Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Vliv počítačů na tradiční umělecké formy

Část věnovanou vlivu počítačů na tradiční umělecké formy uvádí Malina dvěma tezemi:

  • Jediným pravým počítačovým uměním je takové umělecké dílo, které by nemohlo vzniknout bez užití počítače.
  • Nástup počítačů ovlivnil tvůrčí procesy předchozích nebo tradičních uměleckých forem, a to ještě ve větším rozsahu, než to učinila fotografie. Počítač totiž ovlivnil nejen statické umělecké formy (malbu, fotografii, skulpturu, poezii, literaturu), ale také formy časového umění (time based art) jako je kinetické umění, film, video, hudbu, tanec nebo divadlo.

Vliv počítače na tradiční umělecké formy je přitom dvojího druhu:

  • Počítače se jednak užívají jako přístroje šetřící lidskou práci nebo finanční náklady při tvorbě tradičního uměleckého díla (viz zvukové syntezátory v hudbě, samplery a mixážní pulty).
  • Počítače jsou využívány jako ´náčrtníky´, umožňující velmi rychle zkoušet různé varianty hudební kompozice nebo výtvarné podoby díla, které jsou následně realizovány v tradičním uměleckém médiu (viz třeba digitální obrazy, následně vystavované jako ´fotografie´, nebo postupy, kdy jsou předem počítačem zpracované vzorce vybrané a následně malované na plátno).

Tradiční umělecké formy se pod vlivem počítačové technologie vyvíjejí a proměňují. Vznikají obrazy vytvořené na základě fraktálové matematiky, hudebníci tvoří zvuky a melodie, které by nemohly být provedeny tradičními hudebními nástroji či živými zpěváky. Film a televize procházejí změnami umožněnými počítačovou technologií: ve filmech hrají živí i syntetičtí herci, film může mít několik paralelních linií atd. Digitální televize umožňuje paralelně sledovat dva kanály. Užití počítače nebo videa mění také oblast tanečního umění, umožňuje totiž tvorbu nových choreografických slovníků zkoumajících potenciál editačních technik jako multiplikace obrazů, zpětný pohyb, převrácení, změny měřítka, manipulace s barvami.

Malina však upozorňuje, že v případě užívání počítačů jako prostředků tradičního umění, což platí o všech výše uvedených příkladech, narážíme na jejich limity, neboť počítač původně nevznikl pro umělecké účely a tomuto využití se tedy nutně vzpírá.

Mgr. Jana Horáková, Ph.D. |
ÚHV, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Filozofické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2010

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.