FF FBPGpDT Digitální technologie ve vzdělávání
Název anglicky: Digital Technologies in Education
bakalářský prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika
bakalářský prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStudium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné bakalářské práce a ústní části zkoušky.
Bakalářskou prací studenti prokazují schopnost samostatně vyhledat a využívat při zpracování tématu českou i cizojazyčnou literaturu, dále prokazují znalost i schopnost užívat odbornou terminologii a současně vyjadřují vlastní postoj k tématu podložený argumenty. Studenti musí rovněž prokázat schopnost porozumět realizovaným výzkumům, prezentovat metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
V neposlední řadě studenti demonstrují porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v pedagogické praxi.
Studenti si vybírají ze dvou základních typů diplomové práce:
1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumnou sondu (výzkumná sonda je typem drobnějšího empirického šetření, přičemž může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy);
2) teoreticko-aplikační práce (obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi).
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k bakalářské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU, viz http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/bakalarska-prace.
Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do čtyř částí:
1. Teoretické základy pedagogických věd
2. Výchovně vzdělávací procesy a metodologie pedagogických věd
3. Digitální technologie ve vzdělávání
4. E-portfolio studenta.
Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Mediální obraz digitálních technologií ve vzdělávání ve vybraných médiích v ČR
Mobilní technologie ve škole pohledem médií
ICT jako nástroj pro překonání digitální propasti
Začínající učitel a ICT na střední škole
Metoda eye-tracking v pedagogickém výzkumu.
Digitální technologie a jejich využívání v současné české škole.
YouTube jako opora studentů při studiu na středních školách
Témata obhájených prací:
Učení v rodině z pohledu generace dětí
archiv: http://is.muni.cz/th/350246/ff_b/
Obraz oblíbeného učitele. Cesta od pojmu k realitě
archiv: http://is.muni.cz/th/362499/ff_b/
Komunikace v mateřské škole typu Montessori
archiv: http://is.muni.cz/th/382711/ff_b/
Klíčové problémy začínajících učitelů základních škol v ČR
archiv: http://is.muni.cz/th/402367/ff_b/
Environmentální výchova v programové nabídce SVČ
archiv: http://is.muni.cz/th/415599/ff_b/
Motivace a bariéry seniora při vstupu do počítačového kurzu
archiv: http://is.muni.cz/th/351094/ff_b_a3/
Humor ve výukové komunikaci
archiv: http://is.muni.cz/th/418759/ff_b/
Přechod žáků z málotřídní na úplnou školu z pohledu rodičů
archiv: http://is.muni.cz/th/406820/ff_b/
Prestiž učitelského povolání v České republice
archiv: http://is.muni.cz/th/399396/ff_b/
Doporučený průchod studijním plánem
Společná část (120kr.)
Společný univerzitní základ (15 kr.)
K úspěšnému zakončení studia student v bakalářských studijních programech získá 15 kr. z předmětů tzv. Společného univerzitního základu. Mezi tyto kredity se počítají 2 kredity z předmětů sportovních aktivit (TV), 4 kredity za cizí jazyk, a 9 kreditů za předměty společensko-vědního či přírodovědného základu – tzv. CORE předmětů. Aktuální nabídka CORE předmětů je k dispozici ZDE.
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PG2B001 | Klíčová témata dějin školství a pedagogiky | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PG2B002 | Úvod do pedagogických věd | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PG2B003 | Teorie učení a vzdělávání | zk | 6 | 2 | Z |
FF:PG2B004 | Alternativní vzdělávací přístupy | zk | 5 | 2 | Z |
FF:PG2B005 | Komunikace ve vzdělávání | zk | 5 | 3 | Z |
FF:PG2B006 | Sociology of Education | zk | 6 | 4 | Z |
FF:PG2B007 | Obecná psychologie | zk | 6 | 1 | P |
FF:PG2B008 | Designování neformálního vzdělávání | zk | 5 | 5 | Z |
FF:PG2B009 | Designování formálního kurikula | zk | 6 | 4 | Z |
FF:PG2B010 | Metodologie výzkumu I - psaní odborného textu | zk | 8 | 3 | Z |
FF:PG2B011 | Metodologie výzkumu II - principy vědy a výzkumu | zk | 8 | 4 | Z |
FF:PG2B012 | Metodologie výzkumu III - analýza a interpretace dat | zk | 8 | 5 | Z |
FF:PG2B013 | Právní minimum pro vzdělavatele | zk | 5 | 4 | P |
FF:PG2B201 | Státní závěrečná zkouška bakalářská | SZk | - | 6 | P |
80 kreditů |
Bakalářská práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PG2B015 | Seminář k bakalářské diplomové práci II | z | 10 | 6 | P |
FF:PG2B014 | Seminář k bakalářské diplomové práci I | z | 10 | 5 | P |
20 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Student musí získat minimálně 5 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PG2B101 | Environmentální a udržitelné vzdělávání | z | 5 | 4 | P |
FF:PG2B103 | Moderní dějiny vzdělávání | z | 5 | 2 | P |
FF:PG2B104 | Inovace a výzkum v oblasti digitálních technologií ve vzdělávání | z | 5 | 2 | P |
FF:PG2B105 | Sociální pedagogika | z | 5 | 1 | P |
FF:PG2B106 | Lektorské dovednosti prakticky | z | 5 | 3 | P |
FF:PG2B108 | Pedagogická psychologie | z | 5 | 2 | P |
FF:PG2B109 | Sociální psychologie | z | 5 | 2 | P |
FF:PG2B110 | Pedagogika rodiny | z | 5 | 4 | P |
FF:PG2B111 | Pedagogická diagnostika | z | 5 | 6 | P |
FF:PG2B112 | Pedagogika volného času | z | 5 | 2 | P |
FF:PG2B113 | Předškolní pedagogika | z | 5 | 3 | P |
FF:PG2B115 | Aktuální témata českého vzdělávání a školství | z | 5 | 4 | P |
FF:PG2B116 | Sociální dovednosti v propojeném světě | z | 5 | 5 | P |
FF:PG2B117 | Speciální pedagogika | z | 5 | 5 | P |
FF:PG2B118 | Prezentační dovednosti prakticky | z | 5 | 1 | P |
FF:PG2B119 | Analýza a vizualizace dat ve vzdělávání | z | 5 | 5 | P |
FF:PG2B120 | Evaluace ve vzdělávání | z | 5 | 3 | P |
FF:PG2B121 | Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů | z | 5 | 4 | P |
FF:PG2B122 | Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání | z | 5 | 3 | P |
95 kreditů |
Specializační část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:CJVAICT | Anglický jazyk pro ICT specializaci | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGBICT01 | Digitální technologie ve vzdělávání | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PGBICT02 | Úvod do ICT | zk | 6 | 1 | P |
FF:PGBICT03 | Didaktika a design online vzdělávání | zk | 6 | 5 | P |
FF:PGBICT04 | Celoživotní učení v digitálním prostředí | zk | 6 | 2 | P |
FF:PGBICT05 | Tvorba digitálních výukových materiálů | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGBICT06 | Online výuková prostředí | zk | 6 | 2 | P |
FF:PGBICT07 | Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice | zk | 6 | 4 | - |
FF:PGBICT08 | Dílna expertů | z | 5 | 5 | P |
FF:PGBICT10 | Praxe | z | 7 | 6 | P |
60 kreditů |