Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2023

    1. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift. European Journal of Education. England: Wiley, 2023, vol. 58, No 2, p. 245-266. ISSN 0141-8211. Available from: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12558.

    2022

    1. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Autismus a spánek: Behaviorální intervence (Autism and Sleep: Behavior Intervention). In 29. konference Duševní zdraví mládeže. 2022.
    2. VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ and Lenka SLEPIČKOVÁ. Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických oborů. (The Teacher´s Efficacy in Inclusive Education: Self-evaluation Tool for Pre-service Teachers). 1st ed. Brno: MUNI Press, 2022, 32 pp. ISBN 978-80-280-0233-6.
    3. VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ and Lenka SLEPIČKOVÁ. Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických odborů (Effectiveness of the teacher’s work in inclusive education: A self-assessment tool for students of pedagogic fileds). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0233-6.
    4. VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ and Lenka SLEPIČKOVÁ. Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických odborů (Effectiveness of the teacher’s work in inclusive education: A self-assessment tool for students of pedagogic fileds). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0234-3.
    5. MALANÍKOVÁ, Vendula, Karel PANČOCHA, Sheri Leigh KINGSDORF and Helena VAĎUROVÁ. Investigating e-Learning Modalities in an Applied Behavior Analysis Course for Caregivers of Children With Autism in the Czech Republic. In 11th International Conference ABAI. 2022.
    6. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ and Sheri Leigh KINGSDORF. Komplexní model Telepractie - průvodce pro implementaci Telepractice do praxe (The Comprehensive Telepractice Model - A Guide to Implementing Telepractice in Practice). 2022.
    7. KINGSDORF, Sheri Leigh, Karel PANČOCHA, Helena VAĎUROVÁ and Tomáš DOSEDĚL. Piloting an E-Learning Applied Behavior Analysis Course for Caregivers of Children with Autism in the Czech Republic. Journal of behavioral education. New York: SPRINGER, 2022, 32 pp. ISSN 1053-0819. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/s10864-022-09493-2.
    8. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Rozvoj aplikované behaviorální analýzy v České republice (Development of Applied Behavior Analysis in the Czech Republic). In MARKOVÁ, Aneta a Andrea CIBULKOVÁ (ed.). Užití prvků aplikované behaviorální analýzy ve školním prostřed. Praha: Národní pedagogický institut České republiky, 2022, p. 25-32. ISBN 978-80-7578-080-5.
    9. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ and Sheri Leigh KINGSDORF. Telepractice workshop – představení komplexního modelu Telepractie a jeho využití při práci s dětmi s neurovývojovým postižením (Telepractice workshop - introduction of the complex model of Telepractice and its use in working with children with neurodevelopmental disabilities). 2022.
    10. SCHMIDTOVÁ, Jana, Vendula MALANÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ and Karel PANČOCHA. Včasná diagnostika a evidence-based intervence jako klíčové faktory pro pozitivní vývoj u dětí s poruchou autistického spektra (Early diagnosis and evidence-based intervention as key factors for positive development in children with autism spectrum disorder). Česká a slovenská psychiatrie. Česká lékařská společnosti J. E. Purkyně: Galén, 2022, vol. 118, No 2, p. 67-73. ISSN 1212-0383.

    2021

    1. SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ. Cesta k diagnóze: příběhy rodin dětí s poruchou autistického spektra (The way to the diagnosis: the experience of the families with children with autism). In Nemoc jako lékařská diagnóza a/nebo součást životní dráhy. 2021.
    2. MÁROVÁ, Ivana, Helena VAĎUROVÁ and M. MÄKINEN. Equitable access to higher education for students with disabilities and students from marginalized groups in Nepal - EATHEN Project. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. ICERI2021 Proceedings. Valencia, Spain: IATED Academy, 2021, p. 330-336. ISBN 978-84-09-34549-6. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/iceri.2021.0137.
    3. VAĎUROVÁ, Helena and Lenka SLEPIČKOVÁ. Global Storylines as a Way of Tackling Diversity in Classrooms and Around the World: Experiences from the Czech Pilot Project. Educational Forum. Routledge Taylor & Francis, 2021, vol. 85, No 2, p. 128-142. ISSN 0013-1725. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/00131725.2020.1794090.
    4. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Instruktážní videa ABA II (Instructional videos ABA II). Online. 2021.
    5. JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele (Pedagogical evaluation for (future) teachers). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 95 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-9956-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9957-2021.
    6. JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele (Pedagogical evaluation for (future) teachers). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 95 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 48. ISBN 978-80-210-9956-2.
    7. JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele (Pedagogical evaluation for (future) teachers). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 97 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 48. ISBN 978-80-210-9957-9.
    8. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ and Sheri Leigh KINGSDORF. Sumář bariér a metodika základních postupů zavádění Telepractice podpory dětí s neurovývojovými poruchami prostřednictvím behaviorálních intervencí (Summary of barriers and methodology of basic procedures for the implementation of Telepractice support for children with neurodevelopmental disorders through behavioural interventions). 2021.
    9. PANČOCHA, Karel, Sheri Leigh KINGSDORF, Vendula MALANÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ and Tullia SYCHRA REUCCI. Výjimečná učebnice, výjimečný e-learningový kurz. Děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2021.

    2020

    1. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. ABA: Aplikovaná behaviorální analýza (ABA: Applied Behavior Analysis). In Výzvy inkluze a jak na ně - dobrá praxe v inklusivním vzdělávání. 2020.
    2. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Instruktážní videa ABA I (Instructional videos ABA I). Online. 2020.

    2019

    1. PROCHÁZKOVÁ, Lucie and Helena VAĎUROVÁ. Collaborating with Employers. In Job Coaches for Adults with Disabilities. 1st ed. Londýn: Jessica Kingsley Publishers, 2019, p. 151-167. ISBN 978-1-78592-546-7.
    2. SLEPIČKOVÁ, Lenka, Karel PANČOCHA and Helena VAĎUROVÁ. Časný záchyt poruch autistického spektra v ordinacích PLDD (Early Screening of Autism Spectrum Disorders in Pediatrician’s Offices). Pediatrie pro praxi. Olomouc: Solen, s. r. o., 2019, vol. 20, No 6, p. 330-334. ISSN 1213-0494.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Employing People with Disabilities: From Obligation to Recognition (Employing People with Disabilities: from Obligation to Recognition). In CBA Seminar Series. 2019.
    4. VAĎUROVÁ, Helena and Dita CHAPMAN. International Applications Derived from PATTAN’s Autism Initiative. In National Autism Conference 2019. 2019.
    5. VAĎUROVÁ, Helena and Victoria SHMIDT. Personal Assistance to People with ASD in Czechia: Between Positive Discrimination and Ableism. Journal of social policy studies. Rusko: Rossijskoe obshchestvo sotsiologov: Sentr sotsialʹnoj politiki i gendernykh issledovanij, 2019, vol. 17, No 4, p. 629-642. ISSN 1727-0634. Available from: https://dx.doi.org/10.17323/727-0634-2019-17-4-629-642.
    6. SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ. Představení projektu DIPEx International. Modul "Zkušenosti rodičů dětí a dospělých s autismem" (DIPEx International Research Model: Module "Experience of Parents of Children with ASD"). In Seminář KDN LF MU a FN Brno pro postgraduální a celoživotní vzdělávání lékařů. 2019.
    7. SLEPIČKOVÁ, Lenka, Helena VAĎUROVÁ and Karel PANČOCHA. Screening PAS: Zkušenosti českých pediatrů. In VII. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY. 2019.
    8. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Včasná intenzivní behaviorální intervence u dětí s autismem: chybějící dílek puzzle (Early Intesive Behavioral Intervention for Children with Autism: Missing Puzzle Piese). In XVI. Hradecké dny sociální práce - Sociální začleňování v kontextu sociální práce. 2019. ISBN 978-80-7435-749-7.
    9. ŠKUBALOVÁ, Tereza, Helena VAĎUROVÁ, Karel PANČOCHA, Pavel NEPUSTIL, Monica SESMA-VAZQUEZ, Harlene ANDERSON, Rocio CHAVESTE, Papusa MOLINA, Sheila MCNAMEE, Leticia RODRIGUEZ, Joseph SEGUI, Adriana GIL-WILKERSON, Sylvia LONDON, Marilene GRANDESSO, Neca RODRIGUEZ, Nelly CHONG, Roxana ZEVALLOS, Saliha BAVA, Sue LEVIN and Přemysl ULMAN. 4th International Congress of Collaborative-Dialogic Practices. 2019.

    2018

    1. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Behavior Analyst in the Czech Republic (Behavior analyst in the Czech Republic). In 9th Conference of the European Association for Behaviour Analysis. 2018.
    2. CHAPMAN, Dita and Helena VAĎUROVÁ. International Applications Derived from PATTAN’s Autism Initiative. 2018.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. The role of parents in home-based ABA programmes. In European Conference of Applied Behavior Analysis. 2018.

    2017

    1. VAĎUROVÁ, Helena. Best practices in employment of people with SEND in SENEL partner countries. In SENEL Event June 2017: Meeting the needs of your businesses. 2017.
    2. VAĎUROVÁ, Helena. Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti (Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Ethnic Diversity in the Classroom. Sameness in Difference.). Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2017, vol. 27, No 3, p. 498-503, 5 pp. ISSN 1211-4669.
    3. VAĎUROVÁ, Helena and Jana OBROVSKÁ. Klíčové kompetence mladých lidí s postižením/znevýhodněním pro trh práce (Key Competences by Young Aduts with Disabilites). In V. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2017.
    4. VAĎUROVÁ, Helena and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Proč zaměstnávat? Protože je to normální. Změny v přístupech k zaměstnávání osob s postižením a znevýhodněním (Why shall we employ them? Because it is normal. Changes in Approaches to Employment of People with Disabilities). 2017.
    5. VAĎUROVÁ, Helena. Spolupráce se zaměstnavateli a pedagogickými pracovníky při podpoře mladých lidí s postižením vstupujících na trh práce (Employment Links: Working with Employers and Trainers to Support Young People with Special Educational Needs/Disability into Employment). In SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ A SOCIÁLNÍ INOVACE V PRAXI. 2017.
    6. VAĎUROVÁ, Helena and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Uplatnění mladých lidí s postižením na trhu práce v evropském kontextu (Inclusion of Young People with SEND in the Job Market: European Perspective). In V. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2017.

    2016

    1. VAĎUROVÁ, Helena and Lenka SLEPIČKOVÁ. If You Are Not Really Ready, It Won´t Work" Attitudes of Head-teachers and Teachers of Public Primary Schools towards Inclusion. In European Conference on Educational Research - ECER & Emerging Researchers‘ Conference. 2016.
    2. PROCHÁZKOVÁ, Lucie and Helena VAĎUROVÁ. Perspektiven für junge Menschen und Arbeitgeber am Übergang Schule-Beruf - Projekt SENEL (Perspectives for young people and employers on transititon school-work - project SENEL). In Inklusive Übergänge / Inclusive Transitions. 2016.

    2015

    1. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Helena VAĎUROVÁ. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 217 pp. ISBN 978-80-210-7726-3.
    2. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Helena VAĎUROVÁ. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 217 pp. ISBN 978-80-210-7726-3.
    3. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Helena VAĎUROVÁ. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 217 pp. ISBN 978-80-210-7726-3.
    4. ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ and Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe (Current Trends in Inclusive Education focused on Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic and Abroad: Theory, Research, Practice). první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 pp. ISBN 978-80-210-8098-0.
    5. ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ and Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe (Current Trends in Inclusive Education focused on Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic and Abroad: Theory, Research, Practice). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 pp. ISBN 978-80-210-8098-0.
    6. ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ and Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe (Current Trends in Inclusive Education focused on Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic and Abroad: Theory, Research, Practice). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 pp. ISBN 978-80-210-8098-0.
    7. VAĎUROVÁ, Helena, Lenka SLEPIČKOVÁ and Karel PANČOCHA. Vzdělávání pro diverzitu: Zkušenosti s pilotováním metody Global Storylines v českých základních školách (Education for Diversity: Piloting the Global Storylines Approach in Czech Schools). In Škola a zdraví v 21. století. 2015.

    2014

    1. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK and Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From Education to Social Inclusion of People with Health Disabilities with Focus on Intellectual Disabilities). první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 pp. ISBN 978-80-210-7581-8.
    2. PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK and Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From Education to Social Inclusion of People with Health Disabilities with Focus on Intellectual Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 pp. ISBN 978-80-210-7581-8.
    3. BELL, Sheena, Maija HIRVONEN, Hasso KUKEMELK, Karel PANČOCHA, Helena VAĎUROVÁ and Piret HION. The inclusion of students with special educational needs in vocational education and training: a comparative study of the changing role of SEN teachers in the European context (Finland, England, The Czech Republic and Estonia). Socialiniai Tyrimai/Social Research. Vilnius (Lithuania): Faculty of Social Sciences, Siauliai university, 2014, vol. 35, No 2, p. 42-52. ISSN 1392-3110.

    2013

    1. PANČOCHA, Karel, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kristýna BALÁTOVÁ, Pinková PAVLÍNA, Sayoud Solárová KATEŘINA, Pavel SOCHOR, Helena VAĎUROVÁ and Martin VRUBEL. Aktéři školní inkluze. Actors of School Inclusion. (School Inclusion Actors.). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 156 pp. ISBN 978-80-210-6688-5.
    2. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání (Czech Public And Inclusive Education). In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 9-31. ISBN 978-80-210-6688-5.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Inclusive Education - How to Understand it Today? Eisenstadt: Weber verlag Eisenstadt in Verlagsgemeinschaft mit der Pädagogischen Hochshule Burgenland, 2013, p. 69-78. ISBN 978-3-85253-456-5.
    4. VAĎUROVÁ, Helena. Kvalita života osob s postižením nebo znevýhodněním (Quality of Life of Persons with Disabilities). In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 64-85. ISBN 978-80-210-6306-8.
    5. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Průvodce inkluzivním vzděláváním žáků se SVP na střední škole. Podpora pro pracovníky v odborném školství, kteří chtějí vytvořit inkluzivní prostředí. In Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2013.
    6. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Martin VRUBEL and Pavel SOCHOR. Sociální determinanty inkluzivního vzdělávání - Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Social Conditions for Inclusive Education - Education of Pupils with Special Educational Needs). 2013.
    7. SLEPIČKOVÁ, Lenka and Helena VAĎUROVÁ. Sociální inkluze osob s postižením (Social Inclusion of Persons with Disabilities). In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 23-49. ISBN 978-80-210-6306-8.
    8. PANČOCHA, Karel, Helena VAĎUROVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Martin VRUBEL and Pavel SOCHOR. TILE: "Průvodce inkluzivním vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole" (TILE: "Guide to inclusive education for pupils with special educational needs in secondary school"). 2013.

    2012

    1. VAĎUROVÁ, Helena. Inkluzivní kultura školy v kontextu vzdělávání žáků se SVP na střední odborné škole – závěry pilotního ověřování sebehodnotícího nástroje (Inclusive Culture of School in the Context of Education of Students with SEN at Vocational Colleges – Outcomes of Self-assessment Tool Piloting). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. 1st ed. Brno: Paido, 2012, p. 29-40. ISBN 978-80-7315-235-2.
    2. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Možnosti sebehodnocení střední odborné školy v oblasti inkluzivního vzdělávání (Possibilities of Self-assessment of Vocational Colleges in the Area of Inclusive Education). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 556-561. ISBN 978-80-210-5941-2.
    3. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Možnosti sebehodnocení střední odborné školy v oblasti inkluzivního vzdělávání (Possibilities of Self-assessment of Vocational Colleges in the Area of Inclusive Education). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. 2012. ISBN 978-80-7315-231-4.
    4. VAĎUROVÁ, Helena. Projekt TILE - Průvodce inkluzivního vzdělávání na střední odborné škole (TILE Project - Roadmap to Inclusive Education at VET Colleges). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 1 pp. 3/2012. ISSN 1805-3394.
    5. VAĎUROVÁ, Helena, Karel PANČOCHA and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Průvodce inkluzivním vzděláváním pro střední odborné školy (Roadmap for Inclusive Education in Vocational Education). In konference Speciální potřeby žáků v kontextu RVP pro ZV rok výzkumu 2012. 2012.
    6. VAĎUROVÁ, Helena, Karel PANČOCHA and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Průvodce inkluzivním vzděláváním pro střední odborné školy. In konference Speciální potřeby žáků v kontextu RVP pro ZV rok výzkumu 2012. 2012.
    7. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Teachers’ Self-reported Willingness and Ability to Teach Students with SEN in Inclusive Settings. In Procházková, Lucie a Karel Pančocha et al. Towards Inclusive Society through Education and Support. Durch Bildung und Förderung zu einer inklusiven Gesellschaft. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 35-55. ISBN 978-80-210-6107-1.

    2011

    1. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Attitudes of future teachers and other professionals towards individuals with disabilities and inclusion. (Poster). In Forschungskulturen im Diskurs. 2011.
    2. VAĎUROVÁ, Helena. Principy inkluzivního vzdělávání v tělesné výchově (Inclusive Education in P.E.). In Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - Vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. 2011.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In Občanské sdružení Willík: Podzimní setkání v Březejci. 2011.

    2010

    1. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze (Analysis of Inclusive Environment at Primary Schools through Index for Inclusion). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 25-40. ISBN 978-80-7315-201-7.
    2. SHEENA, Bell, Maija HIRVONEN, Inga MUTSO, Karel PANČOCHA and Helena VAĎUROVÁ. Embracing the Challenges of Diversity in the Inclusion of Adults with (SEN) Special Educational Needs in Vocational Training; A Comparative Study of the Changing Role of SEN Teachers in the European Context. In The 5th EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference. 2010.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Komunitní propojení školy a jejího okolí jako nástroj podpory inkluze (Cooperation of school and community as a tool for inclusion). 1st ed. Brno: Liga lidských práv, 2010, 55 pp. Manuály. ISBN 978-80-87414-02-6.
    4. VAĎUROVÁ, Helena. Letní tábor pro osoby se souběžným postižením více vadami (Summer Camps for Persons with Multiple Disabilities). In 6. mezinárodní konference O výchově a volném čase. 2010.
    5. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků (Determinants of Inclusive Education in Mainstream School Teachers). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 15-32. ISBN 978-80-210-5383-0.
    6. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Připravenost na inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogických pracovníků (Readiness for Inclusive Education from the Perspective of Educators). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 53-65. ISBN 978-80-7315-201-7.
    7. VAĎUROVÁ, Helena. System der unterstützenden nicht ärztlichen Dienste für Familien mit Kindern mit chronischer/schwerwiegender Erkrankung (Non-medical Care for Families with Children with Chronic/Serious Illness). behinderete Menchen. Graz, 2010, vol. 33, 3/2010, p. 34-45. ISSN 1561-2791.
    8. PANČOCHA, Karel, Lenka SLEPIČKOVÁ and Helena VAĎUROVÁ. Učitel jako zprostředkovatel inkluzivního vzdělávání a sociální inkluze u žáků se SVP (Teacher in the Process of Inclusive Education and Social Inclusion of SEN Students). 2010.
    9. VAĎUROVÁ, Helena. Úloha školy v procesu sociální inkluze (Role of School in the Process of Social Inclusion). In Inkluzivní vzdělávání není sci-fi. 2010.
    10. VAĎUROVÁ, Helena and Pavel MÜHLPACHR. Vymezení, dimenze a měření kvality života (Definition, Dimensions and Measurement of Quality of Life). In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010, p. 101-108. ISBN 978-80-7315-198-0.

    2009

    1. VAĎUROVÁ, Helena. Developing Competencies of Special Needs Teachers within Inclusive Vocational Education. In Leonardo da Vinci - Life Long Learning Programme. 2009.
    2. VAĎUROVÁ, Helena. Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání (Historical Overview and Current Understanding of Inclusive Education). In VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 1st ed. Brno: MU, 2009, p. 53-66. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-210-5032-7.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání (Historical Overview and Current Understanding of Inclusive Education). In VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU, 2009, 15 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.

    2008

    1. VAĎUROVÁ, Helena and Ilka VAĎUROVÁ. Komunikace jako nezbytná součást práce speciálního pedagoga v ZŠ při nemocnici (Communication as an Integral part of a Special Education Teacher Work in Hospital Primary School). In Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 2008.
    2. VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Learning Difficulties and Emotional / Behavioral Disorders. In ŠIMONÍK, Oldřich. Pregraduate Teacher Training 3. 1st ed. Brno: Faculty of Education, Masaryk University, 2008, p. 92-128, 36 pp. Pedagogical Theory, Essay Selection 3. ISBN 978-80-7392-059-3.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Quality of Life of Cancer Children Caregivers. In ŘEHULKA, Evžen, Oliva ŘEHULKOVÁ, Marek BLATNÝ and Jiří MAREŠ. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. první. Brno: MDS, s. r. o., 2008, p. 42-48, 6 pp. ISBN 978-80-7392-073-9.
    4. VAĎUROVÁ, Helena. Sociální podpora a komunikace jako významné faktory zvládání zátěže u pečovatelů o děti se závažným onemocněním (Social Support and Communication as an Important Factors of Coping in Caregivers of Seriously Ill Children). In BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Education of Pupils with Special Educational Needs II. První. Brno: Paido, 2008, p. 201-208. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-170-6.
    5. VAĎUROVÁ, Helena. Vliv nelékařských služeb na kvalitu života pečovatelů o děti s onkologickým onemocněním. (The Influence of Non-medical Services on the Quality of Life of cancer Children Caregivers). Pedagogická orientace. Brno, 2008, vol. 2008, No 2, p. 52-66. ISSN 1211-4669.

    2007

    1. PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v dizertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU (Research in the Field of Special Education. Research of Doctorial Students of the Department of Special Education. Masaryk Univerzity). první. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 160 pp. ISBN 978-80-86633-92-3.
    2. VAĎUROVÁ, Helena and Ilka VAĎUROVÁ. Education of Children with Diabetes and Epilepsy. In Final Conference of the Comenius 2.1 Project TIMSIS. 2007.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Komlexní péče o rodinu a dítě s onkologickým onemocněním a její vliv na kvalitu života primárních pečovatelů (Comprehensive Care for parents and their Children with Cancer and its Influence on the Quality of Life of Primary Caregivers). In MÜHLPACHR, Pavel. Dilemata speciální pedagogiky. 1st ed. Brno: MSD, 2007, p. 223-244, 26 pp. ISBN 978-80-7392-012-8.
    4. VAĎUROVÁ, Helena. Sociální aspekty kvality života pečovatelů onkologicky nemocných dětí (Social Aspects of Quality of Life of Caregivers of Children with Cancer). In PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v dizertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. první. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 126-141, 15 pp. ISBN 978-80-86633-92-3.
    5. HORÁKOVÁ, Radka. Tlumočnické služby poskytované sluchově postiženým v České republice a analýza jejich využívání. In PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 82-91. ISBN 978-80-86633-92-3.
    6. DOLEŽALOVÁ, Lenka. Vizuální percepce řeči u sluchově postižených (Visual perception of speech by hearing impaired persons). In PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Aktuální směry ve speciální pedagogice. Výzkum v dizertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2007, p. 36-43, 160 pp. ISBN 978-80-86633-92-3.
    7. VAĎUROVÁ, Helena. Vzdělání jako významný faktor kvality života u dětí s chronickým a závažným onemocněním (Education as an Important Factor in Chronically and Seriously Ill Children). 2007.
    8. PANČOCHA, Karel. Závislostní chování u osob s postižením (Substance Abuse in Individuals with Disabilities). In PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v dizertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. první. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 103 – 117, 14 pp. ISBN 978-80-86633-92-3.

    2006

    1. VAĎUROVÁ, Helena. Sociální aspekty kvality života v onkologii (Social Aspects of Quality of Life in Oncology Care). 1st ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2006, 148 pp. MSD. ISBN 80-86633-60-8.
    2. VAĎUROVÁ, Helena. Systém podpůrné péče o nemocného a jeho rodinu v onkologii. (Supportive Care for Oncology Patients and their Families). In MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce jako životní pomoc. první. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 15-29, 14 pp. ISBN 80-86633-62-4.

    2005

    1. VAĎUROVÁ, Helena and Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života : teoretická a metodologická východiska (Quality of Life: Theoretical and Methodological Background). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 145 pp. ISBN 80-210-3754-7.
    2. VAĎUROVÁ, Helena. Měření a klasifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života seniorů, nevyléčitelně nemocných a umírajících (Measurement and Classification of factors Influencing Quality of LIfe of Terminally Ill). In MÜHLPACHR, Pavel. Schola Gerontologica. 1st ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2005, p. 42-52, 10 pp. ISBN 80-210-3838-1.
    3. VAĎUROVÁ, Helena. Problematika kvality života: vymezení, dimenze, měření (The Concept of Quality of Life: Description, Dimensions, Measuring). In VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. 1st ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2005, p. 96-101, 5 pp. ISBN 80-86633-31-4.

    2001

    1. VAĎUROVÁ, Helena. Sociální práce jako součást výchovného působení učitele. (Social Work as a Part of Teacher´s Profession). In MÜHLPACHR, Pavel. Speciální pedagogika na prahu třetího tisíciletí – vývoj, realita, perspektivy. 1st ed. Brno: OL Print, 2001. ISBN 80-210-2661-8.
Display details
Displayed: 7/5/2024 18:56