PdF:SZ6025 Výchovné situace ve škole: ana - Informace o předmětu
SZ6025 Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Létalová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Markéta Vejmělková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6025/01: Po 9:00–10:50 učebna 78, H. Horká
SZ6025/02: Po 16:00–17:50 učebna 25 - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6017 Multikulturní lekce na základních školách , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6024 Výchova v práci učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s různými typy situací, ve kterých vyučující k žákům přistupuje výchovně. Studenti budou obeznámeni s dynamikou a možnými příčinami problémového chování ve školním prostředí, nahlédnou na situace z pohledu vyučujícího i žáka. Studenti se za pomoci kazuistik seznámí s průběhem a možnostmi řešení daných situací. Obeznámí se s technikami a postupy, které jsou klíčové pro zvládnutí problémových situací ve třídě. Studenti budou jednotlivé techniky a postupy trénovat v rámci modelových situací ve skupinách.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
Student po absolvování předmětu:
• zachytí situace ve třídě, které vyžadují jeho/její interferenci či výchovné působení.
• rozklíčuje dynamiku problémového chování žáků, zvolí možné cesty k intervenci a prevenci tohoto chování.
• uvažuje o možných řešeních situací a diskutuje o nich.
• aplikuje postupy asertivní komunikace.
• využívá techniky zvládání stresových situací.
• využívá postupy, které jsou adekvátní při reakci na nevhodné chování žáků.
• vyhledá metodické pokyny MŠMT a pracuje s nimi.
• zná postupy řešení patologických projevů ve školní třídě. - Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- Úvod do problémového chování žáků, příčiny a okolnosti problémového chování žáků, vztah vyučujícího s žákem a se třídou.
- Možnosti a využití neverbálního projevu, verbálního projevu a asertivní komunikace při výchovných situacích.
- Postupy zvládání stresových situací ve třídě, sebereflexe vlastních emocí, zvládání frustrace, hněvu.
- Zásady a konkrétní postupy pro zvládání obtížných situací s žáky, nácviky.
- Práce s pravidly ve třídě, neklid ve třídě, vyrušování.
- Sociální a osobnostní rozvoj třídy, techniky práce se třídou.
- Když se vyučujícímu s žáky nebo se třídou nedaří, přijímání a napravování chyb.
- Shrnutí, procvičování a reflexe semináře.
- Literatura
- BRÉDA, Jiří, Robert ČAPEK, Eva DANDOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Třídní učitel jako kouč. 1. vyd. Praha: Raabe, 2017. 125 s. ISBN 978-80-7496-293-6.
- HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2001, 109 s. ISBN 8070828099. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- ROGERS, Bill. Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 4. vyd. Los Angeles: SAGE, 2015. 324 s. ISBN 978-1-4462-9533-5.
- ROLLNICK, Stephen a Hana ANTONÍNOVÁ. Motivační rozhovory ve škole. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 183 stran. ISBN 9788026212744. info
- SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015, 211 stran. ISBN 9788073879358. info
- TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky : zvládání náročných situací ve třídě. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 166 stran. ISBN 9788026210474. info
- VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., uprav. Jinočany: H a H, 1998, 181 s. ISBN 80-86022-41-2. info
- Výukové metody
- První část semináře: znalostní zakotvení v tématu, kazuistika, diskuze, práce ve skupinách, možné postupy řešení situací
Druhá část semináře: praktické nácviky za pomoci modelových situací, aplikace poznatků z první části semináře, reflexe - Metody hodnocení
- Ukončení semináře:
1) Splnění zadaného seminárního úkolu. Zadání úkolu: a) Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky, tzn. co se stalo? b) Analyzujte možné příčiny takového jednání, tzn. proč se to stalo? c) Navrhněte Váš způsob řešení a zdůvodněte s oporou o teoretická východiska. Srovnejte s řešením, které jste zažil/a jako žák/yně/student/ka, tzn. jak lze situaci řešit?
2) Příprava na seminář.
3) Aktivní účast na semináři. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SZ6025