4. Sociální znevýhodnění, školní prostředí, hodnoty a inkluze – možné souvislosti
Lenka Gulová
Obsah kapitoly
4.1 Úvod do kapitoly
Co je cílem?
- Otevřít téma žáků se sociálním znevýhodněním a poukázat na možné souvislosti mezi vzděláváním a sociálním znevýhodněním.
- Přiblížit význam pedagogizace prostředí a aktivizace jedince a skupiny jako součásti výchovného procesu ve škole.
- Nahlédnout do školního prostředí s ohledem na téma důstojnosti, ale i dominance, ponížení, diverzity ve vzdělávání aj.
- Zabývat se výchovou k hodnotám jako součástí učitelské profese.
- Přemýšlet o inkluzi jako o šanci pro všechny.
- Zmínka o sociální pedagogice jako disciplíně budoucnosti.
Budeme pracovat s těmito pojmy:
- žák se sociálním znevýhodněním,
- diverzita ve vzdělávání,
- hodnoty,
- důstojnost,
- inkluze.
K zamyšlení
Učitel byl měl být nejen odborníkem na svou specializaci/aprobaci.
Škola přináší spoustu výzev, ale i složitých situací.
Náročné prostředí třídy/školy jako odraz společnosti.
Děti a žáci se sociálním znevýhodněním; jak se jim žije, jakou mají profesní a životní perspektivu?
Zacházení s jinakostí ve školním prostředí. Jsme na to připraveni?