PdF 1 Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (na dostudování hlavní)
Název anglicky: Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (graduation major) navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF N-SP2S Speciální pedagogika pro učitele středních škol
Součásti SZZ a jejich obsah
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie) Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Student si vybírá dvě otázky z jednoho povinně volitelného předmětu SZZ a z volitelného předmětu, pokud si ho zvolil
Část povinná: Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole (písemný test)
Část povinně volitelná (1 předmět): A Edukace žáků s mentálním postižením B Edukace žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami C Edukace žáků se sluchovým postižením D Edukace žáků se zrakovým postižením E Edukace žáků s problémy/poruchami chování
Část volitelná: Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky, má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky Část povinná - Filosofie; Patopsychologie - Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět) - Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením Využití dynamických podpůrných systémů ve vzdělávání a v terapii Poruchy komunikačních schopností: jejich pojetí ve vybrané české a německé literatuře Výtvarný projev mládeže s tělesným postižením a epilepsií v prostředí střední školy Intervence u žáků v riziku poruch emocí a chování Možnosti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Témata obhájených rigorózních prací Sekundární prevence po infarktu myokardu Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím