Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    4 Lekce 4 Dominantní septakord II

Při nácviku hry dominantního septakordu a kvintsextakordu budeme vycházet z durového kvintakordu a  durového sextakordu. Máme na výběr opět několik možností.

Dominantní septakord vytvoříme

  1. z durového kvintakordu na kterémkoli tónu - na kterémkoli tónu chromatické stupnice vytvoříme durový kvintakord a k němu přidáme malou tercii (viz Lekce 3). Pomocí transpozic si potom hru septakordů velmi rychle zautomatizujeme. Při tomto způsobu nácviku postupujeme záměrně trochu mechanickým způsobem, a nepřemýšlíme o vztahu dominantního septakordu k harmonickým funkcím. Cílem je získání hmatové zběhlosti rukou (obr. 23). Levá ruka hraje o oktávu níže.
    Dominantní septakordy  Obr.23

  2. snížením oktávy, přidané k durovému kvintakordu, na malou septimu - to je velmi rychlý a komfortní způsob, jak najít základní tvar dominantního septakordu: vytvoříme durový kvintakord, k jeho primě přidáme oktávu, a tu snížíme o 2 půltóny na malou septimu (obr.24).
    Tvoření dominantního septakordu   Obr.24
  3. na základě durového kvintakordu na 5. tónu stupnice - na 5. tónu libovolné stupnice vytvoříme durový kvintakord a přidáme k němu malou tercii
    Příklad: vytvořte dominantní septakord v tónině D dur (obr.25)
    Postup: 5. tón ve stupnici D dur směrem nahoru je a (1), durový kvintakord od tónu a je a-cis-e (2), malá tercie od tónu e je e-g (3), hledaný dominantní septakord je a-cis-e-g, jeho akordová značka je A7 (4)

    Tvoření dominantního septakordu   Obr.25

    Při tomto způsobu nácviku již zapojujeme do našeho myšlení povědomí o harmonických vztazích v tónině, což se nám bude hodit při praktické improvizaci klavírního doprovodu. Harmonickým funkcím se budeme věnovat v  příští lekci.

Dominantní kvintsextakord se dá rychle nalézt na základě durového sextakordu, ke kterému přidáme 4. tón, a to o 2 půltóny nižší, než byl nejvyšší akordický tón původního sextakordu (obr.26).

Tvoření dominantního kvintsextakordu Tvoření dominantního kvintsextakordu Tvoření dominantního kvintsextakordu Tvoření dominantního kvintsextakordu Tvoření dominantního kvintsextakordu   Obr.26

Dominantní kvintsextakordy procvičujte rovněž v transpozicích po půltónech (obr.27).
Dominantní kvintsextakordy   Obr.27

Opět cvičí obě ruce (zvlášť nebo dohromady), opět hraje levá ruka o oktávu níže.
Tip: nejprve hrajte podle obr. 27 durové sextakordy, teprve po řádném procvičení sextakordů si je doplňte na kvintsextakordy.

Úkol Úkol: Procvičujte dominantní septakordy a kvintsextakordy výše uvedenými způsoby. Hrajte nejdříve ve snadných tóninách s malým počtem předznamenání, věnujte ale hodně času také transpozicím po půltónech (obr. 23 a 27). Levá ruka hraje vždy o oktávu níže. Tyto chromatické transpozice využijete nejen při improvizaci doprovodů, ale také při nácviku harmonických kadencí a hlasových cvičení na rozezpívání. Nezapomeňte, že čas, vynaložený na přípravná cvičení, se Vám v mnohonásobně větší míře vrátí při budoucí hře doprovodů, které budete zvládat rychleji a snadněji.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka