Upozornění:

Studijní plán je v přípravě.

PdF 1 Hlasová výchova (na dostudování hlavní)
Název anglicky: Voice Education (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-HL2S Učitelství sólového zpěvu pro ZUŠ

Součásti SZZ a jejich obsah

SZZk sestává z části praktické a teoretické, ověřuje teoretickou i praktickou připravenost studenta pro výuku sólového, komorního i sborového zpěvu na ZUŠ, ZŠ a SŠ. Student osvědčuje erudici teoretickou, praktickou -interpretační, organizační, prokazuje schopnosti pro plnění role uměleckého garanta života školy, regionu. SZZ má v teoretické rovině část historickou a metodickou, součástí je obhajoba diplomové práce.
Diplomová práce má dvě rovnocenné součásti: absolventský koncert a textová část, kterou tvoří „realizační zpráva“ o problematice jeho organizační, propagační, dramaturgické a interpretační přípravy a zejména podrobná metodicko-interpretační analýza problematiky studia prezentovaného repertoáru. Obě součásti a jejich vzájemné propojení jsou jako celek podrobeny oponentnímu řízení.
Část teoretická

Metodika výuky zpěvu:
Fonační ústrojí, hrtan, hlasivky, mluvidla,
Fonetika souhlásek a samohlásek, artikulace, neutralizace vokálů
Pěvecký dech, dýchací orgány, dechová opora, dechová cvičení
Hlasové začátky, hlasové rejstříky, hlasový rozsah
Hlasové chyby, hlasová hygiena, problémy mutace
RVP ZUŠ - Vzdělávací obsah oblasti Hudební interpretace a tvorba:
6.3.6 Sólový zpěv
6.3.7 Sborový zpěv
Pěvecké frázování, kantiléna, pěvecký výraz
Kritéria přijímání dětí pro pěvecké školení, kritéria výběru repertoáru
Pěvecký instruktivní repertoár

Historie a literatura zpěvu:
Gregoriánský chorál a rozvoj vícehlasu
Doprovázená monodie italská, anglická
Opera, oratorium, kantáta v hudebních dějinách
Písňová tvorba v klasicismu a romantismu
Úpravy lidových písní jako pěvecký repertoár
Písně pro dětského interpreta v historii a v současnosti
Možnosti uplatnění repertoáru nonartificiálních žánrů v pěveckém školení.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací

Diplomová práce může být ryze teoretická, např. monografická sonda osobnostní, tematická, regionální, metodicko-didaktická.
Závěrečnou práci mohou tvořit dvě rovnoprávné součásti:
- absolventský interpretační výkon
- textová část, kterou tvoří realizační (organizační, propagační, dramaturgická) zpráva a detailní metodicko interpretační analýza studia nastudovaného repertoáru (nebo výběru)

Příklady obhájených prací:
Odraz těšínské lidové poezie v dílech Ervína Schulhoffa a Petra Ebena.
https://is.muni.cz/vyhledavani/?agenda=th&search=Odraz+t%C4%9B%C5%A1%C3%ADnsk%C3%A9+lidov%C3%A9+poezie+v+d%C3%ADlech+Erv%C3%ADna+Schulhoffa+a+Petra+Ebena.

Problematika interpretace skladeb magisterského absolventského pěveckého koncertu s přihlédnutím k tvorbě Vítězslavy Kaprálové.
https://is.muni.cz/th/363293/pedf_m_b1?info=1;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DProblematika%20interpretace%20skladeb%20magistersk%C3%A9ho%20absolventsk%C3%A9ho%20p%C4%9Bveck%C3%A9ho%20koncertu%20s%20p%C5%99ihl%C3%A9dnut%C3%ADm%20k%20tvorb%C4%9B%20V%C3%ADt%C4%9Bzslavy%20Kapr%C3%A1lov%C3%A9%26start%3D1

Průvodce po dějinách staroruského bohoslužebného zpěvu.
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Pr%C5%AFvodce+po+d%C4%9Bjin%C3%A1ch+starorusk%C3%A9ho+bohoslu%C5%BEebn%C3%A9ho+zp%C4%9Bvu

Charakteristika a interpretační aspekty barokní monodie na příkladu moteta Claudia Monteverdiho
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=Charakteristika+a+interpreta%C4%8Dn%C3%AD+aspekty+barokn%C3%AD+monodie+na+p%C5%99%C3%ADkladu+moteta+Claudia+Monteverdiho

Písňový cyklus První touhy Jaroslava Křičky
https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=P%C3%ADs%C5%88ov%C3%BD+cyklus+Prvn%C3%AD+touhy+Jaroslava+K%C5%99i%C4%8Dky

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6040Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1-
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3-
12 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6043Teorie a praxe školy H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6044Teorie a praxe kurikula H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6045Teorie a praxe výuky H. Horkáz 0/1/02 2-
6 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6067Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce K. Vlčkovák 0/03 2-
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2-
PdF:SZ6074Kognitivní psychologie pro učitele J. Krásak 0/03 2-
PdF:SZ6076Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití K. Dundálkovák 0/1/03 1-
11 kreditů

Oborová část

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HL3MP_ABSKAbsolventský koncert V. Richterz 0/2/04 4-
PdF:HL3MP_ISInterpretační seminář V. Richterz 0/2/02 1-
PdF:HL3MP_KOREKorepetice V. Richterz 0/1/01 1-
PdF:HL3MP_MVZ1Metodika výuky zpěvu 1 V. Richterzk 2/0/04 1-
PdF:HL3MP_SZ1Solový zpěv 1 V. Richterzk 0/2/06 1-
PdF:HL3MP_SZ3Solový zpěv 3 V. Richterzk 0/2/05 3-
PdF:HL3MP_SZ2Solový zpěv 2 V. Richterzk 0/2/06 2-
PdF:HL3MP_SZ4Solový zpěv 4 V. Richterz 0/2/04 4-
32 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HLM_VPx3Učitelská praxe 3 V. Richterz 0/0/22 3-
2 kredity

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HL3MP_IDMInterpretace doprovázené monodie V. Richterz 0/2/02 1-
PdF:HL3MP_IRECInterpretace recitativu V. Richterz 0/2/02 2-
PdF:HL3MP_VDS2Vedení dětského sboru 2 V. Richterzk 0/2/03 2-
PdF:HV_0007Čeští kantoři a Jakub Jan Ryba F. Ostrýk 0/1/04 1-
11 kreditů

Diplomová práce

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJ_DPpDiplomová práce - Projekt J. Tuškováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:CJ_DPDiplomová práce J. Tuškováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:CJ_DPdDiplomová práce - Dokončení J. Tuškováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů