Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Metamorfózy aury

Davis upozorňuje, že Benjaminovo proroctví o zmizení aury originálu v důsledku rozšíření praxe technické reprodukce se nenaplnilo. Poukazuje na skutečnost, že se stále pořádají aukce uměleckých originálů, na výstavách se setkáváme s milovníky umění a s teoretiky umění, kteří hledají nějaký jiný, či další zážitek setkání s originálním a autentickým uměleckým dílem. Nejde mu však jen o odmítnutí Benjaminovy předpovědi, ale zejména se pokouší popsat a analyzovat změnu, kterou s sebou přináší tvorba v prostředí nových, digitálních médií.

Davis se odvolává i na vize pionýrů počítačového umění, když parafrázuje slova Michaela Nolla, inženýra Bell Telephone Laboratories a jednoho z průkopníků počítačového umění, který o potenciálu digitálního počítače napsal, že schopnosti počítačů umožní nejen jednoduchý řád nebo reprodukci, ale spirálovité, mnohostranné a dokonce chaotické vzorce (Noll 1967), což je v protikladu k představě technikou podporovaného rigidního řádu.

Davis popisuje stav po všeobecném vyvrácení Benjaminových tezí jako situaci, kdy sice došlo k radikálním změnám, avšak s výjimkou kategorie aury: „Možná je nakonec odmítnut každý dominantní modus nebo styl. I dnes, ve věku, kdy kopírování je vysoké umění, kdy prostá fyzická dostupnost starobylých mistrovských děl se zmenšuje, kdy postmoderní teorie asambláže a koláže formují naši senzibilitu, koncept aury (pokud ne materiální realizace díla) trvá“36 (Davis 1985, s. 384). Klade si proto otázku: Jak překonat a přežít nápor digitálních médií? Jakou transformací musí naše koncepty a umělecké strategie projít, abychom se dokázali s potenciálem nových, digitálních médií vyrovnat? Budou to pojmy jako: Dematerializovaná myšlenka? Symbol? Přítomnost?

Davis nachází nové útočiště aury v jedinečnosti každé interpretace a reinterpretace díla či uměleckého zážitku. Tato charakteristika spojuje všechny výše uvedené příklady umělecké tvorby typu apropriace, dekonstrukce, koláže, manipulace či opakování původních performancí (reenactments), které jsou uvedeny v podkapitole Umělecké strategie re/produkce.

„Umělci, diváci a vydavatelé v každém z výše popsaných případů bez váhání přijímají znak jedinečnosti, nikoli vymazání přítomnosti, jež provází replikaci (´kopii´). […] To, co se objevuje v první digitální dekádě, je jemná citlivost vůči jedinečným kvalitám každé kopie, včetně digitálně zpracovaných fotografií. […] Opakující se kopie je mrtvá, originál nikoli“37 (Davis 1985, s. 385).

Davis dochází k závěru, že digitální komunikační technologie mají potenciál alternativy vůči tendenci ke kolektivizaci a reprodukci, dominující ve 20. století. Tato alternativa má podobu možnosti organizovat, přeformovat a přenášet téměř jakýkoli zvuk, myšlenku či slovo. Skrze tuto praxi se otevírá prostor pro něco, co leží mezi a za zvuky, slovy či obrazy, například dech, pauza v konverzaci, či změněné zrnko na fotografii či video pásce. Právě v těchto prostorech se podle Davise usadila aura – ne ve věci samotné, ale v neopakovatelnosti momentu kdy vidíme, slyšíme, čteme, opakujeme, měníme.

Poznámky ke kapitole

36„Perhaps every dominant mode, or style, is rejected in the end. Even now, in an age when copying is high art, when postmodern theories of assemblage and collage inform our sensibility, the concept of aura (if not of its material realization) persist“ (Davis 1995, p. 384)

37“Without hesitation, artist, audience, and publisher in each of the incidents described above embraced the individuating mark, not the erasure of presence that accompanies replication (the ´copy´). […] What begins to emerge in the first digital decade is a fine-grained sensitivity to the unique qualities of every copy, including the digitally processed photograph. […] [I]t is the repetitive copy that is dead, not the original” (Davis 1985, p. 385)

Mgr. Jana Horáková, Ph.D. |
ÚHV, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Filozofické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2010

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.