Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    3 Lekce 2 Dominantní septakord I

Septakordy obsahují 4 tóny. Z početné rodiny septakordů se budeme zabývat jen jedním, tzv. dominantním septakordem. Přívlastek dominantní dostal kvůli svému výskytu na 5. stupni stupnice, resp. tóniny, kde zastává harmonickou funkci tzv. dominanty. Podrobnější vysvětlení pojmu harmonické funkce najdete v  páté lekci.

Dominantní septakord: najdeme jej rychle - zahrajeme kvintakord dur (např. g-h-d), a k němu připojíme 4. tón, o malou tercii vyšší (měřeno od nejvyššího tónu kvintakordu). Vznikne souzvuk 3 tercií nad sebou (g-h-d-f), tvořící dominantní septakord v tónině C dur, popř. c moll, s akordovou značkou G7.
Pozn.: Ve většině notových materiálů zůstává akordová značka stejná pro základní tvar i jeho obraty, a je ponecháno na rozhodnutí hráče, který tvar akordu bude hrát. Existují ale i pečlivější notové edice, a v nich se obrat v akordové značce indikuje velkým písmenem ve jmenovateli zlomku, které udává basový tón daného obratu. Máme-li hrát např. terckvartakord od septakordu G7, objeví se značka G7/D. V tomto kurzu ani ve Vašich skriptech (B.Crha, P.Hala) se však tento způsob značení neužívá.

Všimněte si 2 charakteristických intervalů dominantního septakordu: durové (velké) tercie a malé septimy  (obr. 13).

  Obr.13   Obr.14
Základní tvar a obraty dom. septakordu: (obr. 14)
1 = kompletní základní tvar   2 = základní tvar s vynechanou kvintou   3 = základní tvar s vynechanou tercií   4 = kompletní 1. obrat - kvintsextakord   5 = 1. obrat - kvintsextakord s vynechanou (původní) kvintou   6 = 2. obrat - terckvartakord   7 = 3. obrat - sekundakord

Pozn.: Při klavírní hře se z praktických důvodů často jeden z tónů základního tvaru dominantního septakordu vynechává. Nejčastěji je to kvinta, ale někdy také tercie, zvlášť tehdy, zaznívá-li tato tercie ve stejném okamžiku v melodii. Také u dominantního kvintsextakordu vynecháváme 1 tón, a sice původní kvintu základního tvaru.
V našich doprovodech budeme používat pouze základní tvar a 1. obrat dominantního septakordu (kvintsextakord).

Akordové značky: k písmenu, označujícímu základní tón dominantního septakordu, přidáme číslici 7, označující interval malé septimy mezi krajními tóny akordu (C7, G7, F7). Písmeno před číslicí 7 bude vždy velké, jelikož základem dominantního septakordu je durový kvintakord, a ten označujeme právě velkým písmenem.

Podívejme se na probírané akordy tak, jak se nám jeví na klaviatuře:

Dominantní septakord G7
Dominantní septakord G7
Obr.15
G7 - základní tvar s vynechanou kvintou
G7 - základní tvar s vynechanou kvintou
Obr.16
G7 - základní tvar s vynechanou tercií
G7 - základní tvar s vynechanou tercií
Obr.17
G7 - 1. obrat = kvintsextakord
G7 - 1. obrat = kvintsextakord
Obr.18
G7 - 1. obrat (bez původní kvinty d)
G7 - 1. obrat (bez původní kvinty d)
Obr.19

G7 - 2. obrat = terckvartakord
G7 - 2. obrat = terckvartakord
Obr.20
G7 - 3. obrat = sekundakord
G7 - 3. obrat = sekundakord
Obr.21

Protože jsme si řekli, že terckvartakordy a sekundakordy v průběhu tohoto kurzu používat nebudeme, stačí nám nacvičit pohotovou hru základního tvaru dominantního septakordu a jeho 1. obratu od všech 12 tónů chromatické stupnice. Přestože je možné, že se to některým z Vás bude zdát zbytečné, skutečně se vyplatí umět vyhledat dominantní septakord a jeho 1. obratkaždé tónině a vytvořit jej pohotově od každého tónu. Tento akord totiž potkáváme při hře akordových značek neustále, ať již v lidových písničkách ve Vašich skriptech, nebo v jakékoli jiné hudbě, zapsané v akordových značkách, zejména ve skladbách z oblasti popu, rocku a jazzu. A kdo z Vás by si nechtěl zahrát na klavír nebo jiný klávesový nástroj Vaši oblíbenou písničku? I když pro její doprovod může stačit jen pár akordů, je velmi pravděpodobné, že alespoň 1 z nich bude právě dominantní septakord.

Úkol Úkol: Uvědomte si intervalové složení dominantního septakordu a jeho obratů. Základní tvar a 1. obrat dominantního septakordu vytvářejte nejdříve v tóninách s malým počtem předznamenání, později na všech 12 tónech chromatické stupnice. Zkuste si akordy také zapsat do not, velmi to pomáhá jejich rychlému nastudování.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka