7. Respektující výchova a komunikační techniky
Jan Nehyba
Obsah kapitoly
7.1 Úvod do kapitoly
Licence
Tato kapitola je opatřena licencí Creative Commons, typ: CC BY-NC-ND.
Úvod
Respektující výchova je často v kontextu ČR spojována s programem „Respektovat a být respektován“. V rámci našeho tématu ji budeme však pojímat šířeji, zejména půjde o takové výchovné přístupy, které vychází z humanistické tradice. Další rozměr, který je charakteristický pro respektující přístup je ten, že předně využívá proaktivních strategií ve výchově, tedy zaměřuje se na budování vztahů mezi dítětem a učitelem nebo rodičem. Respektující přístupy jsou také rozkročeny mezi aplikace do prostředí školy i rodiny (to je viditelné například na tzv. přístupu Výchova k poraženým nebo právě její adaptaci do prostředí školy, tedy Škola bez poražených). O respektujícím přístupu se dá mluvit teoreticky nebo i výzkumně, dá se pojednávat o principech nebo o konkrétních technikách. Pro účely tohoto textu se pokusím udělat redukci těchto přístupů a budu se soustředit jen na konkrétní techniky, které jsou inspirativní z pohledu praxe. Přičemž zde maximálně odkážu, z jakých východisek dané myšlenky pochází.
V textu slova jako dítě a žák používám jako synonyma. Dále používám žák pro oba rody, jak ženský tak mužský, jsem si vědom toho, že to vytváří genderovou nerovnost a mrzí mě to.