4. Sociální znevýhodnění, školní prostředí, hodnoty a inkluze – možné souvislosti

Lenka Gulová

Obsah kapitoly


4.1 Úvod do kapitoly

Co je cílem?

  • Otevřít téma žáků se sociálním znevýhodněním a poukázat na možné souvislosti mezi vzděláváním a sociálním znevýhodněním.
  • Přiblížit význam pedagogizace prostředí a aktivizace jedince a skupiny jako součásti výchovného procesu ve škole.
  • Nahlédnout do školního prostředí s ohledem na téma důstojnosti, ale i dominance, ponížení, diverzity ve vzdělávání aj.
  • Zabývat se výchovou k hodnotám jako součástí učitelské profese.
  • Přemýšlet o inkluzi jako o šanci pro všechny.
  • Zmínka o sociální pedagogice jako disciplíně budoucnosti.

Budeme pracovat s těmito pojmy:

  • žák se sociálním znevýhodněním,
  • diverzita ve vzdělávání,
  • hodnoty,
  • důstojnost,
  • inkluze.

K zamyšlení

Učitel byl měl být nejen odborníkem na svou specializaci/aprobaci.

Škola přináší spoustu výzev, ale i složitých situací.

Náročné prostředí třídy/školy jako odraz společnosti.

Děti a žáci se sociálním znevýhodněním; jak se jim žije, jakou mají profesní a životní perspektivu?

Zacházení s jinakostí ve školním prostředí. Jsme na to připraveni?