Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    6 Lekce 6 Klavírní doprovod I (přiznávky)

Improvizaci klavírního doprovodu podle akordových značek budeme nacvičovat na příkladech lidových písniček. Využijeme přitom již několikrát zmiňovaných vysokoškolských skript (Technika klavírního doprovodu lidových písní, autoři B.Crha a P.Hala, vydala MU v Brně roku 2003), která využíváte ke studiu předmětu Hra na nástroj, abychom znásobili efektivitu Vašeho studia na Katedře hudební výchovy PdF MU.
Prvním způsobem, kterým zahrajete akordy, předepsané akordovými značkami, budou nepochybně položené akordy. Princip čtení značek již známe: velké písmeno označuje durový akord, přípona mi nebo malé písmeno naopak mollový akord. Potud je vše v pořádku. Ale základním způsobem doprovodu pro nás nebudou položené akordy, nýbrž přiznávkyrozklady. Položené akordy v sobě totiž neobsahují rytmus, a tak je používáme jenom jako doplňek k rytmičtějším způsobům doprovodů (přiznávky, rozklady, figurace), a pouze vyjímečně jakožto jediný doprovod v celé písni (např. u koledy Štědrý večer nastal, skripta str.54).
Přiznávky používáme nejčastěji u středně rychlých a rychlých písniček, rozklady u středně rychlých a pomalých. Záleží také na tónorodu, textu apod., nelze definovat paušální, obecné a dogmatické pravidlo. Např. slovácký verbuňk je typ pomalejší písně (která se ovšem v dalších slokách může zrychlovat), a přesto u něj použijeme přiznávky, mohou být kombinovány s rozklady, napodobujícími cimbál. Ale většinou platí ono hrubé rozdělení: rychlejší písničky=přiznávky, pomalejší=rozklady.

Pod pojmem přiznávka budeme v tomto kurzu chápat 2-3 horní tóny akordu (podle toho, hrajeme-li akord s celkově 3 nebo 4 tóny), které zazní poté, co jsme před nimi nejprve zahráli samostatně tón basový (obr. 35).

Přiznávky-pouze základní tvary
Obr.35
Přiznávky-zákl. tvary i obraty
Obr.36

Vzpomeňte si na předchozí kapitolu, kde jste nacvičovali kadence, a subdominantu s dominantou jste přitom hráli v obratech. Nyní se nám to bude výtečně hodit, protože takové hopsání po klaviatuře, jako ho vidíme na obr. 35, by nám již po krátké chvíli bylo nepříjemné a nepohodlné. Učme se proto i v přiznávkách hrát dominantu jako sextakord, popř. kvintsextakord, a subdominantu jako kvartsextakord (obr. 36).

A nyní by měly zaznít fanfáry, protože konečně přichází první skutečný doprovod (obr.37).

Přiznávky ve čtvrtkách
Soubor MIDI Soubor v notačním programu Finale Notepad

V posledním taktu jsou položené akordy, jelikož se v něm na každé době mění harmonie, a přiznávka ve čtvrťových hodnotách potřebuje pro své vyznění nejméně 2 doby v nezměněné harmonii, proto ji tam nemůžeme hrát.
Jiné je to ovšem u přiznávek v osminových hodnotách. V takovém případě mohou znít přiznávky i v posledním taktu (obr.38).

Přiznávky v osminách
Soubor MIDI Soubor v notačním programu Finale Notepad

Zahrajte si oba dva doprovody. Pokud Vám hra některého z nich dělá potíže, zatím si alespoň poslechněte zvukový záznam. Nenechejte se zmást: celkové tempo je u obou doprovodů naprosto stejné (čtvrtka=90), ale osminové přiznávky subjektivně vyvolávají dojem rychlejšího tempa celé písničky. I když bych se u této jednoduché skladbičky osobně přikláněl spíše k přiznávkách ve čtvrťových hodnotách, můj nebo Váš hudební vkus není tím, oč zde momentálně běží. Schopnost, zahrát u každé písničky v sudém taktu, kde se to hodí, přiznávky obojím způsobem, tzn. ve čtvrťových nebo osminových hodnotách, je naprosto nepostradatelnou součástí Vaší pianistické výbavy, a bude jedním z Vašich hlavních úkolů při studiu klavíru na PdF MU. Ve své budoucí praxi budete totiž moci zvolit na základě této schopnosti čtvrťový doprovod tam, kde písnička je tak rychlá, že byste u ní osminový doprovod z technických důvodů nezvládli. Tím, že se budete učit od prvopočátku přiznávky ve čtvrtkách a také v osminách, vyloučíte v budoucnu situaci, kdy byste nebyli schopni zahrát písničku rychleji, než jak by to vyžadovalo hudební cítění a ustálený zvyk, a kdy byste tak svou technickou nedostatečností zbytečně otupovali přirozený elán a živost dětí ve třídě. Proto považujte uvedený příklad se 2 typy přiznávek za modelový a cvičte podle něj i ostatní podobné doprovody u písniček v sudých taktech.

Poznámka k technice klavírní hry:
basy a přiznávky se snažte hrát mírně non legato, tj. odděleně, nevázaně. Přiznávky tak získají větší švih a energii, budou výraznější, a Vaše hra bude pro posluchače zajímavější. Legato budeme používat u pomalejších doprovodů, kdy se uplatní především akordické rozklady. K rozkladům budeme také používat pedál. Pedál u rychlejších přiznávek naproti tomu doporučuji vynechat. Jenom ti, kteří pedálovou techniku ovládají zcela bezpečně, mohou pedál přidat i k rychlejším přiznávkám. Správnou techniku pedalizace popisuji v příští lekci.

Úkol Úkol: Vyhledávejte ve Vašich skriptech jednoduché, mírně rychlé nebo rychlejší písničky v sudém taktu a tvořte u nich podle předepsaných akordových značek přiznávkové doprovody ve čtvrťovýchosminových hodnotách podle výše uvedeného vzoru. POZOR! Doprovod v levé ruce nesmí být silnější než melodie v pravé ruce. Hrajte levou rukou mezzoforte, pravou forte.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka