a praxe školy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6044 | Teorie a praxe kurikula | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6045 | Teorie a praxe výuky | z | 2 | 2 | - |
6 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6067 | Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6074 | Kognitivní psychologie pro učitele | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6076 | Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití | k | 3 | 1 | - |
11 kreditů |
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:HL3MP_ABSK | Absolventský koncert | z | 4 | 4 | - |
PdF:HL3MP_IS | Interpretační seminář | z | 2 | 1 | - |
PdF:HL3MP_KORE | Korepetice | z | 1 | 1 | - |
PdF:HL3MP_MVZ1 | Metodika výuky zpěvu 1 | zk | 4 | 1 | - |
PdF:HL3MP_SZ1 | Solový zpěv 1 | zk | 6 | 1 | - |
PdF:HL3MP_SZ3 | Solový zpěv 3 | zk | 5 | 3 | - |
PdF:HL3MP_SZ2 | Solový zpěv 2 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:HL3MP_SZ4 | Solový zpěv 4 | z | 4 | 4 | - |
32 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:HLM_VPx3 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | - |
2 kredity |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:HL3MP_IDM | Interpretace doprovázené monodie | z | 2 | 1 | - |
PdF:HL3MP_IREC | Interpretace recitativu | z | 2 | 2 | - |
PdF:HL3MP_VDS2 | Vedení dětského sboru 2 | zk | 3 | 2 | - |
PdF:HV_0007 | Čeští kantoři a Jakub Jan Ryba | k | 4 | 1 | - |
11 kreditů |
Diplomová práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:CJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:CJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |