Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2019

    1. NOVÁK, Svatopluk, Vladimír ŠTEFL, Josef TRNA and Martin WEINHÖFER. Vstupte na planetu Zemi - 1. díl (Enter Planet Earth - 1th. volume). 6. aktualizované vyd. Brno: Nová škola, 2019, 67 pp. Duhová řada. ISBN 978-80-7600-028-5.

    2017

    1. TRNA, Josef. člen Oborové rady doktorského studia PdF MU. Oborová rada doktorského studia PdF MU: obor Pedagogika, 2017.
    2. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Inclusion of Teacher Constructivism in Systematic Professional Continuous Development. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. EDULEARN2017 Proceedings. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. Spain: IATED Academy, 2017, p. 2064-2072. ISBN 978-84-697-3777-4. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2017.1435.
    3. TRNA, Josef. Motivational simple experiments in science education. Online. In Jan Válek, Peter Marinič. 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 155-160. ISBN 978-80-210-8590-9. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8590-2017-21.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Systemic Teacher Education for Gifted Students in Science and Technology. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2017 Proceedings.11th International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain: IATED Academy, 2017, p. 3865-3871. ISBN 978-84-617-8491-2. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2017.0942.
    5. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Teacher Creativity Influence on the Training in Inquiry-based Science Education. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2017 Proceedings.11th International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain: IATED Academy, 2017, p. 4890-4899. ISBN 978-84-617-8491-2. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2017.1140.
    6. NOVÁK, Svatopluk, Vladimír ŠTEFL, Josef TRNA and Martin WEINHÖFER. Vstupte na planetu Zemi - 1. díl (Enter Planet Earth - 1th. volume). 5. aktualizované vyd. Brno: Nová škola, 2017, 67 pp. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-863-3.

    2016

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Connectivism and Teacher Constructivism in Science and Technology Education Focusing on Inquiry-based Science Education. In XVII IOSTE SYMPOSIUM. Science and Technology Education for a Peaceful and Equitable World, Braga, Portugal. 2016.
    2. TRNA, Josef. Fyzika pro mrňata (Physics for kids). In Věra Koudelková. Veletrh nápadů učitelů fyziky 20. 1st ed. Praha: Nakladatelství P3K s.r.o., 2016, p. 253-258. ISBN 978-80-87343-58-6.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Inquiry-based Science Education Modules and Their Effects on Teacher Education. In Mafalda Carmo,World Institute for Advanced Research and Science, WIARS. Education Applications & Developments II. 1st ed. Lisboa, Portugal: in Science Press, 2016, p. 31-46. Advances in Education and Educational Trends Series. ISBN 978-989-99389-7-7.
    4. JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5.
    5. JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. New Factors in Teacher Training in Innovative Educational Methods Focusing on Inquiry-Based Science Education. In N. Callaos, J. Horne, M. Savoie, B. Sánches, A. Tremante. IMCIC'16 - ICSIT 2016, The 7th International Multi-Conference on Complexity, Informatics, and Cybernetics - The 7th International Conference on Society, and Information Technologies, Proceedings, Volume II. Orlando, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2016, p. 126-131. ISBN 978-1-941763-38-4.
    7. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Pre-service teacher experience with inquiry-based science education. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2016 Proceedings.10th International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain: IATED Academy, 2016, p. 6375-6381. ISBN 978-84-608-5617-7. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2016.0496.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Roles of creativity styles in teacher professional continuous development focusing on inquiry-based science education. In 8th World Conference on Educational Sciences, Madrid, Spain. 2016.
    9. TRNA, Josef. Stříbrná medaile Masarykovy univerzity (Silver medal of Masaryk University). rektor Masarykovy univerzity, 2016.
    10. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Teacher constructivism in systematic professional continuous development. In 8th World Conference on Educational Sciences, Madrid, Spain. 2016.
    11. TRNOVÁ, Eva, Tomáš JANKO, Josef TRNA and Karolína PEŠKOVÁ. Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku (The Types of Educational Comics and Analysis of Their Educational Potential for Science Instruction). Scientia in educatione. Praha, 2016, vol. 7, No 1, p. 49-64. ISSN 1804-7106.

    2015

    1. TRNA, Josef. člen Oborové rady doktorského studia PdF MU. Oborová rada doktorského studia PdF MU: obor Pedagogika, 2015.
    2. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Development of science teacher creativity and IBSE. In Proceedings of the 1st International Baltic Symposium on Science and Technology (BalticSTE2015), Šiauliai, Lithuania. 2015. ISBN 978-609-95513-2-6.
    3. TRNOVÁ, Eva, Josef TRNA and Jan KREJČÍ. EDUCOLAND as an Example of Linking Educational Theory and Practice. In M. Carmo. END 2015 International Conference on Education and New Developments. Porto, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science (WIARS), Portugal, 2015, p. 121-125. ISBN 978-989-99389-2-2.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Experiments in the Development of Gifted Students in Science. In A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz. Problemy dydaktyki fizyki. Wroclaw: Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wroclawskiego, 2015, p. 129-136. Problemy dydaktyki fizyki, 3. ISBN 978-83-7977-153-0.
    5. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Josef TRNA and Eva TRNOVÁ. Eye Tracking method in the research of mathematical and logical intelligence of students at primary school. In 21st World Conference Educating Gifted and Talented Children - Turning Research Into Practice, Odense. 2015.
    6. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Formation of Science Concepts in Pre-school Science Education. Online. In A. Alevriadou. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 197, 25 July 2015, 7th World Conference on Educational Sciences 2015. Amsterdam, Nizozemí: Elsevier, 2015, p. 2339-2346. ISSN 1877-0428. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.264.
    7. TRNOVÁ, Eva, Josef TRNA and Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Fostering STEM giftedness by experimentation in pre-primary and primary education. In 21st World Conference Educating Gifted and Talented Children - Turning Research Into Practice. Odense. 2015.
    8. TRNA, Josef. Hands-on experiments in the formation of science concepts in pre-school. In M. F. P. C. M. Costa, J. B.V. Dorrío. Hands-on Science. Brightening our Future. Braga, Portugal: The Hands-on Science Network, 2015, p. 25-29. ISBN 978-989-8798-01-5.
    9. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. IBSE PROFILES-Modules in Science Teacher Education. In M. Carmo. END 2015 International Conference on Education and New Developments. Porto, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science (WIARS), Portugal, 2015, p. 116-120. ISBN 978-989-99389-2-2.
    10. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Implementation of fostering giftedness in science teacher training. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. Ankara, Turecko: Gazi Universitesi, 2015, vol. 6, No 3, p. 18-26. ISSN 1309-6249.
    11. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Inquiry based science education - education for all. In 2nd Glogal Conference on Contemporary Issues in Education (GLOBE-EDU) 2015. 2015.
    12. TRNA, Josef. Medal pamiatkovy Uniwersitetu Wroclavskiego (Commemorative Medal of Wroclaw University). Rektor Wroclawské university professor Marek Bojarski, 2015.
    13. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání (Modules with experiments in IBSE). 1st ed. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2015, 133 pp. Pedagogický vývoj a inovace 2. ISBN 978-80-7315-252-9.
    14. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání (Modules experiment in inquiry-based science education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 133 pp. ISBN 978-80-210-7577-1.
    15. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Motivational Effect of Communication Technologies in Connectivist Science Education. Online Journal of Communication and Media Technologies. 2015, vol. 5, No 3, p. 107-119. ISSN 1986-3497.
    16. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Motivational Effectiveness of a Scenario in IBSE. Online. In Yoong Suan, Lau Ung Hua. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 167, 8 January 2015, The XVI International Organisation for Science and Technology Education Symposium (IOSTE Borneo 2014). Nizozemí: Elsevier, 2015, p. 184-189. ISSN 1877-0428. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.660.
    17. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Jan KREJČÍ. Revival of demonstration experiments in development of problem solving as the key competency. In International conference GIREP EPEC 2015. 2015.
    18. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Revival of demonstration experiments in science education. Online. In I. Sahin, A, Kiray, S. Alan. ICEMST2015, International Conference on Education in Mathematics, Science and Technology, Proceeding Book. Konya: Necmettin Erbakan University, Faculty Of Education Konya (TURKEY), 2015, p. 62-70. ISBN 978-605-61434-4-1.
    19. TRNA, Josef. Simple experiments in the formation of science concepts in primary science education. In N. Callaos, H.-W. Chu, B. Sánches, A. Tremante. IMCIC'15 - ICSIT 2015, The 6th International Multi-Conference on Complexity, Informatics, and Cybernetics - The 6th International Conference on Society, and Information Technologies, Proceedings, Volume II. Orlando, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2015, p. 127-130. ISBN 978-1-941763-20-9.
    20. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. The Current Paradigms of Science Education and Their Expected Impact on Curriculum. Online. In A. Alevriadou. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 197, 25 July 2015, 7th World Conference on Educational Sciences 2015. Amsterdam, Nizozemí: Elsevier, 2015, p. 271-277. ISSN 1877-0428. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.135.
    21. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Upgrading motivational effectiveness of simple experiments in science education. In 2nd Glogal Conference on Contemporary Issues in Education (GLOBE-EDU) 2015. 2015.

    2014

    1. TRNA, Josef. člen Oborové rady doktorského studia PdF MU. Oborová rada doktorského studia PdF MU: obor Pedagogika, 2014.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Design-based research as an innovation approach in the construction and evaluation of IBSME. In A. Bilsel, M. U. Garip. Frontiers in Mathematics and Science Education Research. Proceedings of the Frontiers and Science Education Research Conference 01-03 May 2014, Famagusta, North Cyprus. Famagusta, North Cyprus: Science Education Research Group at Eastern Mediterranean University, 2014, p. 186-191.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Development of Giftedness within PROFILES. In Bote, C., Rauch, F. Enhancing Inquiry-based Science Education and Teachers' Continuous Professional Development in Europe: Insights and Reflection on the PROFILES Project and other Projects funded by the European Commision. 1st ed. Klagenfurt: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria), 2014, p. 101-106. PROFILES 3. ISBN 978-3-9816683-1-5.
    4. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Development of the Creativity of Gifted Students in Science Education in the Czech Republic. In The 13th APFG Conference on Giftedness. Beijing. China. 2014.
    5. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Naděžda KOPECKÁ and Sylvie ČERVENKOVÁ. Experiments Supporting IBSE within PROFILES. In Bote, C., Rauch, F. Enhancing Inquiry-based Science Education and Teachers' Continuous Professional Development in Europe: Insights and Reflection on the PROFILES Project and other Projects funded by the European Commision. 1st ed. Klagenfurt: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria), 2014, p. 212-214. PROFILES 3. ISBN 978-3-9816683-1-5.
    6. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Family Science Education and Inquiry Based Science Education. Online. In C. P. Constantinou, N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou. E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part 3. Nicosia: European Science Education Research Association, 2014, p. 167-175. ISBN 978-9963-700-77-6.
    7. PAVLÍČKOVÁ, Lenka and Josef TRNA. Hands-on Activities as a Support of Re-education of Students with Specific Learning Disabilities in Science and Mathematics Education. In M. Costa, P. Pombo, J. Dorrio. 11th International Conference on Hands-on Science. Science Communication with and for Society. Braga: The Hands-on Science Network, 2014, p. 103-108. ISBN 978-989-98032-5-1.
    8. TRNA, Josef. Hands-on Experiments in the Development of Gifted Students. In M. Costa, P. Pombo, J. Dorrio. 11th International Conference on Hands-on Science. Science Communication with and for Society. Braga: The Hands-on Science Network, 2014, p. 152-159. ISBN 978-989-98032-5-1.
    9. TRNA, Josef. IBSE and Gifted Students. Science Education International. ICASTE, 2014, vol. 25, No 1, p. 19-28. ISSN 2077-2327.
    10. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Implementation of creativity in science teacher training. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. Ankara, Turecko: Gazi Universitesi, 2014, vol. 5, No 3, p. 54-63. ISSN 1309-6249.
    11. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Jak motivovat žáky v přírodovědných předmětech (How to motivate students in science subjects). In Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. 2014. ISBN 978-80-210-6870-4.
    12. TRNA, Josef and Petr NOVÁK. Motivational effectiveness of experiments in physics education. Online. In W. Kaminski, M. Michelini. GIREP-ICPE-MPTL 2010. Teaching and Learning Physics Today: Challenges? Benefits? Udine, Italy: University of Udine, 2014, p. 409-417. ISBN 978-88-97311-32-4.
    13. TRNA, Josef. New Roles of Simple Experiments in Science Education. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2014, 110 pp. Pedagogický vývoj a inovace 1. ISBN 978-80-7315-251-2.
    14. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Lucie MAKYDOVÁ. Physics Learning Tasks for Students with Special Educational Needs: Disabled and Gifted. Online. In W. Kaminski, M. Michelini. GIREP-ICPE-MPTL 2010.Teaching and Learning Physics Today: Challenges? Benefits? Udine, Italy: University of Udine, 2014, p. 196-202. ISBN 978-88-97311-32-4.
    15. TRNOVÁ, Eva, Naděžda KOPECKÁ and Josef TRNA. Science Teacher-Leader: Role of Creativity in the Multidimensional Development of a Teacher’s Professional Competence. In Bote, C., Holbrook, J., Mamlok-Naaman, R., Rauch, F. Science Teachers’ Continuous Professional Development in Europe. Case Studies from the PROFILES Project. 1st ed. Klagenfurt: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria)., 2014, p. 207-219. PROFILES 2. ISBN 978-3-9816683-0-8.
    16. TRNA, Josef and Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Systemic Teacher Education for Gifted Students in Science and Technology. In The 13th APFG Conference on Giftedness. Beijing. China. 2014.
    17. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. The Current Paradigms of Chemical Education and their Impact on Learning/teaching Technology and Teacher Education. In M. Bílek. Research, Theory and Practice in Chemistry Didactics. Kradec Králové: Gaudeamus, 2014, p. 165-181. ISBN 978-80-7435-415-1.
    18. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. The System of Teacher Education for Motivational Teaching of Gifted Students. Online. In C. P. Constantinou, N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou. E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part 13. Nicosia: European Science Education Research Association, 2014, p. 236-243. ISBN 978-9963-700-77-6.

    2013

    1. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Different Roles of Environmental Issues in Science Education. In CENVISU-2013. Global Conference on Environmental Studies. 2013.
    2. TRNA, Josef and Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Excursion to CERN as an Efficient Intrinsic Motivation for Students Gifted in Science. In The 20th Biennial World Conference of the WCGTC. Celebrating Giftedness and Creativity. 2013.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v lékárničce I. (Physics in a first aid kit I.). Školská fyzika. Plzeň: Oddělení fyziky, KMT FPE ZČU v Plzni, 2013, vol. 2013, No 5, p. 18-22. ISSN 2336-2774.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v lékárničce II. (Physics in a first aid kit II.). Školská fyzika. Plzeň: Oddělení fyziky, KMT FPE ZČU v Plzni, 2013, vol. 2013, No 5, p. 30-32. ISSN 2336-2774.
    5. KREJČÍ, Jan and Josef TRNA. Fyzikální multimediální experiment a jeho uplatnění ve výuce (Physical multimedia experiment and its application in teaching). In M. Štubňa, M. Benko. Fyzikálne vzdelávanie v systéme reformovaného školstva. Nitra, Slovakia: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre a Pobočka JSMF v Nitre, 2013, p. 318-326. ISBN 978-80-558-0232-9.
    6. TRNA, Josef. How to educate and train science teachers in IBSE experimentation. In N. Callaos, J. V. Carrasquero, A. Oropeza, A. Tremante, F. Welsch. IMSCI 2013. The 7th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics. Proceedings. Orlando, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2013, p. 176-180. ISBN 978-1-936338-83-2.
    7. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Implementation of Connectivism in Science Teacher Training. Journal of Educational and Instructional Studies in The World. Ankara, Turkey: Gazi University, 2013, vol. 3, No 1, p. 191-196. ISSN 2146-7463.
    8. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Jindřiška SVOBODOVÁ. Inquiry-based Science Education and Experiments. In A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz. Problemy dydaktyki fizyki. Wroclaw: Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wroclawskiego, 2013, p. 111-124. ISBN 978-83-7432-992-7.
    9. JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 1. ISBN 978-80-210-6349-5.
    10. JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5.
    11. TRNA, Josef. Motivace a diagnostika přírodovědně nadaných žáků (Motivation and diagnostics of students gifted in science). In Jana Škrabánková, Josef Trna a kol. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. 1. vydání. Brno: Paido, 2013, p. 55-69. 354. ISBN 978-80-7315-244-4.
    12. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Motivational Effect of Communication Technologies in Connectivist Science Education. Online. In ICCMTD-2013. International Conference on Communication, Media, Technology and Design. Ankara: Anadolu University and Eastern Mediterranean University, 2013, p. 142-145.
    13. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Josef TRNA, Eva TRNOVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Růžena BLAŽKOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ, Jiřina NOVOTNÁ, Magdaléna NOVOTNÁ and Jan ŠŤÁVA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku (Gifted students and their teachers in Czech schools: focused on science and mathematics). 1. vydání. Brno: Paido, 2013, 139 pp. 354. ISBN 978-80-7315-244-4.
    14. TRNOVÁ, Eva, Josef TRNA and Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Science Teacher Professional Development in Education of Gifted Students. Journal of Educational and Instructional Studies in The World. Ankara, Turkey: Gazi University, 2013, vol. 3, No 2, p. 13-17. ISSN 2146-7463.
    15. BAZALOVÁ, Barbora, Růžena BLAŽKOVÁ, Otto ČAČKA, Markéta DUSÍKOVÁ, Petra HOLEŠOVSKÁ, Renata HORÁKOVÁ, Miroslav JANDA, Eva MACHŮ, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA, Eva TRNOVÁ, Josef TRNA, Milena VAŇUROVÁ and Gabriela VĚCHTOVÁ. Talented Learner. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, MUNI Press, 2013, 211 pp. 1. ISBN 978-80-210-5701-2.
    16. BAZALOVÁ, Barbora, Růžena BLAŽKOVÁ, Otto ČAČKA, Markéta DUSÍKOVÁ, Petra HOLEŠOVSKÁ, Renata HORÁKOVÁ, Miroslav JANDA, Eva MACHŮ, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA, Eva TRNOVÁ, Josef TRNA, Milena VAŇUROVÁ and Gabriela VĚCHTOVÁ. Talented Learner. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 211 pp. ISBN 978-80-210-5701-2.
    17. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana and Josef TRNA. The model of teacher creativity and selection of educational methods for gifted students in science. In The 20th Biennial World Conference of the WCGTC. Celebrating Giftedness and Creativity. 2013.
    18. TRNOVÁ, Eva, Josef TRNA and Václav VACEK. The Roles of Cartoons and Comics in Science Education. In M. Costa, B. Dorio, M. Kireš. HSci2013. Educating for Science and through Science. Košice (Slovakia): P. J. Šafarik University, Košice. Slovakia, 2013, p. 240-244. ISBN 978-989-98032-2-0.
    19. TRNOVÁ, Eva, Josef TRNA and Petr NOVÁK. The Roles of Demonstration Experiments in Science Education. In M. Costa, B. Dorio, M. Kireš. HSci2013. Educating for Science and through Science. Košice (Slovakia): P. J. Šafarik University, Košice. Slovakia, 2013, p. 244-250. ISBN 978-989-98032-2-0.
    20. KREJČÍ, Jan and Josef TRNA. Uplatnění multimediálního experimentu ve výuce fyziky (Multimedia Experiment and Its Application in Teaching Physics). In Miroslav Randa. Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 6 - Výuka fyziky v kontextu potřeb současné společnosti. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2013, p. 104-108. ISBN 978-80-261-0374-5.
    21. TRNA, Josef. Výuková situace: Setrvačnost těles v jednoduchých experimentech ve fyzice. (Teaching event: Inertia of bodies in simple experiments in physics.). Komenský. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, vol. 137, No 4, p. 39-45. ISSN 0323-0449.

    2012

    1. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Connectivism in Science and Technology Education with Emphasis on International Cooperation. Journal of Social Sciences. USA, New York: Science Publications, 2012, vol. 8, No 4, p. 490-496. ISSN 1549-3652. Available from: https://dx.doi.org/10.3844/jssp.2012.490.496.
    2. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Development of Science and Technology Gifted Students through Inquiry-Based Science Education. In Research and Training Institute of the East Aegean (INEAG), Greece. Proceedings of the 8th International Conference on Education. Samos, Greece: Research and Training Institute of East Aegean, Greece, 2012, p. 838-844. ISBN 978-618-5009-05-2.
    3. PAVLÍČKOVÁ, Lenka and Josef TRNA. Experimenty v modulech projektu PROFILES (Experiments in modules of the project PROFILES). In Koudelková, V. Veletrh nápadů učitelů fyziky 17. Praha: P3K, 2012, p. 228-233. ISBN 978-80-87343-13-5.
    4. TRNA, Josef and Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Extraordinarily Motivational Teaching Methods for Gifted Students in Science Teacher Continual Professional Development. In Giftedness 2012, The 12th Asia-Pacific Conference on Giftedness. 2012.
    5. TRNA, Josef. How to motivate science teachers to use science experiments. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics. Florida, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2012, vol. 10, No 5, p. 33-35. ISSN 1690-4524.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. IBSE Experiments. In Costa, M.F., Dorio, B.V., Erdogan, M. Erantay, N. Proceedings of the 9th International Conference on Hands-on Science. Antalya, Turkey: Akdeniz Univerzity, Antalya, Turkey, 2012, p. 311-315. ISBN 978-989-98032-0-6.
    7. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Jiří ŠIBOR. Implementation of Inquiry-based Science Education into Science Teachers' Training. Journal of Educational and Instructional Studies in The World. Ankara, Turkey: Gazi University, 2012, vol. 2, No 4, p. 199-209. ISSN 2146-7463.
    8. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Jiří ŠIBOR. Implementation of Inquiry-based Science Education into Science Teachers' Training. Online. In ICONTE- 3rd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara, Turkey: Pegem Academy Publishing, Ankara, Turkey, 2012, p. 609-619. ISBN 978-605-364-273-2.
    9. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Influence of connectivism on science education with emphasis on experiments. Online. In Bruguiere, C., Tiberghien, A. & Clément, P., (co-ed. Marzin, P.& Lavonen, J.). E-book proceedings of the ESERA 2011 conference: Science Learning and Citizenship. Part 4. Lyon, France: European Science Education Research Association, 2012, p. 83-89. ISBN 978-9963-700-44-8.
    10. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Inquiry-based Science Education Experiments. In Inquiry-based Science Education in Europe: Reflections from the PROFILES Project. Bolte, C., Holbrook, J., Rauch, F. (eds.). Berlin: Freie Universitat Berlin, 2012, p. 212-215. PROFILES.1. ISBN 978-3-00-039403-4.
    11. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Inquiry-Based Science Education in Science and Technology Education as a Connectivist Method. In Research and Training Institute of the East Aegean (INEAG), Greece. Proceedings of the 8th International Conference on Education. Samos, Greece: Research and Training Institute of East Aegean, Greece, 2012, p. 831-837. ISBN 978-618-5009-05-2.
    12. ŠIBOR, Jiří, Irena PLUCKOVÁ, Eva TRNOVÁ and Josef TRNA. Interactive Multimedia Textbook – A Way to Increasing Learners Interest In Chemistry Classes. Online. In Centre for Research in Science and Mathematics Education (CRECIM). Conference Proceedings 2012: Learning Science in the Society of Computers. 1st ed. Barcelona, Spain: Centre for Research in Science and Mathematics Education (CRECIM), 2012, p. 233-244. ISBN 978-84-615-8954-8.
    13. TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané (How to motivate students in physics focusing on gifted students). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 pp. 348. ISBN 978-80-210-6150-7.
    14. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana and Josef TRNA. Motivation and Creativity in the Model of Development of Science Giftedness. In Giftedness 2012, The 12th Asia-Pacific Conference on Giftedness. 2012.
    15. JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Josef TRNA and Petr NOVÁK. Opportunities to Learn in Physics Instruction in the Czech Republic: Findings of the IRSE Video Study. New Educational Review. Toruń: WYDAWNICTWO ADAM MARSZALEK, 2012, vol. 28, No 2, p. 102-114. ISSN 1732-6729.
    16. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Příprava učitelů na motivování žáků v projektu PROFILES (Teacher training on motivation of students in the PROFILES project). In Novotná, Jiřina. Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 71-92. ISBN 978-80-210-6144-6.
    17. TRNA, Josef. Taxonomy of Physics Experiments in Inquiry-Based Science Education. In WCPE-The Word Conference on Physics Education. 2012.
    18. TRNA, Josef and Jan KREJČÍ. Web Support of Experiments. In Costa, M.F., Dorio, B.V., Erdogan, M. Erantay, N. Proceedings of the 9th International Conference on Hands-on Science. Antalya, Turkey: Akdeniz Univerzity, Antalya, Turkey, 2012, p. 203-206. ISBN 978-989-98032-0-6.

    2011

    1. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Analýza experimentů metodou videostudie v hodinách fyziky na ZŠ (Analysis of experiments with methods videostudy in physics classes at secondary school). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011, p. 174 - 180. ISBN 978-80-261-0030-0.
    2. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Analýza experimentů metodou videostudie v hodinách fyziky na ZŠ (Analysis of experiments with methods videostudy in physics classes at secondary school). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. 2011.
    3. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Connectivism in Science and Technology Education with Emphasis on International Cooperation. In Research and Training Institute of the East Aegean (INEAG), Greece. Proceedings of the 7th International Conference on Education. Volume 2. Athens, Greece: National and Kapodistrian University of Athens, 2011, p. 66-72. ISBN 978-960-466-080-3.
    4. NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ and Josef TRNA. Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů (Physics olympiad as example of gifted students' motivation). In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice, 2011, p. 131-142. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1.
    5. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Hands-on experimental activities in inquiry-based science education. In Divjak S. Proceedings book of the joint international conference MPTL'16 - HSCi 2011. Ljubljana: University of Ljubljana, Slovenia, 2011, p. 293-298. ISBN 978-961-269-637-5.
    6. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Hands-on experimental activities in inquiry-based science education. In Costa M.F., Dorrio B.V., Divjak S. Proceedings of the 8th International Conference on Hands-on Science : Focus on multimedia. Ljubljana: University of Ljubljana, Slovenia, 2011, p. 91-96. ISBN 978-989-95095-7-3.
    7. TRNA, Josef. How to motivate science teachers to use science experiments. In N. Callaos, W. Lesso, A. Oropeza, A. Tremante, F. Welsch. ICSIT 2011. The 2th International Conference on Society and Information Technologies. Proceedings. Orlando, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2011, p. 142-144. ISBN 978-1-936338-18-4.
    8. TRNA, Josef, Lucie MAKYDOVÁ and Lenka PAVLÍČKOVÁ. ICT support of science learning task solving by students with dyscalculia and gifted students. In Divjak S. Proceedings book of the joint international conference MPTL'16 - HSCi 2011. Ljubljana: University of Ljubljana, Slovenia, 2011, p. 81-87. ISBN 978-961-269-637-5.
    9. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Implementation of design-based research methodology into science teachers' training. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. Ankara, Turecko: Gazi Universitesi, 2011, vol. 2, No 4, p. 19-28. ISSN 1309-6249.
    10. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Petr NOVÁK. Improvement of science and technology literacy by means of ICT-based collaborative action research including hands-on experiments. Contemporary Issues in Education. Athens: PAPAZISSI, 2011, vol. 1, No 2, p. 201-212. ISSN 1792-295X.
    11. TRNA, Josef. Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách (Design-based research in science subject didactics). Scientia in educatione. Praha, 2011, vol. 2, No 1, p. 3-14. ISSN 1804-7106.
    12. ŠKRABÁNKOVÁ, Jana and Josef TRNA. Názory přírodovědně nadaných žáků na výuku fyziky (Opinions of students gifted for natural sciences to teaching physics). In Janda, M., Šťáva, J. Nadaní žáci ve škole. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2011, p. 101-118. ISBN 978-80-210-5760-9.
    13. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Přírodovědně nadaní žáci a IBSE (Science gifted students and IBSE). In Janda, M., Šťáva, J. Nadaní žáci ve škole. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2011, p. 127-138. ISBN 978-80-210-5760-9.
    14. TRNA, Josef. Simple school experiments based on ICT in science and technology education. Technologia vzdelavania. Vedecko-pedagogicky casopis. Nitra, Slovensko: SLOVDIDAC, 2011, vol. 19, No 2, p. 4-8. ISSN 1335-003X.
    15. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Supporting the Development of Cognitive Gifted Students Interested in Science and Technology through IBSE. In Talented Learner. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 107-124. Výzkumné práce. Svazek 4. ISBN 978-80-210-5701-2.
    16. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Videostudie jednoduchého experimentu v hodinách fyziky na ZŠ (Videostudy simple experiment in physics classes at secondary school). In Aktuálne problémy fyzikálneho vzdelávania v európskom priestore. Nitra, Slovakia: Pobočka JSMF v Nitre, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011, p. 305-311. ISBN 978-80-8094-988-4.
    17. TRNA, Josef. Využití IBSE ve výuce fyziky (Implementation of IBSE into physics education). In Holubová, R. Veletrh nápadů učitelů fyziky 16. Olomouc: UP Olomouc, 2011, p. 237-245. ISBN 978-80-244-2894-9.
    18. MANDÍKOVÁ, Dana and Josef TRNA. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky (Students' preconceptions in physics education). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 245 pp. 336. ISBN 978-80-7315-226-0.

    2010

    1. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Ivana VACULOVÁ. Developing skills in learning and teaching science. In Contemporary science educational research: Learning and assessment. A collection of papers presented at ESERA 2009 conference. Ankara: ESERA, 2010, p. 165-172. ISBN 978-605-364-033-2.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Family science and technology education as a new teaching and learning strategy for all including gifted students (Rodinné přírodovědné a technické vzdělávání jako nová výuková strategie pro všechny včetně nadaných žáků). In XIV. IOSTE Symposium. Socio-cultural and human values in science and technology education. Ljubljana, Slovinsko: Institute for innovation and development of University of Ljubljana, 2010, p. 1143-1149. ISBN 978-961-92882-1-4.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. ICT-based collaborative action research in science education. In J. V. Carrasquero, M. Holmqvist, D. McEachron, A. Tremante, F. Welsch. IMSCI'10. The 4th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics. Proceedings. Volume I. Orlando, USA: International Institute of Informatics and Systemics, 2010, p. 68-70. ISBN 978-1-936338-05-4.
    4. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Petr NOVÁK. Improvement of science and technology literacy by means of ICT-based collaborative action research including hands-on experiments. In HSci2010. Bridgin the science and society gap. Rethymno: University of Crete. Rethymno. Greece, 2010, p. 326-332. ISBN 978-989-95095-6-6.
    5. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Improvement of Science Gifted Students and ICT-Based Collaborative Action Research. In ŠIMONÍK, O. (ed.). School and talented Pupil. První vydání. Brno.: Masarykova univerzita, 2010, p. 55-69. ISBN 978-80-210-5350-2.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Kooperativní akční výzkum založený na IKT a rozvoj přírodovědně nadaných žáků (ICT-based collaborative action research and improvement of science gifted students). In Sborník referátů z mezinárodního semináře Talent a nadání ve vzdělávání. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2010, p. 207-213. ISBN 978-80-210-5330-4.
    7. TRNA, Josef and Petr NOVÁK. MOSEM project - experiments on magnetism, electromagnetism and superconductivity. In HSci2010. Bridging the science and society gap. 2010. ISBN 978-989-95095-6-6.
    8. TRNA, Josef, Petr NOVÁK and Ladislav DVOŘÁK. Motivační experimenty se soupravou MOSEM - LTK (Motivational experiments with MOSEM - LTK). In Drozd, Z. Veletrh nápadů učitelů fyziky 15. Praha: Prometheus, 2010, p. 223-229. ISBN 978-80-7196-417-9.
    9. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Rozvoj přírodovědně nadaných žáků a kooperativní akční výzkum založený na informačních a komunikačních technologiích. (Improvement of Science Gifted Students and ICT-Based Collaborative Action Research.). In ŠIMONÍK, O. (ed.). Vzdělávání nadaných žáků. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 65-81. ISBN 978-80-210-5349-6.
    10. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Upgrading of motivational effectiveness of experiments for gifted and ungifted students in science education. In The Second International Congress of Educational Research. Social Entrepreneurship Democratic Participation and Educational Research. 2010. ISBN 978-605-60682-2-5.
    11. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Videostudie jednoduchého experimentu v hodinách fyziky na ZŠ (Videostudy of simple experiment in physics lessons at secondary school). In DIDFYZ 2010. 2010.
    12. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Videostudie jednoduchého experimentu v hodinách fyziky na ZŠ (Videostudy of simple experiment in physics lessons at secondary school). In DIDFYZ 2010. 2010. ISBN 978-80-8094-795-8.

    2009

    1. NAVRÁTIL, Vladislav and Josef TRNA. Doplněk učebnice Halliday,D., Resnick, R., Walker, J.: Fyzika (A Supplement of the Textbook "Physics" (Halliday,D., Resnick, R., Walker,J.)). 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy University, 2009, 110 pp. Grant FRVŠ MŠMT 1151/2009.
    2. TRNA, Josef. Evropský projekt EuSTD-web jako příklad výukové aplikace internetu (European project EuSTD-web as an example of web educational application). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2009, p. 46-51. ISBN 978-80-7043-785-8.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Family hands-on activities in science and technology education for all: gifted and ungifted, children and adults. In HSci2009. Science for All. Quest for Excellence. Ahmedabad (Indie): Science city, Ahmedabad, Gujarat, India, 2009, p. 105-109. ISBN 978-989-95095-5-9.
    4. MAKYDOVÁ, Lucie and Josef TRNA. Inovace fyzikálních učebních úloh pro žáky se specifickými poruchami učení (Innovation of learning tasks for students with specific educational disabilities). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2009, p. 156-159. ISBN 978-80-7043-785-8.
    5. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Learning and teaching together: Project EuSTD-web. In GIREP 2009, International conference. Physics Community and Cooperation. 2009.
    6. TRNA, Josef and Petr NOVÁK. MOSEM - low-tech souprava pro pokusy z elektromagnetismu (MOSEM - low-tech kit for experiments of electromagnetism). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 14. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 239-241. ISBN 978-80-210-5022-8.
    7. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Motivating of gifted students by family science education. In Education and talent 3. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 35-49. Výzkumné zprávy 6. ISBN 978-80-210-5113-3.
    8. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Eva PAVLOVSKÁ. Motivational learning tasks in science education. In V. M. Udovič, M. Cotič, M. Cencič. Pouk v družbi znanja. 1st ed. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, Koper, Slovenia, 2009, p. 262-270. Education. ISBN 978-961-6528-88-7.
    9. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Motivování nadaných žáků pomocí rodinného přírodovědného vzdělávání. (Motivating of gifted students by family science education.). In Výchova a nadání 3. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 36-50. Výzkumné zprávy 5. ISBN 978-80-210-5117-1.
    10. JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK and Josef TRNA. On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge. Orbis scholae. Praha: PedF UK, 2009, vol. 3, No 2, p. 47-62. ISSN 1802-4637.
    11. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Ivana VACULOVÁ and Petr NOVÁK. Problematika motivace přírodovědně nadaných žáků (Problems of Motivation of Gifted Students). In DIDFYZ 2008. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy. Nitra, Slovakia: Univerzita K. Filozofa v Nitre. Fakulta prírodných vied., 2009, 5 pp. ISBN 978-80-8094-496-4.
    12. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Ivana VACULOVÁ and Petr NOVÁK. Problematika motivace přírodovědně nadaných žáků (Problems of Motivation of Gifted Students). In DIDFYZ 2008. 2009.
    13. MAKYDOVÁ, Lucie and Josef TRNA. Přírodovědné učení úlohy pro žáky se specifickými poruchami učení (Science learning tasks for students with specific learning disabilities). In VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: Paido, 2009, 7 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.
    14. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Rodinné přírodovědné vzdělávání jako zdroj motivace nadaných žáků. (Family science education as a source of motivation of gifted students.). In Nadaní žáci - výzva pro učitele. Sborník referátů z mezinárodního semináře. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 236-242. ISBN 978-80-210-5039-6.
    15. TRNA, Josef and Petr NOVÁK. The educational roles of video programs with experiments. In Multimedia in Physics Teaching and Learning. Udine: University of Udine, 2009, 4 pp. ISBN 2-914771-61-4.
    16. TRNA, Josef and Petr NOVÁK. The educational roles of video programs with experiments. In Multimedia in Physics Teaching and Learning. 2009.
    17. COSTA, Manuel and Josef TRNA. The Hands-on Science Network. In Veletrh nápadů učitelů fyziky 14. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 62-63. ISBN 978-80-210-5022-8.
    18. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Video-study of the role of experiments in physics education. In Multimedia in Physics Teaching and Learning. Udine: University of Udine, 2009, 4 pp. ISBN 2-914771-61-4.

    2008

    1. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences. (Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences). In Education and Talent 1. Brno: MSD, 2008, p. 15-37. Výzkumné zprávy 2. ISBN 978-80-7392-033-3.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Development of experimental skills in physics education. In GIREP 2008, International conference. Physics Curriculum Design, Development and Validation. 2008. ISBN 978-9963-671-79-3.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Diagnostics of the Analytical Observation and Preconceptions in Science Education Particulary Focused to Gifted Students (Observation and Preconceptions in Science Education Particulary Focused to Gifted Students). In Proceedings of XIII. IOSTE Symposium the Use of Science and Technology for Peace and Sustainable Development. Izmir, Turkey: Buca Fafulty of Education, Dokuz Eylul University, 2008, p. 1240-1246. ISBN 978-605-5829-16-2.
    4. TRNA, Josef. Didactic path in video program: "Heat Engines". In GIREP 2008, International conference. Physics Curriculum Design, Development and Validation. 2008. ISBN 978-9963-671-79-3.
    5. TRNA, Josef. Hands-on Activity as a Source of Learning Tasks in Science Education. In HSci2008. Formal and Informal Science Education. Braga (Portugal): University of Braga, Portugal, 2008, p. 78-82. ISBN 978-989-95095-3-5.
    6. TRNA, Josef. Motivation and Hands-on Experiments. In Selected Papers on Hands-on Science. Braga, Portugal: Associacio Hands-on Science Network, Vila Verde, Portugal, 2008, p. 221-230. Hands-on Science Network. ISBN 978-989-95336-2-2.
    7. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Eva PAVLOVSKÁ. Motivational learning tasks in science education. In 4th International scientific meeting: The impact of recent scientific researches on child's early learning. 2008. ISBN 978-961-6528-83-2.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Motivování nadaných žáků přírodovědným experimentem v učebních úlohách. (Motivating of gifted students by science experiment in learning tasks.). In Výchova a nadání 2. Brno: MSD, 2008, p. 46-56. Výzkumné zprávy 3. ISBN 978-80-7392-055-5.
    9. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Poznávací motivace nadaných žáků v přírodovědné výuce. (Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences.). In Výchova a nadání 1. Brno: MSD, 2008, p. 15-34. Výzkumné zprávy číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1.
    10. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Přírodovědný experiment v učebních úlohách jako zdroj motivace nadaných žáků (Science Experiment in Learning Tasks as a Source of Motivation of Gifted Students). In Učitel a nadaný žák. Brno: MSD, Brno, 2008, p. 206-214. ISBN 978-80-7392-054-8.
    11. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Ivana VACULOVÁ. Role of Hands-on Activity in Development of Students´ Skills in Science Education. In HSci2008. Formal and Informal Science Education. 2008. ISBN 978-989-95095-3-5.
    12. TRNA, Josef. Ruce ve fyzice (Hands in Physics). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Plzeň: ZČU, 2008, p. 210-216. ISBN 978-80-7043-728-5.
    13. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Safety of the Human Body in Hands-on Science Experiments. In Selected Papers on Hands-on Science. Braga, Portugal: Associacio Hands-on Science Network, Vila Verde, Portugal, 2008, p. 572-579. Hands-on Science Network. ISBN 978-989-95336-2-2.
    14. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. The motivation of gifted students through a natural experiment in learning tasks (The motivation of gifted students through a natural experiments in learning tasks). In Education and Talent 2. Brno: MSD, 2008, p. 32-46. Výzkumné práce 4. ISBN 978-80-7392-056-2.
    15. VACULOVÁ, Ivana and Josef TRNA. Video-study of Physics Education: the Role of Teaching Tasks in the Process of Skills Acquirement. In Research in Didactics of the Sciences. 1st ed. Krakow: Uniwersytet pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowe, 2008, p. 182-185. Science Education. ISBN 978-83-7271-519-7.

    2007

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume II. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 277-284. ISBN 978-9963-8519-8-0.
    2. TRNA, Josef. Diagnostika pozorovacích schopností a prekoncepcí přírodovědně nadaných žáků (Diagnostics of Observational Ability and Preconceptions of Science Talented Students). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, p. 299-311. ISBN 978-80-7392-006-7.
    3. NĚMEC, Jiří and Josef TRNA. Edutainment or Entertainment. Education Possibilities of Didactic Games in Science Education. In Němec, J. (ed.) THE EVOLUTION OF CHILDREN PLAY - 24. ICCP Word Play Conference. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2007, p. 55-64. ISBN 978-80-210-4666-5.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Everyday Living and Safe Living in Simple Science Experiments. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume II. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 267-276. ISBN 978-9963-8519-8-0.
    5. TRNA, Josef. Fyzika v pytlíku (Physics in a bag). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 12. Praha: Prometheus, 2007, p. 91-96. ISBN 978-80-7196-352-3.
    6. NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ, Jan ŠŤÁVA and Josef TRNA. Fyzikální a matematická olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů (Physical and Mathematical Olympiad as an Example of Motivation of Talented Students). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, p. 167-172. ISBN 978-80-7392-006-7.
    7. RYCHNOVSKÝ, Boris and Josef TRNA. Integrovaná terénní výuka jako metoda rozvoje přírodovědného myšlení talentovaných žáků (Integrate Fieldwork as the Method of Development of Thinking of talented Students). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, p. 211-216. ISBN 978-80-7392-006-7.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Každodenní a bezpečný život v motivačních problémových přírodovědných úlohách založených na jednoduchých pokusech (Everyday living and safe living in motivational problem tasks based on simple experiments). In DIDFYZ 2006. Rozvoj schopností žiakov v prírodovednom vzdelávaní. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2007, p. 44-48. ISBN 978-80-8094-083-6.
    9. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Metoda videostudie jako diagnostický nástroj při realizaci RVP (The Method of Videostudy as a Diagnostics Tool in the Framework Educational Programme Realisation). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, p. 195-198. ISBN 978-80-7043-603-5.
    10. TRNA, Josef. Motivational Problem Exercises Based on Simple Experiments. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume II. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 15-24. ISBN 978-9963-8519-8-0.
    11. TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky (PCK and Didactics of Physics). Acta Didactica. Nitra (Slovensko): Fakulta prírodných vied, UKF Nitra, 2007, vol. 2007, No 2, p. 53-60. ISSN 1337-0073.
    12. TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky (PCK and Didactics of Physics). In 50let didaktiky fyziky v ČR. Olomouc: JČMF, Pedagogická fakulta MU, Přírodovědecká fakulta UP, 2007, p. 27-34. ISBN 978-80-244-1786-8.
    13. JANÍK, Tomáš, Pavel BREBERA, Lubomír DOBRÝ, Pertti KANSANEN, Michaela PÍŠOVÁ, Petr NAJVAR, Renate SEEBAUEROVÁ, Jan SLAVÍK, Vlastimil ŠVEC and Josef TRNA. Pedagogical Content Knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (Pedagogical Content Knowledge or Pedagogical Content Knowledge?). 1st ed. Brno: Paido, 2007, 124 pp. Pedagogický výzkum v teorii v praxi. ISBN 978-80-7315-139-3.
    14. VACULOVÁ, Ivana and Josef TRNA. Role fyzikálních dovedností v RVP ZV (The Role of Physical Skills in the Framework Educational Programme). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, p. 228-232. ISBN 978-80-7043-603-5.
    15. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Safety of the Human Body in Hands-on Science Experiments. In HSci2007. Development, Diversity and Inclusion in Science Education. Ponta Delgada (Portugalsko): University of Azores, Portugal, 2007, p. 62-67. ISBN 978-989-95336-1-5.
    16. RYCHNOVSKÝ, Boris, Josef TRNA and Eduard HOFMANN. Stacionár Jedovnice jako zařízení pro rozvoj přírodovědně talentovaných žáků (Centre Jedovnice as the Facility for Development of science talented Students). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, p. 217-220. ISBN 978-80-7392-006-7.
    17. TRNA, Josef. Teacher Training in Elementary School Experiments. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume I. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 256-261. ISBN 978-9963-8519-7-3.
    18. NOVÁK, Svatopluk, Vladimír ŠTEFL, Josef TRNA and Martin WEINHÖFER. ZEMĚPIS 6 - 1. díl - Vstupte na planetu Zemi (Geography 6 - 1st. volume - Enter Planet Earth). 1st ed. Brno: Nová škola, 2007, 66 pp. Seznam učebnic pro ZŠ, MŠMT ČR č.j. 8665/2007-22. ISBN 80-7289-080-8.

    2006

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Education for a Diverse Word. Lublin (Poland): M. Curie-Sklodovska university press, 2006, p. 491-498. ISBN 83-227-2497-7.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Everyday Living and Safe Living in Simple Science Experiments. In Science and Technology Education in the Service of Humankind. 12th IOSTE Symposium. Penang (Malaysia): School of Educational Studies, University Science Malaysia, Penang, 2006, p. 556-561. ISBN 983-2700-39-6.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Fyzika a přírodověda v přetlakové láhvi (Physics in compressed-air chamber). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 11. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, p. 23-32, 6 pp. ISBN 80-244-1491-0.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Science Experimental Skills under Development. In Europe Needs More Scientists. The Role of Eastern and Central European Science Educators. Tartu, Estonia: University of Tartu, 2006, p. 77-84. ISBN 978-9949-11-567-9.

    2005

    1. TRNA, Josef. Didaktika přírodovědy a rámcové vzdělávací programy (Science Education and Framework Educational Programme). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 2. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2005, p. 160-166. ISBN 80-7043-418-X.
    2. TRNA, Josef. Fyzika v jednoduchých pokusech (Physics in Simple Experiments). In DIDFYZ 2004. Information and Communication Technologies in Physics Education. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2005, p. 167-171. ISBN 80-8050-810-0.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektromagnetismus. (videopořad) (Physics in experiments. Electro-magnetism. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2005. Fyzika v pokusech.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Magnetismus. (videopořad) (Physics in experiments. Magnetism. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2005. Fyzika v pokusech.
    5. JANÁS, Josef and Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky II. (Cpecific Didactics of Physics II.). Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 93 pp. ISBN 80-210-3624-9.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Měříme lidské tělo. (Human body measuring.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 10. Praha: Prometheus, 2005, p. 23-32. ISBN 80-7196-331-3.
    7. TRNA, Josef. Motivation and Hands-on Experiments. In HSci2005. Hands-on Science in a Changing Education. Rethymno (Řecko): University of Crete, 2005, p. 169-174. ISBN 960-88712-1-2.
    8. TRNA, Josef. Nastává éra mezioborových didaktik? (The Time of Interdisciplinary Didactics is Coming?). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2005, vol. 2005, No 1, p. 89-97. ISSN 1211-4669.
    9. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Krystyna SUJAK-LESZ, Jan LESZ and Andrzej KRAJNA. Projekt SYSTEM jako příklad mezinárodního využití ICT v přípravě učitelů přírodovědy (SYSTEM Project as an Example of International Use of ICT in Science Teacher Training.). In DIDFYZ 2004. Information and Communication Technologies in Physics Education. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2005, p. 232-236. ISBN 80-8050-810-0.
    10. MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ and Josef TRNA. PŘÍRODOVĚDA 5 - Člověk a jeho svět. Pracovní sešit pro 5. ročník ZŠ. 1st ed. Brno: Nová škola, 2005, 67 pp. ISBN 80-7289-069-7.
    11. TRNA, Josef. Set of simple experiments with everyday objects: Matchboxes (Sets of simple experiments with everyday objects: Matchboxes). Geneve: CERN, 2005.
    12. TRNA, Josef. Soubory jednoduchých pokusů s jednoduchými pomůckami (Sets of simple experiments with everyday objects). Praha: Prometheus, 2005.

    2004

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Education for a Diverse Word dilemmas, needs and partnership. 11th IOSTE Symposium for Central and East European Countries. Lublin (Poland): M. Curie-Sklodovska university press, 2004, p. 223-224. ISBN 83-227-2285-0.
    2. TRNA, Josef. Evaluační standardy ve fyzikálním vzdělávání. (Evaluation standards of physics education.). In Kompetence a standardy ve fyzikálním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, p. 52-63. ISBN 80-244-0922-4.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v krabičce zápalek (Physics in a matchbox). In Veletrh nápadů učitelů fyziky IX. Sv.2. Brno: Paido, 2004, p. 107-111. ISBN 80-7315-087-5.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Fyzika na toaletě. (videopořad) (Physics in experiments. Physics on toilet. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2004. Fyzika v pokusech.
    5. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Fyzika v lékárničcce. (videopořad) (Physics in experiments. Physics in first aid kit. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2004. Fyzika v pokusech.
    6. TRNA, Josef. Polystyrenová fyzika (experimentální souprava) (Polystyrene physics (Experimental kit)). 2004.
    7. MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ and Josef TRNA. PŘÍRODOVĚDA 5 - Člověk a jeho svět. Učebnice pro 5. ročník ZŠ. 1st ed. Brno: Nová škola, 2004, 91 pp. Seznam učebnic pro ZŠ, MŠMT ČR č.j. 22121/2004. ISBN 80-7289-063-8.

    2003

    1. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Fyzika v peněžence. (videopořad) (Physics in experiments. Physics in a purse. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2003. Fyzika v pokusech.
    2. TRNA, Josef. Jak demonstrovat tíhovou potenciální energii? (How to demonstrate the gravity potential energy?). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 2003, roč. 13, No 4, p. 245-246. ISSN 1210-1761.
    3. TRNA, Josef. Polystyrénová fyzika. (Polystyrene Physics.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2003, p. 23-30. ISBN 80-7040-647-X.
    4. TRNA, Josef. Souprava pokusů se stříkačkami (experimentální souprava) (Set of experiments with syringes (Experimental kit)). 2003.
    5. TRNA, Josef. Valivé a smykové tření (experimentální souprava) (Rolling and skidding friction (Experimental kit)). 2003.

    2002

    1. ŠVEC, Vlastimil, Bohumíra FABIÁNKOVÁ, Ivan HOLÝ, Hana HORKÁ, Miroslav CHRÁSKA, Hana LUKÁŠOVÁ, Miloslava MACHALOVÁ, Josef MAŇÁK, Danuše NEZVALOVÁ, Jaroslav ŘEZÁČ, Stanislav STŘELEC, Josef TRNA, Eva URBANOVSKÁ and Eva VYSKOČILOVÁ. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností (The Ways Leading to Teacher Profession: the Formation and Development of Pedagogical Skills). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 308 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-035-2.
    2. TRNA, Josef. Diferenciace přípravy učitelů přírodovědných předmětů (Difference of Science Teacher Education). In DIDFYZ 2002. Innovation of Contents of Physics Education. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2002, p. 159-165, 6 pp. ISBN 80-8050-581-0.
    3. TRNA, Josef. Dovednost diagnostikovat a ovlivňovat žákovskou prekoncepci učiva (The pedagogical skills of diagnostics and influence on students preconception). In Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002, p. 257-270. ISBN 80-7315-035-2.
    4. TRNA, Josef. Fyzika na toaletě (Physics on a toilet.). Physics on a toilet. In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Praha: Prometheus, 2002, p. 23-26. ISBN 80-7196-254-6.
    5. TRNA, Josef. Fyzika v lékárničce (Physics in a first aid kit). Školská fyzika. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002, vol. 7, No 4, p. 52-60. ISSN 1211-1511.
    6. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektrický proud v kapalinách. (videopořad) (Physics in experiments. Electric current in liquids. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2002. Fyzika v pokusech.
    7. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektrický proud v plynech a vakuu. (videopořad) (Physics in experiments. Electric current in gases and vacuum. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2002. Fyzika v pokusech.
    8. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektrochemické děje v kapalinách. (videopořad) (Physics in experiments. Electric-chemical phenomena in liquids. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2002. Fyzika v pokusech.

    2001

    1. TRNA, Josef. Ampérův zákon (experimentální souprava) (Ampere's Law (Experimental kit)). 2001.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Dovednost učitele fyziky diagnostikovat žákovské prekoncepce. (Diagnostics Teacher's Skill of Students' Preconceptions.). In Fyzika v kontexte kultúry. Prešov (Slovensko): Fakulta humanitných a prírodných vied PU, 2001, p. 176-180. ISBN 80-8068-082-5.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v lékárničce. (Physics in a first aid kit.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky VI. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, p. 15-20.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Energie a její přeměny. (videopořad) (Physics in experiments. Energy and changes of energy.(video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2001. Fyzika v pokusech.
    5. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Zdroje a využívání energie. (videopořad) (Physics in experiments. Sources and use of energy.(video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2001. Fyzika v pokusech.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Kompetence a dovednosti žáků jako vzdělávací cíle přírodovědné výuky. (Pupils Competentions and Skills as Goals of Science Education.). In Ciele vyučovania fyziky v novom miléniu. Zbornik referatov z 12. mezdinárodnej konferencie. DIDFYZ 2000. Nitra: Fakulta prírodných vied Univerzity K. Filozófa v Nitre a pobočka JSMF v Nitre., 2001, p. 73-78. ISBN 80-8050-387-7.
    7. TRNA, Josef. Perspektivy přípravy učitelů základních a středních škol. (Perspectives of Preparing of Teachres for Primary and Secondary Schools.). In Vzdělávání a reforma veřejné správy. díl 2. Brno: Masarykova univerzita, 2001, p. 45-47. ISBN 80-210-2684-7.
    8. TRNA, Josef. Pohybové zákony (experimentální souprava) (Laws of motion (Experimental kit)). 2001.
    9. TRNA, Josef. Vytváření pedagogické dovednosti diagnostikování žákovské prekoncepce učiva (Creating of diagnostics teachers skill of pupils pre-conceptions). In Pedagogická diagnostika 2001. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001, p. 142-146. ISBN 80-7042-184-3.

    2000

    1. TRNA, Josef. Diagnostika profesních dovedností učitele a státní závěrečná zkouška z fyziky. (Diagnostics of Teachers Skills and State Physics Examenation.). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. 1st ed. Brno: Paido, 2000, p. 195-198. ISBN 80-85931-87-7.
    2. RYK, Leszek, Josef TRNA and Eva TRNOVÁ. Ekologické aspekty v novém kurikulu polské školy. (Enviromental Aspects in Polish New School Curriculum.). In Ekologie, fyzika a energie ve škole. Újezd u Brna: Straka, 2000, p. 131-133. ISBN 80-902775-5-1.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v peněžence. (Physics in a purse.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky VI. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, p. 30-34. ISBN 80-7082-649-5.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektrický proud v kovech a polovodičích. (videopořad) (Physics in experiments. Electric current in metals and semiconductors.(video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 2000. Fyzika v pokusech.
    5. TRNA, Josef, Andrzej KRAJNA, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Agniszka LESZ. Predyspozycje fizykalne dzieci przed nauczaniem fizyki w szkole. (Pupils Physics Gifts before School Physics Teaching.). Biuletin Informacyjny. Krakow, Poland: COMN, 2000, vol. 1, 18/19, p. 48-52. ISSN 1428-5010.
    6. TRNA, Josef. Science Experiment in Science Teacher Training. In Science and Technology Education in New Millenium. 3-rd IOSTE Symposium for Central and East European Countries. Prague: PERES Publishers, 2000, p. 201-206. ISBN 80-86360-14-8.

    1999

    1. TRNA, Josef. Diagnostika a hodnocení přírodovědných dovedností žáků. (Diagnostics and Assesment of Pupils Science Skills.). In Sborník ze semináře Hodnocení výsledků vzdělávání ve fyzice, chemii a přírodopisu na základní škole. Praha: MAFY, 1999, p. 84-90. ISBN 80-86148-27-0.
    2. TRNA, Josef, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Andrzej KRAJNA. Diagnostika schopností dětí před začátkem výuky fyziky (Diagnostics of Pupils Abilities Before the Start of Teaching Physics). In Pedagogická diagnostika 99. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1999, p. 175-178. ISBN 80-7042-160-6.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Elektrostatika. (videopořad) (Physics in experiments. Electrostatics. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 1999. Fyzika v pokusech.
    4. TRNA, Josef and Leszek RYK. Innovated Role of Diagnostics in Teaching Science. In Proceedings of the Conference Science Teacher Training 2000. Banská Bystrica, Slovakia: Matej Bel University, Banská Bystrica, 1999, p. 59-64. ISBN 80-8055-149-9.
    5. JANÁS, Josef and Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. (Specific Didactics of Physics I.). Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 pp. ISBN 80-210-2056-3.
    6. TRNA, Josef. Objevte v sobě Einsteina. Test vnímání a pozorování pro děti od 5 do 11 let. (Let you found Einstein in yourself. Test of observing phenomena for children from 5 to 11.). Brno: Paido, 1999, 18 pp. 88. ISBN 80-85931-72-9.
    7. ŠVEC, Vlastimil and Josef TRNA. Osvojování klíčových kompetencí učitele (Acquisition of key teacher competencies). In Medacta 99. 1. vyd. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 1999, p. 168-171. ISBN 80-967746-3-8.
    8. TRNA, Josef. Pascalův zákon (experimentální souprava) (Pascal's law (Experimental kit)). 1999.
    9. TRNA, Josef. Pascalův zákon pro plyny (experimentální souprava) (Pascal's law for gases (Experimental kit)). 1999.
    10. TRNA, Josef and Vlastimil ŠVEC. Pedagogická dovednost diagnostikování žákovské prekoncepce učiva (Pedagogical Diagnostics Skill of Pupils Preconception). In Pedagogická diagnostika 99. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1999, p. 172-174. ISBN 80-7042-160-6.
    11. TRNA, Josef, Andrzej KRAJNA, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Agnieszka LESZ. Predyspozycje fizykalne dzieci przed nauczaniem fizyki w szkole. (Pupils Physics Gifts before School Physics Teaching.). Problemy studiow nauczycielskich. Krakow, Poland: Wyd. Naukowe WSP, 1999, vol. 1999, No 20, p. 1-8. ISSN 0239-6769.
    12. TRNA, Josef. Princip šíření zvuku (experimentální souprava) (Principle of noise propagation (Experimental kit)). 1999.
    13. TRNA, Josef. Vztlaková síla v kapalině (experimentální souprava) (Upward hydrostatic force (Experimental kit)). 1999.
    14. TRNA, Josef. Základy létání (experimentální souprava) (Principles of flying (Experimental kit)). 1999.
    15. TRNA, Josef. Žáci se ptají. Jak je možné jednoduše ukázat princip létání? (Pupils Ask. How is Possible to Simple Demonstrate the Core of Flying?). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1999, vol. 9, No 4, p. 246. ISSN 1210-1761.

    1998

    1. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Leszek RYK. Alternativní postupy výuky v přípravě učitelů přírodovědných předmětů. (Alternative Teaching Methods in Science Teacher Preparing.). In Přínos alternativních škol k optimálnímu rozvoji školské soustavy (sborník ze 7. konference o současných světových otázkách alternativního školství). Olomouc: Pedagogická fakulta UP v Olomouci, 1998, p. 282-285. ISBN 80-7067-832-1.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Didaktický test: Útěk z pevnosti. (Diagnostics test: Escape from Fortress.). Brno: CDVU při MU v Brně, 1998, 19 pp. Obecná škola po čtvrtém roce ověřování.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Dotazník pro učitele přírodovědných a společenskovědních předmětů vyučujících v 9. třídách. (Questionare for Science and Social Subject Teachers.). Brno: CDVU při MU v Brně, 1998, 10 pp. Obecná škola po čtvrtém roce ověřování.
    4. MATOUŠEK, Alois, Josef TRNA and Boris RYCHNOVSKÝ. Fyzickogeografické standardy ve vztahu ke standardům z přírodních věd (Phys.geographical standards in relationship at standards of natural sciences). In Sbor. prací z konfer. "Cesty k tvořivé škole". Brno: PdF MU Brno, 1998, p. 417-422. ISBN 80-210-1938-7.
    5. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. (Physics in Experiments.). Školská fyzika. Plzeň: Pedagogická fakulta v Plzni, 1998, roč.5, No 2, p. 77-78. ISSN 1211-1511.
    6. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech - soubor výukových videopořadů. (Physics in Experiments - Set of Educational Video Programmes.). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1998, roč.8, No 6, p. 383-384. ISSN 1210-1761.
    7. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Mechanika pevných těles. (videopořad) (Physics in experiments. Solid body mechanics. (video programme).). Brno: Direct film s.r.o., 1998. Fyzika v pokusech.
    8. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Inovace, koordinace, integrace a chemická úloha. (Innovation, Co-ordination, Integration and Chemical Problem.). In Příprava učitelů chemie. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1998, p. 55-56. ISBN 80-210-1727-9.
    9. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Inovace role přírodovědné úlohy jako vzdělávacího prostředku. (Innovated Role of Science Problem as a Educational Means.). In Cesty k tvořivé škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, p. 387-390. ISBN 80-210-1938-7.
    10. TRNA, Josef. Jak demonstrovat Pascalův zákon pro kapaliny a plyny? (How to Demonstrate the Pascal Law for Liquids and Gases?). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1998, roč. 8, No 8, p. 372-373. ISSN 1210-1761.
    11. TRNA, Josef. Jak demonstrovat vztlakovou sílu v kapalině? (How to Demonstrate Upwarde Force in Liquid?). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1998, roč.8, No 3, p. 159-160. ISSN 1210-1761.
    12. TRNA, Josef. Kompetence, standardy, dovednosti a diagnostika ve výuce fyziky. (Competencies, Standards, Skills and Diagnostics in Teaching Physics.). In Physical Education Today and After 2000. Prešov, Slovakia: Fakulta humanitnych a prierodnych vied PU, 1998, p. 32-35. ISBN 80-88885-31-0.
    13. TRNA, Josef, Andrzej KRAJNA, Leszek RYK and Krystyna SUJAK-LESZ. Rozvoj kompetence učitele diagnostikovat a hodnotit. (Development of teacher evaluation competence.). In Pedagogická diagnostika´97. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1998, p. 72-77. ISBN 80-7042-126-6.
    14. TRNA, Josef. Tvořivost v praxi. (Creativity in Practice.). In Tvořivá škola. Brno: PAIDO, 1998, p. 177-179. ISBN 80-85931-63-X.

    1997

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Aktuální problémy diagnostiky a evaluace v přírodovědě. (Present Problems in Diagnostics and Evaluation in Natural Science.). In Sborník z 6. konference o současných celosvětových otázkách alternativního školství. Olomouc: UP v Olomouci, 1997, p. 271-274. ISBN 80-7067-679-5.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Didaktický test: Co víš o svém těle? (Didactics test: What do you know about your body?). Brno: CDVU při MU v Brně, 1997, 15 pp. Občanská škola po třetím roce ověřování.
    3. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Mechanika kapalin. (videopořad) (Physics in Experiments. Mechanics of Liquids. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 1997. Fyzika v pokusech.
    4. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Mechanika plynů. (videopořad) (Physics in Experiments. Mechanics of Gases. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 1997. Fyzika v pokusech.
    5. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Koordinace přírodovědných vzdělávacích cílů. (Co-ordination of Natural Science Educational Aims.). In Education in the Changing World. Nitra, Slovakia: Univerzita K. Filozofa v Nitre, 1997, p. 424-427. ISBN 80-967339-9-0.
    6. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Koordinace vzdělávacích cílů v Občanské a Základní škole. (Co-ordination in Educational Aims at Civic and Basic Programs at Secondary schools.). Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická společnost, 1997, roč.7, No 1, p. 77-81. ISSN 1211-4669.
    7. TRNA, Josef. Několik pokusů z mechaniky kapalin a plynů. (Several Experiments from Mechanics of Liquids and Gases.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Plzeň: UK v Praze a ZČU v Plzni, 1997, p. 80-81. ISBN 80-7043-215-2.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Přírodovědné dovednosti na základní škole. (Natural Science Skills at Secondary school.). In Transformace našeho školství . Brno: ČPdS, 1997, p. 246-249. ISBN 80-85615-21-5.
    9. TRNA, Josef. Seminář: Učitel fyziky základní školy. (The Seminary: Physics Teacher of Secondary School.). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1997, roč.6, No 7, p. 415-416. ISSN 1210-1761.
    10. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Zdravý způsob života a jeho motivační role v přírodovědné výuce. (A Healthy Way of Life and Its Motivation Role in Teaching Natural Science.). In Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života na konci XX. století. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1997, p. 259-262. ISBN 80-210-1654-X.

    1996

    1. TRNA, Josef. Alternativní přírodovědné výukové postupy založené na aktuálních psychologických poznatcích. (Alternative Teaching Procedures in Natural Science Based on New Psychological Knowledge.). Brno: PAIDO, 1996, 14 pp. Příprava učitelů.1. ISBN 80-85931-21-4.
    2. KRAJNA, Andrzej, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Josef TRNA. Diagnostika profesní orientace a odborné zaměření gymnaziálního studia v Polsku a Česku. (Diagnostics of proffesional orientation at Sec. schools in Poland and Czech.). In Pedagogická diagnostika´95. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1996, p. 93-98. ISBN 80-7042-106-1.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Didaktický test přírodovědných dovedností. (Didactics Test of Science Skills). Brno: CDVU při MU v Brně, 1996, 10 pp. Občanská škola po druhém roce ověřování.
    4. TRNA, Josef, Krystyna SUJAK-LESZ, Andrzej KRAJNA and Leszek RYK. Educational Plans of a Secondary School Students Report 1: Science-Oriented Classes. In 3rd European Conference of Research in Chemical Education. Lublin, Poland: University of M. Curie-Sklod., 1996, p. 296-299.
    5. TRNA, Josef. Explanační modely ve výuce fyziky. (Explanation Models in Teaching Physics.). In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1996, p. 68-74. ISBN 80-210-1405-9.
    6. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Akustika. (videopořad) (Physics in experiments. Acoustics. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 1996. Fyzika v pokusech.
    7. TRNA, Josef. Fyzika v pokusech. Termika. (videopořad) (Physics in experiments. Thermics. (video programme)). Brno: Direct film s.r.o., 1996. Fyzika v pokusech.
    8. TRNA, Josef, Krystina SUJAK-LESZ and Leszek RYK. Klasy autorskie typu science. (Author Classes type Science.). Wiesci zamkowe. Legnica, Poland, 1996, roč.3, No 2, p. 7-11. ISSN 1426-0913.
    9. TRNA, Josef. Motivace žáka jako integrační prvek technologie výuky fyziky. (Pupil Motivation as the Integrative Component of Teaching Physics Technology.). In Didaktické technologie v profesní přípravě učitelů fyziky. České Budějovice: Pedagogická fakulta JČU, 1996, p. 29-32.
    10. TRNA, Josef. Motivační složka zájmu žáka o fyziku. (Motivation Component of Pupil Interest of Physics.). In Didfyz´94. Samostatné fyzikálne poznávanie žiakov. Nitra, Slovakia: PROTON a JSMF, 1996, p. 93-99.
    11. TRNA, Josef and Leszek RYK. Motywacja ucznia w nauczaniu przedmietow przyrodniczich. (Motivation of Pupil in Science Education.). Wiesci zamkowe. Legnica, Poland, 1996, roč.3, No 3, p. 40-41. ISSN 1426-0913.
    12. TRNA, Josef. Několik pokusů. (Several Experiments.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Praha: UK v Praze a ZČU v Plzni, 1996, p. 33-37.
    13. TRNA, Josef. Pakiet diagnostyczny: Zastanów sie, zanim, odpowiesz 1. (Diagnostics set: Stay, watch, solve 1.). In Uzdolnienia fizikalne dzieci. Legnica, Poland: WODN, 1996, p. 13-25.
    14. TRNA, Josef. Požadavky na samostatnost a tvořivost učitele při práci se vzdělávacími standardy. (Requirements for Teacher´s Independence and Creativity in Using Educational Standards.). In Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: PAIDO, 1996, p. 101-103. ISBN 80-85931-23-0.
    15. TRNA, Josef, Krystyna SUJAK-LESZ and Leszek RYK. Reforma vzdělávání učitelů fyziky v Polsku. (Physics Teacher Preparation Reform in Poland.). In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1996, p. 39-45. ISBN 80-210-1405-9.
    16. SOLDÁN, Milan and Josef TRNA. Úlohy ve výuce fyziky a chemie. (Problems in Chemistry and Physics Teaching.). In Didaktika chemie - její současnost a perspektivy. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1996, p. 43-45. ISBN 80-210-1487-3.
    17. TRNA, Josef. Vytváření dovednosti učitele fyziky motivovat žáka. (Forming the Physics Teacher´s Skill how to Motivate a Pupil.). Pedagogická orientace. 1996, roč.6, 18-19, p. 58-63. ISSN 1211-4669.
    18. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Vzdělávací evaluační standardy v přírodovědě. (Educational Evaluative Standards in Natural Science.). In Pedagogická diagnostika ´95. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1996, p. 88-93. ISBN 80-7042-106-1.
    19. TRNA, Josef. Vzdělávací standardy pro základní a střední školy. (Educational Standards for Secondary Schools.). Pedagogika. Praha: UK Praha, 1996, roč.46, No 4, p. 349-353. ISSN 0031-3815.

    1995

    1. TRNA, Josef. Didaktika fyziky nebo pedagogická fyzika? (Didactics of Physics or Pedagogical Physics?). In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu. Brno: PAIDO, 1995, p. 132-135.
    2. TRNA, Josef. Motivační účinek fyzikálních učebních pomůcek. (Motivational Effects of Instructional Teaching Physics.). In Fyzikální učební pomůcky, jejich tvorba a užití. Plzeň: Pedagogická fakulta ZčU, 1995, p. 57-60. ISBN 80-7043-187-3.

    1994

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Diagnostika ve výuce fyziky a motivace žáka. (Diagnostics in Teaching Physics and Motivation of a Pupil.). In Pedagogická diagnostika´93. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1994, p. 115-117. ISBN 80-7042-074-X.
    2. TRNA, Josef. Problémová úloha jako jeden ze zdrojů motivace žáka ve výuce fyziky. (A Problem Task as One of Sources of Motivation of a Pupil in Teaching Physics.). In Fyzika a didaktika fyziky 1. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1994, p. 81-91. ISBN 80-210-0860-1.
    3. TRNA, Josef. Přírodovědné předměty na anglických školách a velšských školách. (Natural Science Subjects in Schools in England and Wales.). Brno: Pedagogická fakulta MU, 1994.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Struktura motivů žáků při výběru povinně volitelných vyučovacích hodin fyziky na základní škole. (Structure of Motives of Students in Selecting Elective Classes for Physics at Secondary Schools.). Pedagogická orientace. 1994, roč.4, 12-13, p. 105-111. ISSN 1211-4669.
    5. TRNA, Josef. Utváření dovednosti učitele fyziky motivovat žáka. (Teacher Skill of Pupil Motivation and its Creation.). In Profesionální příprava učitele fyziky. Olomouc: Přírodovědecká fakulta UP a FPS JČMF, 1994, p. 50-51.

    1993

    1. TRNA, Josef. Didaktika fyziky a psychologie. (Didactics of of Physics and Psychology.). Pedagogická orientace. 1993, roč.3, No 7, p. 77-83. ISSN 1211-4669.
    2. TRNA, Josef. Motivacionni těchnologii v obučenieto po fizika. (Motivation Teaching Techniques in Physics.). Fizika. Sofia, Bulgaria, 1993, vol. 29, No 3, p. 6-8. ISSN 0204-6946.
    3. TRNA, Josef. Spontánní fyzikální uvažování studentů a francouzská didaktika fyziky. (Spontaneous Physical Students Thinking and French Didactics of Physics.). In Didfyz´92. Fyzikálne vzdelávanie u nás a v zahraničí. Nitra, Slovakia.: JSMF a PROTON, 1993, p. 87-92.

    1992

    1. TRNA, Josef. Didaktika fyziky jako samostatná vědní disciplína. (Didactics of Physics as a Independent Science Branch.). Pedagogická orientace. 1992, roč.2, No 5, p. 57-58. ISSN 1211-4669.
    2. TRNA, Josef. Fyzika a česká státní maturita ve světle francouzských zkušeností. (Physics and National School-leaving Examination at Czech grammar schools and French Experiences.). Pedagogická orientace. 1992, roč.2, No 5, p. 121-124. ISSN 1211-4669.
    3. TRNA, Josef. Perspektivy výuky fyziky a problém motivace. (Perspectives of Teaching Physics and Motivation.). Pedagogická orientace. 1992, roč.2, No 5, p. 67-71. ISSN 1211-4669.
    4. TRNA, Josef. Příprava učitelů fyziky. (Preparation for Teaching Physics.). Pedagogická orientace. 1992, roč.2, No 5, p. 107-111. ISSN 1211-4669.
Display details
Displayed: 19/10/2024 17:22