Již v raném a předškolním věku si můžeme všímat různých projevů, které nás mohou včas upozornit na to, že je třeba s výtvarnými a grafomotorickými aktivitami dítěti pomoci.
Dítě se nachází na nižší úrovni vývoje grafomotorických činností. Málo a nerado kreslí a jeho grafický projev neodpovídá věku.
Odpovídá výška židličky a stolu? Je dítě správně usazeno? Spontánně si děti nejčastěji sedají z boku, čímž mají nesprávné těžiště těla a špatně rozloženou rovnováhu, což je činí nejistými. Pokud sedí na zemi, skládají si nohu (nohy) pod tělo, je třeba hledat vhodnou polohu sedu i papíru (balící papír na zemi, papír přichycený magnety na ledničce, tabuli apod.).
Dítě může mít z počátku kreslení/psaní úchop správný, po čase ho ale mění. Znamená to, že špetkový úchop ještě není fixovaný. Dítě může při držení tužky zavírat dlaň, drží tužku křečovitě, nebo správný úchop ještě není vůbec vyvozený.
V předškolním věku upřednostňujeme měkké materiály (tužka č. 1, prstové barvy, pastelky apod.). Nevhodné jsou tvrdé voskové pastely a propisky. Dítě to nutí k nesprávnému držení a zvýšenému přítlaku.
Když vidíte, že dítě při kreslení nebo psaní „ryje“ do papíru, je čas přerušit práci a uvolnit ruku.
Důležité je, aby dítě před nástupem do základní školy mělo vyhraněnou lateralitu. Ověření dominantní horní končetiny je velmi jednoduché, stačí si všímat např. do které ruky spontánně uchopuje, kterou rukou drží lžíci, čistí si zuby, češe se, sahá na kliku, odemyká klíčem, hází kostkou (míčem) ad. Pokud byste si nebyli při svém vyhodnocování jistí, je nutné provést odborné vyšetření laterality psychologem.
Dítě se obtížně soustředí, odbíhá od činnosti, mění způsoby polohy těla při kreslení/psaní.
Dítě nejeví spontánně zájem o kreslení, vyhýbá se mu. Hledáme tedy příčinu – proč? Má dostatečně vytvořené podmínky? Vidí dobře (nerozpoznaná zraková vada)?
Dítě se neumí dobře orientovat v prostoru a na ploše papíru. Obtížně pracuje podle pokynů: vpravo, vlevo, nahoře, dole…
Pokud má dítě logopedické problémy, nabádá to k důslednějšímu sledování grafomotorického vývoje. Motorika artikulačních orgánů a motorika ruky jsou navzájem spojené, vyvíjejí se společně jako psychika a nervový systém dítěte.
Zvláště u dětí s tělesným postižením se můžeme setkat s různými obtížemi při grafomotorických činnostech. Pokud dítě nemá dostatečně zautomatizované grafomotorické pohyby a propojené pohyby všech kloubů paže (rameno, loket, zápěstí, prsty), ztrácí při psaní rychlost. Při zvýšeném úsilí ruka často bolí a potí se. Ruka se rychle unaví, protože prsty a dlaň se dostávají do napětí a to může přecházet do celkového vnitřního napětí. U některých žáků (především u žáků s MO) zaznamenáváme obtíže při trefování do linek, zmenšování písma, vykroužkování správného tvaru písmen, obtížné napojování a snížené tempo práce. Další obtíže při grafomotorických činnostech shrnujeme v několika bodech:
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041