SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Fico (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Pulkrábová (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/44
Mateřské obory/plány
předmět má 61 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je u studentů rozvíjet kompetence k podnikavosti prostřednictvím propojení projektového řízení a projektové výuky v souladu s kompetenčním rámcem ENTRECOMP
Výstupy z učení
Studenti
• vysvětlí základní pojmy v oblasti projektů (včetně výukových) a projektového řízení
• seznámí se se základními dokumenty definujícími podnikavost na evropské úrovni a v ČR
• na základě kompetenčního rámce ENTRECOMP reflektují své silné a slabé stránky a hledají cesty k jejich rozvoji
• získají přehled a o nástrojích k efektivnější organizaci práce a projektů a naučí se s nimi pracovat
• implementují v praxi design thinking
• pro realizovaný projekt identifikují klíčové zdroje; zrealizují průzkum trhu a rešerše nastaví systém plánování a řízení projektů; vytvoří základní rozpočet projektu a na jeho základě vyberou vhodné možnosti fundrisingu
• znalosti a dovednosti si propojí s projektovou výukou v praxi učitele, která může podpořit rozvoj podnikavosti jejich žáků.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky – podnikavost, kompetence k podnikavosti, projekty, projektová výuka
  • 2. Podnikavost jako možnost změny ve škole, či společnosti – design thinking
  • 3. Seberozvoj a rozvoj lidských zdrojů 4. Řízení projektů a digitální nástroje
  • 5. Trh, rozpočet a fundraising pro úspěch projektů
  • 6. Přenositelnost kompetencí k podnikavosti na žáky prostřednictvím projektové výuky
Literatura
    povinná literatura
  • EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework – Evropský rámec klíčové kompetence k podnikavosti (2016).
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
    doporučená literatura
  • Davide, H., Tommaso, M., Van Gils, A., Huybrechts, J. (2017) Entrepreneurial education and learning at universities: exploring multilevel contingencies, Entrepreneurship & Regional Development, 29:9-10, 945-974,DOI: 10.1080/08985626.2017.1376542
  • olb, D. A. 1984. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Entrepreneurship education at school in Europe. (2016). Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
Výukové metody
Semináře budou probíhat interaktivně a studenti v nich budou tvořit vlastní návrh projektu. Skrze tuto zkušenost naplánují a případně i zrealizují vlastní projekt, nebo do detailů rozpracují návrh projektu. Příprava na seminář zahrnuje ukázky projektů z praxe, jejich analýzu a kritické reflektování vlastního projektu a svých kompetencí k podnikavosti.
Metody hodnocení
aktivní účast, odevzdání a obhájení projektu, odborná diskuze nad tématem

- Student při prezentaci prokáže orientaci v tématu
- Analyzuje konkurenci a identifikuje příležitosti
- Práce splňuje obsahově i formálně požadavky na projekt
- Vzhledem ke smyslu projektu zvolí vhodný postup
- Naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu
- Naplánuje financování projektu na období min. 1 rok
- Reflektuje svou úroveň kompetencí k podnikavosti a je schopen plánovat svůj rozvoj
Informace učitele
  • Předmět vyžaduje aktivní prezentaci ve skupině.
  • Student Erasmus programu: Student, jemuž je udělen ISP na Erasmus+ program samostatně studuje dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracuje na splnění úkolů. Student s uděleným ISP má právo na ukončení povinného nebo povinně volitelného předmětu i mimo zkouškové období, a to v průběhu semestru bezprostředně následujícím po semestru, v němž pobýval na zahraniční vysoké škole nebo na zahraniční pracovní stáži. Student se dohodne s vyučujícím na termínu ukončení předmětu.
  • Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

    Zobrazit další předměty

    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.