Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    2 Lekce 2 Kvintakordy a jejich obraty II

Dalším cvičením, více technického charakteru, bude malý rozklad (obr. 9). Cvičíme opět v dur i v moll, levou rukou o oktávu níž.

Akordy C dur v malém rozkladu   Obr. 9
Prstoklad: levá ruka 5-3-1, 5-3-1, 5-2-1, pravá ruka 1-3-5, 1-2-5, 1-3-5

Přehled metod nácviku kvintakordů a jejich obratů:

  1. písňová metoda - durový kvintakord je totožný se začátkem písničky Ovčáci, čtveráci. Mollový kvintakord z něho odvodíte snížením prostředního tónu o jeden půltón.
  2. překládání basového tónu o otávu výš - obraty kvintakordů najdeme snadno tak, že přeložíme basový tón hraného akordu, ať již základního tvaru nebo obratu, o oktávu výš. Basový tón je ten nejhlubší momentálně znějící.
  3. intervalová analýza a syntéza - uvědomte si, jaké intervaly tvoří jednotlivé tóny v jednotlivých akordech (např. kvintakord dur = velká tercie + malá tercie, vnější tóny svírají čistou kvintu; sextakord moll = velká tercie + čistá kvarta, vnější tóny svírají velkou sextu, atd.). Tvořte akordy od různých tónů skládáním intervalů.
  4. počítání kláves - odpočítejte si počty černých a bílých kláves mezi klávesami zelenými (Lekce 1, obrázky 2-8, zelené klávesy na nich reprezentují příslušné akordické tóny), a odpovídající počet kláves potom odpočítejte při tvoření téhož akordu v transpozici. Intervaly v akordech, a tím i počet kláves mezi jednotlivými akordickými tóny se při transpozicích nijak nemění. Tvořte tímto způsobem jeden a tentýž akord od různých tónů.
  5. transpozice po půltónech
    • zkuste si nejprve zahrát velké tercie od všech 12 tónů chromatické stupnice. Nemusíte přitom ani tak myslet na to, jak se příslušné tóny jmenují, jde spíše o praktický hmatový nácvik na klaviatuře. Po zahrání akordu budete prostě posunovat prsty o jeden půltón nahoru nebo dolů, a budete dávát pozor především na to, aby se žádný z prstů "nezapomněl" v předchozím postavení. Zároveň budete cvičit i svůj hudební sluch. Snažte se pouze sluchem rozeznat případné chyby, ty pak korigujte písničkovou metodou, pomocí analýzy intervalů, nebo i prostým počítáním kláves, to není žádná ostuda. Každý způsob, který Vás přivede k cíli, je správný (obr. 10).
      Velké tercie   Obr. 10
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-3, levá ruka stále 5-3

    • po terciích přijdou na řadu čisté kvinty (obr. 11)
      Čisté kvinty   Obr. 11
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-5, levá ruka stále 5-1

    • a nakonec kompletní durové kvintakordy (obr. 12).
      Kvintakordy dur   Obr. 12
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-3-5, levá ruka stále 5-3-1

    • analogickým způsobem nacvičujte hru mollového kvintakordu (obr. 13) a durových a mollových sextakordů (obr. 14 a 15). Transponujte po půltónech nahoru i dolů. Levá ruka hraje vždy o oktávu níž.
      Kvintakordy moll   Obr. 13
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-3-5, levá ruka stále 5-3-1

      Sextakordy dur  Obr. 14
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-2-5, levá ruka stále 5-3-1

      Sextakordy moll  Obr. 15
      Prstoklad: pravá ruka stále 1-2-5, levá ruka stále 5-3-1

    Úkol Úkol: Cvičte hru akordů výše uvedenými způsoby. Doporučuji Vám vytvořit si individuální cvičný plán pro každý týden, abyste postupně prošli tóniny dur a moll, začínající na bílých klávesách, a navíc tóniny B dur a Es dur. Současně hrajte v transpozicích po půltónech přes 2 oktávy nahoru a dolů (obr. 10-15).

    Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka