Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110  ... 158 »
18. 12.
2010

Odpovědníky obohacené o další funkce pro učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Aplikace Odpovědníky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je komplexní nástroj určený především pro procvičování a zkoušení studentů, ale i pro ankety a průzkumy. Protože jsou Odpovědníky mezi uživateli IS MU často využívanou možností pro prověřování znalostí, vývoj aplikace se nikdy nezastavil a aplikace je stále vylepšována. Cílem inovací jsou nové funkcionality poptávané uživateli a zjednodušování práce s aplikací. O novinkách v Odpovědnících jsme již tento rok informovali v novince Novinky v Odpovědnících - realizujeme podněty z Podnětoven. Dnes představujeme další realizované podněty.

Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí

Všichni zkoušení studenti bezesporu oceňují díky Odpovědníkům, jak rychle znají výsledek testu v IS MU poté, co své odpovědi uloží. Povolí-li autor testu prohlídku odpovědí, mají i odpovídající možnost vidět, které otázky odpověděli správně, které špatně a které nechali bez odpovědi. V prohlídce odpovědí je jednoduché se zorientovat i díky barvám. Dosud zelená značila správnou odpověď, červená chybu. Nově byla doplněna oranžová barva označující otázky nezodpovězené nebo částečně zodpovězené správně.

Obr. 1: Červená, oranžová a zelená barva v prohlídce uložených odpovědí.

Správné odpovědi se nezveřejňují a student má omezený počet pokusů odpovídat

Praktické zkušenosti učitelů reflektují další funkce. V prohlídce odpovědí se nově může nastavit, že správné odpovědi student uvidí pouze u těch otázek, které zodpověděl správně. Ke správné odpovědi u nezodpovězených nebo špatně zodpovězených otázek se studenti už nedostanou tak lehce a jsou nuceni se nad chybami znovu zamyslet. S touto možností souvisí i omezení počtu znovuotevření Odpovědníků. Učitel tohoto chování testu dosáhne jediným kliknutím v nastavení (v popisu Odpovědníku) a student bude muset vynaložit více úsilí k úspěšnému splnění testu.

Kontrola databáze otázek na duplicity

Učitelé, kteří používají pro zkoušení více sad otázek, ocení možnost porovnat sady vzájemně mezi sebou a odstranit duplicitní otázky. Je důležité eliminovat možnost, aby student při zkoušce odpovídal na dvě stejné otázky. Inovace zjednodušuje odstranění shodných otázek v sadách, což je vhodné hlavně pro pedagogy, kteří mají v sadách velké množství otázek a nelze vyloučit, že se jim tam některá otázka vloudila vícekrát.

Obr. 2: Porovnání sad otázek na duplicity.

Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku

Častým podnětem učitelů k vyhodnocování elektronických testů, v nichž jsou vedle testových otázek (tyto vyhodnocuje IS automaticky) i otázky, které musí vyhodnotit učitel (student odpovídá volně do textového pole), byl snadnější zápis hodnocení do poznámkového bloku. Učitel mohl takové testy opravovat a své hodnocení okamžitě zapisovat do poznámkového bloku v aplikaci Obtížnost, ale neviděl přitom hodnocenou odpověď v kontextu celého testu. Nově učitel najde možnost zapisovat hodnocení do poznámkového bloku (odkaz „Chci hodnotit do poznámkového bloku“) přímo v Odpovědníku, kde vidí uložené odpovědi studentů.

Obr. 3: Hodnocení otázek v Odpovědníku do poznámkového bloku.

Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech

O zjednodušení práce s Odpovědníky i při složitějších úkonech jako je vkládání obrázků, již v minulosti pojednávala novinka Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Nyní byla vylepšena i aplikace podporující tisk obrázků ve skenovací písemce, jejíž výstupem jsou zadání písemek v PDF formátu. Před inovací bylo možné vygenerovaná zadání obsahující obrázky tisknout pouze přímo z prohlížeče, což znemožňovalo tisknout oboustranná zadání, příp. více stránek na jeden list.

Obr. 4: Tisk obrázků v zadáních ve skenovacích testech.

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 12.
2010

Nová generace Záznamníku učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) nedávno zveřejnil novou, podstatně modernizovanou verzi agendy Záznamník učitele. Tato sada aplikací zajišťuje pedagogům evidenci studentů zapsaných do předmětu, umožňuje jim vystavovat studijní materiály a doplňující informace o předmětu, vyhlašovat zkušební termíny nebo zadávat hodnocení. Jejich prostřednictvím mohou vyučující také pracovat s e-learningovými nástroji a dalšími pomůckami pro organizaci výuky. Tyto hlavní funkce Záznamníku učitele zůstávají samozřejmě zachovány, ale podstatně se rozšířily o další možnosti s cílem co nejvíce usnadnit učitelům práci zvláště v oblasti administrativy. Aplikace se neustále vyvíjejí (i na základě podnětů od vyučujících), modernizuje se design a implementované úpravy zlepšují mj. přehlednost údajů nebo usnadňují navigaci při používání velkého množství agend.

Obr. 1: Nový Záznamník učitele.

Zejména učitelé s vysokým počtem studentů ve svém předmětu ocení možnost pokročilých výběrů, tj. postupné filtrace a nastavování nejrůznějších kritérií výběru (nově např. studenti podle formy studia, studenti omluveni k datu, studenti dle státní příslušnosti apod.). Dalším praktickým prvkem je rovněž funkce archivace pěti dříve použitých výběrů s možností je okamžitě znovu použít.

Obr. 2: Volba dříve vytvořeného seznamu studentů.

Poté, co si uživatel vybere předměty, resp. studenty předmětu, s nimiž bude dále pracovat, zobrazí se mu kritéria výběru a počet vybraných studentů v přehledném panelu. Tento panel pak provází učitele po celou dobu jeho práce s konkrétním výběrem, a to takřka ve všech aplikacích Záznamníku. Ve spodní části panelu se navíc mohou zobrazovat nejběžněji využívané aplikace. Je tedy možno se kdykoliv v průběhu práce jedním kliknutím dostat na seznam studentů či do studijních materiálů předmětu.

Obr. 3: Panel s přehledem vybraných předmětů a odkazy na nejpoužívanější aplikace.

Nově je možno využívat série termínů, tedy nejen vyhlašovat zkušební termíny vztahující se k ukončení předmětu, ale i termíny konzultací, vnitrosemestrálních a zápočtových písemek apod. Tyto termíny lze vyhlásit i pro omezený okruh studentů, kteří splňují určitou prerekvizitu (požadavek), např. úspěšně ukončený související předmět. Přihlašování k termínům je také možné omezit na studenty, kteří např. dosáhli určitého počtu bodů v Poznámkovém bloku, navštěvují určitou seminární skupinu apod. Novinkou je i možnost vypsání jednoho zkušebního termínu pro studenty více předmětů.

Obr. 4: Rozcestník pro práci s termíny.

Protože Záznamník učitele prošel opravdu rozsáhlou proměnou, připravil Vývojový tým IS MU přehledného průvodce.

Uživatelům je samozřejmě dispozici také podrobná Nápověda (Osobní administrativa → Nápověda → Učitel).

Své podněty a připomínky mohou uživatelé psát do tematického diskusního fóra (autentizováno).

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
18. 12.
2010

Jak na jednotné posudky závěrečných prací v IS MU?

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Zajímavou a užitečnou novou aplikací v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU), s níž přichází vývjový tým, je Správa posudků závěrečné práce. Tato aplikace poskytuje vedoucím i oponentům pohodlný nástroj pro přípravu jednotně vypadajících posudků k závěrečným pracím.

Sjednocený vzhled posudků je zajištěn následujícím způsobem. Jednotlivé fakulty nebo katedry si mohou nadefinovat pomocí šablon podobu posudků, které se poté v systému nabízejí vedoucím a oponentům zařazeným na dané pracoviště. Šablonou je v tomto případě míněn sortiment rubrik, které bude vedoucí nebo oponent vyplňovat.

Jednotlivé rubriky v posudku mohou mít podobu například volného pole pro vyplnění textu nebo roletkového menu s výběrem možné hodnoty. Na míru lze pro pracoviště upravit i vizuální podobu posudku (rozvržení stránky, logo fakulty, nadpisy a jiné).

Obr. 1: Šablona posudku závěrečné práce.

Takto připravené posudky lze přímo vložit do archivu závěrečné práce studenta a tisknout do formátu PDF. Již uložené posudky nebo jejich koncepty může uživatel použít i pro automatizované předvyplnění formuláře posudku dalšího studenta.

Obr. 2: Možnosti uložení posudku.

Aplikace je uživatelům dostupná pouze pod přímým odkazem odkazem (autentizováno).

O agendách spojených se závěrečnými pracemi jsme dříve informovali například v novinkách Evidence a kontrola závěrečných prací, Vyhledání závěrečné práce a prací na podobné téma a Možnost evidence více vedoucích a oponenta závěrečné práce.

18. prosince 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
16. 11.
2010

Statistické údaje o oborech rychle a přehledně

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je uloženo velké množství dat, která mohou být užitečná jako podklady pro sledování různých trendů a rozhodování manažerských otázek. Vývojový tým přichází s nástrojem, který umožňuje jednoduše a rychle zjistit statistické údaje o studentech ve vybraných studijních oborech.

Aplikace Statistické údaje o studijním oboru vznikla jednak pro účely získávání dat pro Sebehodnotící zprávy oborů, které se vypracovávají na Masarykově univerzitě, a jednak je určena pro akademické funkcionáře, kteří takto mohou získat zajímavé informace o svém studijním oboru.

Aplikace sestaví statistické údaje o studiích vybraných oborů do sestavy ve formátu PDF. Po vstupu do agendy uživatel zvolí kritéria pro výběr oboru (fakultu, typ studia a prezenci). Dále vybere konkrétní obory, o nichž chce údaje získat, a může upřesnit, které statistiky se mají do výsledné sestavy zahrnout. Jakmile je sestava vygenerována, vloží se uživateli do Úschovny. Sestavou je dokument ve formátu PDF, který obsahuje přehledné tabulky s popisem zobrazených dat. Dokument je možné použít například jako přílohu hodnotící zprávy daného oboru.

Sortiment údajů, které lze pomocí agendy vytisknout, zahrnuje informace o počtu přihlášek a o struktuře uchazečů. Dále je možné zobrazit data týkající se počtu studií na jednotlivých oborech, úspěšnosti studentů, studijních pobytů a stáží, absolvovaných předmětů v cizích jazycích a podobně. Navíc, díky datům z celostátní matriky studentů, je možné sledovat údaje o tom, z jakých škol studenti přicházejí a na jakých po skončení studia na MU případně pokračují.

Obr. 1: Ukázka části vygenerovaného dokumentu.

Aplikace je dostupná pro osoby s příslušným právem v Osobní administrativa → Studium → Manažerská data → Statistické údaje o studijním oboru.

Ačkoli je aplikace spuštěna již v ostrém provozu, předpokládá se, že do sestav budou přibývat další tabulky se statistikami dle požadavků uživatelů, aby jim tento nástroj sloužil v praxi co nejlépe.

16. listopadu 2010

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110  ... 158 »