FF:ISKED02 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
ISKED02 Pedagogická psychologie
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Krůčková (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:40 D51
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(C)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty programu CŽV primárně na výkon učitele odborných předmětů v psychologické části kompetenčního rámce. Kurz využívá interdisciplinární zaměření pedagogů - od psychologů, přes teoretické pedagogy až po akademiky s bohatou předchozí edukační praxí v sekundárním školství. Spojuje teoretickou a praktickou složku edukace.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
orientuje se v základních tématech a problémech pedagogické psychologie zaměřené na edukační prostředí;
dokáže analyzovat a řešit běžné školní kazuistiky;
má dobrý přehled o dostupné literatuře k tématu, kterou aktivně využívá;
rozumí psychologickým aspektům běžné pedagogické komunikace ve třídě;
chápe a reflektuje základní psychologickou dimensi výuky ve formálním i neformálním vzdělávacím prostředí;
reflektuje psychodidaktickou složku vzdělávacího procesu. - Osnova
- Probíraná témata v rámci kurzu (nejde o chronologickou osnovu, ale o sobour reflektovaných témat):
- Obecná psychologie, metody, výzkumy, témata
- Psychologie osobnosti – motivace, dědičnost, struktura a složky osobnosti, dynamika osobnosti, self
- Vývojová psychologie a kognitivní činitelé – vývoj inteligence, vývoj řeči, tvořivost, schopnost učení.
- Vybraná témata z pedagogické psychologie: styl učení, metody učení, evaluace a evaluační nástroje
- Sociální interakce ve škole, klima třídy, sociální percepce a řízení třídy
- Osobnost pedagoga, autoevaluace pedagoga
- Profesní dovednosti pedagoga, zátěže učitelské profese, syndrom vyhoření
- Interakce pedagog – žák, pedagog – rodič, rodič – žák
- Řešení konfliktů ve třídě, předcházení patogenním jevům
- Psychologie v kyberprostředí, psychologie na sociálních sítích
- Počítačové hry a počítačové závislosti
- Základní pedagogické diagnostické metody, metody pedagogicko-psychologického výzkumu
- Školní psycholog, pedagogicko-psychologická poradna
- Nejčastější pedagogicko-psychologické problémy a metody jejich řešení
- Verbální a neverbální komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 130 s. ISBN 978-80-210-8925-9. info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- neurčeno
- PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie : pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 276 stran. ISBN 9788027105328. URL info
- ROLLNICK, Stephen a Hana ANTONÍNOVÁ. Motivační rozhovory ve škole. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 183 stran. ISBN 9788026212744. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 150 s. ISBN 8024402939. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra a Miroslava ČAPKOVÁ. Ke spolupráci školy s pedagogicko-psychologickou poradnou a rodiči při řešení výchovných a výukových problémů. In Výchovný poradce v současné škole. 1997. vyd. Brno: PPP Brno, 1997, s. 22-25. info
- Pedagogická psychologie. Edited by František Jiránek. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997, 164 s. ISBN 807194081X. info
- ČÁP, Jan. Pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 1963, 332 s. info
- Výukové metody
- Studenti pracují s ~interaktivní osnovou, vypracovávají úkoly a reflexi četby. V průběhu semestru absolvují výuková setkání nad vybranými problémy a kazuistikami z pedagogické praxe. Na konci semestru v reflexi obhajují drobný projekt a skládají test.
- Metody hodnocení
- Průběžné úkoly, řešené modelové situace a kazuistiky, test, projekt.
- Informace učitele
- Předmět má blended learningovou formu - kombinuje tedy studium v online prostředí (interaktivní osnova s materiály, úkoly) a prezenční setkávání nad aplikačními aspekty pedagogické psychologie. Prezenční výuková setkávání nad kazuistikami a modelovými situacemi jsou organizována dle stávajících edukačních podmínek daného semestru (offline/online výuka plošně na MU) a také dle vzdělávacích potřeb a individuálních podmínek v konsensu studijní skupiny s vyučujícími kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je určen pouze pro studenty CŽV.. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ISKED02