Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    1 Lekce 1 Kvintakordy a jejich obraty I

Základem improvizace klavírního doprovodu na základě akordových značek jsou akordy. Obsahují nejméně 3 tóny (2 tóny tvoří interval, ne akord). Potřebujete znát velmi dobře především 2 nejběžnější typy akordů, včetně jejich obratů: kvintakordy, a z nich odvozené dominantní septakordy. Nejdříve se budeme věnovat kvintakordům.

Tvary kvintakordu:
1. základní tvar - kvintakord Základní tvary kvintakordu  Obr. 1

Pozn.: V zájmu snadného tvoření akordů je užitečné znát základní informace o intervalech. Základní pojmy hudební teorie si můžete osvěžit ve Slovníčku a v doporučené studijní literatuře.

2. první obrat - sextakord
3. druhý obrat - kvartsextakord
Obraty kvintakordu  Obr. 2

Akordové značky: nejběžnějším označením pro durový kvintakord je velké písmeno, odvozené od názvu tónu, který je základním tónem kvintakordu. To platí pro kvintakordy dur. C tedy označuje kvintakord C dur, G kvintakord G dur atd. Jestliže je kvintakord mollový, přidává se k velkému písmenu přípona mi nebo m (mi = minor, menší), označující malou, tzn. mollovou tercii (Cmi-Cm, Gmi-Gm). Další možností je označení mollového akordu malým písmenem bez jakékoliv přípony, takovým způsobem jsou označeny mollové akordy ve Vašich vysokoškolských skriptech (Technika klavírního doprovodu lidových písní, autoři B.Crha, P.Hala). V tomto multimediálním elektronickém kurzu budeme používat pro mollové akordy variantu označení s příponou mi. Používají se ještě další varianty psaní akordových značek, zejména v anglofonních zemích. Nám ale budou momentálně stačit výše uvedené možnosti.

Akordovou značku ponecháme stejnou pro základní tvar i pro obraty akordu; Vy se při hře budete sami rozhodovat pro konkrétní akordický tvar. K tomuto rozhodování Vám bude poskytnut v dalších lekcích jednoduchý a spolehlivý návod. Budete-li přesto preferovat hru se základními tvary akordů, nic nepokazíte. Jestliže totiž hrajeme v obratech, lze si také vybrat souzvuk, který v daném místě nezní dobře. Zásady, podle nichž se budeme v tomto ohledu řídit, budou ale jednoduché, takže se není čeho obávat.
Nyní ukázky kvintakordů dur a moll a jejich obratů názorně:

Kvintakord C dur (akordová značka C)
Kvintakord C dur
Obr. 3
Kvintakord c moll (značka Cmi nebo c)
Kvintakord c moll
Obr. 4
Sextakord C dur
Sextakord C dur
Obr. 5
Sextakord c moll
Sextakord c moll
Obr. 6
Kvartsextakord C dur
Kvartsextakord C dur
Obr. 7
Kvartsextakord c moll
Kvartsextakord c moll
Obr. 8

Nácvik: Akordy hrajte nejdříve položeně, neboli tenuto, kdy všechny 3 tóny zní najednou (obr. 9 a 10). Obraty vytvoříte snadno přeložením basového tónu (tzn. momentálně nejhlubšího tónu hraného akordu) o oktávu výš. Cvičte střídavě levou i pravou rukou, pokročilejší studující mohou hrát oběma rukama zároveň. Levá ruka začíná hrát v malé oktávě, pravá v jednočárkované.

Kvintakordy dur tenuto
Obr. 9
Kvintakordy moll tenuto
Obr. 10
Prstoklad: levá ruka 5-3-1, 5-3-1, 5-2-1, pravá ruka 1-3-5, 1-2-5, 1-3-5

Úkol Úkol: tvořte durové kvintakordy od všech bílých kláves a od tónů b a es, mollové kvintakordy od všech bílých kláves. Od všech vytvořených kvintakordů vyhledávejte jejich obraty, které posléze procvičujte tenuto, způsobem, znázorněným na obrázcích č. 9 a 10. Levá ruka hraje o oktávu níže. Zopakujte si kapitoly z hudební teorie, pojednávající o intervalech, kvintakordech a jejich obratech.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka