10. Teoretická reflexe celospolečenských fenoménů: implikace pro pedagogiku, vědění a učitelskou profesi

Markéta Košatková

Obsah kapitoly


10.1 Úvod do kapitoly

Klíčová slova

reflexe, teorie, metafora, pedagogický diskurz, konstruktivismus, vědění

Po přečtení textu čtenář*ka bude schopen*a:

  • definovat reflexi a její přínos pro vzdělávání
  • popsat vybrané sociálně-pedagogické teorie
  • reflektovat vybrané širší společenské sociální fenomény ve vztahu k pedagogice
  • kriticky nahlížet na proměnu vědění a funkci vzdělávání
  • konstruovat pedagogické vize s ohledem k proměně celospolečenské konfigurace
  • vysvětlit algoritmizaci vědění

Úvod

Žijeme v proměnlivém světě. Školní instituce, vzdělávání, informační prostor a kultura v době zrychlené globalizace čelí novým výzvám. Skeptici by snad mohli říci, že v současné rizikové společnosti nás čeká no future a my pouze píšeme dějiny šílenství. Fakt, manipulace či pouhá proklamace? Jak moc se mění pedagogické zákonitosti v kontextu doby, ve které se nacházíme? Kde máme slepé skvrny vzdělávání? Které teorie nám mohou pomoci chápat celospolečenské dění a vzdělávání v relaci? Jak můžeme být pomocí teorie všímavější k situacím v praxi?

Reflexe k pedagogické profesi neodmyslitelně patří. Proto se v následující kapitole zaměříme na teoretickou reflexi širších celospolečenských fenoménů, které budeme rozebírat ve vztahu k pedagogice a vice versa. Sledování kontextů vzdělávání v postmoderní situaci nám může pomoci uvidět souvislosti mezi sociálními fenomény a proměnou vědění.

Pro lepší ilustraci budeme pracovat s metaforami, kterými často sami žijeme. Budeme využívat slova a věci pro reflexi toho, zda a proč školství a jeho aktéři selhávají v zápase s neustálou proměnlivostí doby. Mediální manipulace, technologie a algoritmy akcelerují vědění, které může být intenzifikováno, přestože není založeno na realitě či objektivních informacích. Rychlost informací, celosvětová propojenost, internet i dostupnost komodit nás nutí si klást otázku, jak tuto akceleraci zvládá reflektovat současný vzdělávací systém?

V předchozím popisu byly ukryty tituly některých inspirativních knih. Najdete je? Jednalo se o 9 titulů. V textu se budou nacházet odkazy na externí elektronické platformy, které slouží jako doplňující zdroj informací či prostor pro reflektivní přemýšlení/psaní.

Inspirativní knihy nápovědahttps://sway.office.com/YloURVrv8CdlwGwO?ref=Link

Máte-li pocit, že po přečtení předchozí anotace se stále cítíte jako tabula rasa, doporučuji využít výkladového slovníků odborných pojmů užitých (nejen) v tomto textu či pracovat s vlastní databází odborných pojmů. V textu jsou tyto pojmy označeny kurzívou.

Slovník odborných pojmůhttps://quizlet.com/627091584/teoreticka-reflexe_tmv-flash-cards/?x=1jqt

Text stojí na pomezí sociologie, sociální pedagogiky a pedagogiky. Právě tyto hraniční krajiny jednotlivých disciplín nám umožní reflektivní rozhled, který potřebujeme chceme-li postihnout proměnu (post)moderní společnosti. Čtenář*ka může nahlížet na sociální fenomény zasahující (nejen) do pedagogiky i skrze komparaci se seriály/filmy. Domnívám se, že tato obrazová metaforičnost může inspirovat k dalším zdrojům, teoriím a jejich aplikaci v praxi. Postmoderní teorie se vyznačují kritickou reflexí úplně všeho, což je často činí těžko uchopitelnými, přesto je seznámení s nimi klíčové pro vlastní pedagogické principy každého pedagoga*žky, protože žijeme ve společnosti vědění. Podoba nového informačního prostoru volá po re-definici práce s informacemi a zaměření na konstrukce vědění.

Filmy a seriály a sociálně pedagogické teoriehttps://sway.office.com/EE2iePuayyCkzSSs?ref=Link