Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena and Petr PYTLÍK. Soft Skills im Fremdsprachenunterricht - ein Übersetzungskursentwurf (Soft skills in foreign language teaching - a draft translation course). In Wendepunkte in der Fremdsprachenlehr- und lernforschung: Teil 2. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage | Brill, 2024, p. 51-63. Fields of Linguistics - Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen. ISBN 978-3-8471-1683-7.
      URL
      Name in Czech: Soft skills ve výuce cizích jazyků - návrh překladatelského kurzu
      Name (in English): Soft skills in foreign language teaching - a draft translation course
      RIV: Chapter(s) of a specialized book. German. Germany.
      Hradílková, Helena (203 Czech Republic, belonging to the institution) -- Pytlík, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: soft skills in language teaching; problem-based learning; translation courses
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 16/2/2024 12:31.

    2023

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena and Johanna DALSANT. Fachexkursion „Deutschlernen für den Beruf“ ("Professional German" excursion). 2023.
      Name in Czech: Odborná exkurze „Profesní němčina“
      Name (in English): "Professional German" excursion

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 22/3/2023 09:46.
    2. HRADÍLKOVÁ, Helena. Fachsprachenvermittlung im DaF-Unterricht mit Michal Dvorecký (Teaching of German for Specific Purposes with Michal Dvorecký). 2023.
      Name in Czech: Výuka odborné němčiny s Michalem Dvoreckým
      Name (in English): Teaching of German for Specific Purposes with Michal Dvorecký

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 25/4/2023 17:13.
    3. KÁŇA, Tomáš, Helena HRADÍLKOVÁ, Mariapia D’ANGELO, Maria Chiara FERRO and Sara PICCIONI. Label Lingue 2022. Agenzia nazionale Erasmus+ INDIRE – Istituto nazionale di documentazione, innovazione e ricerca educativa, 2023.
      URL
      Name in Czech: Label Lingue 2022
      Name (in English): Label Lingue 2022
      Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: SEAH

      Changed by: doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D., učo 363. Changed: 8/5/2024 17:49.
    4. PYTLÍK, Petr and Helena HRADÍLKOVÁ. Potential des PBL-Konzepts und Möglichkeiten der Einbettung der Soft-Skills-Trainings in einen praxisorientierten Fremdsprachenunterricht (Potential of the PBL concept and possibilities of embedding the Soft skills training into a practice-oriented one foreign language teaching). In 11. Tag der Lehre Fachhochschule Oberösterreich. 2023.
      URL
      Name in Czech: Potenciál konceptu PBL a možnosti tréninku měkkých dovedností do prakticky orientované výuky cizích jazyků
      Name (in English): Potential of the PBL concept and possibilities of embedding the Soft skills training into a practice-oriented one foreign language teaching
      German. Austria.
      Keywords in English: soft skills in foreign language classes, problem-based learning, translation courses
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Changed: 6/7/2023 20:54.
    5. KÁŇA, Tomáš and Helena HRADÍLKOVÁ. SEAH – Sharing European Architectural Heritage: Innovative Language Teaching Tools for Academic and Professional Mobility in Architecture and Construction Neues Sprachportal für Architektur- und Bauwesenstudierende. In ÖDaF-Tagung. 2023.
      Name (in English): SEAH – Sharing European Architectural Heritage: Innovative Language Teaching Tools for Academic and Professional Mobility in Architecture and Construction Neues Sprachportal für Architektur- und Bauwesenstudierende
      German. Austria.
      Changed by: doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D., učo 363. Changed: 19/3/2023 11:15.
    6. MAREČKOVÁ, Pavla, Alice BRYCHOVÁ and Helena HRADÍLKOVÁ. Unterrichtsszenarien für DaF und DaZ (Teaching scenarios for German as Foreign and Second Language). Online. In Monika Budde. Handreichung MALWE: Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen. 2023.
      Obsah metodické příručky Webový portál grantové agentury Erasmus +, MALWE: Teacher´s Awareness of Multilingualism in German as a Foreign and Second Language-Learning settings
      Name in Czech: Výukové scénáře pro němčinu jako cizí a druhý jazyk
      Name (in English): Teaching scenarios for German as Foreign and Second Language
      German.
      Keywords in English: multilingualism, teaching scenarios, German as foreign language, German as Second Language
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 31/1/2024 11:38.
    7. KÁŇA, Tomáš and Helena HRADÍLKOVÁ. Unterschiede zwischen allgemeinsprachlichen und fachsprachlichen Texten als Grundlage für die Förderung korpuslinguistischer Kompetenz (Differences between General Language Texts and Specialized Language Texts as a Basis for Promoting Corpus Linguistic Competence). Rassegna Italiana di Linguistica Applicata. Roma: Bulzoni Editore S.r.l., 2023, vol. 54, 1-2/2022, p. 83-99. ISSN 0033-9725.
      Stránka obsahu čísla Stránka časopisu
      Name in Czech: Rozdíly mezi texty obecného jazyka a odborných textů jako základ pro podporu korpusové kompetence
      Name (in English): Differences between General Language Texts and Specialized Language Texts as a Basis for Promoting Corpus Linguistic Competence
      RIV/00216224:14410/23:00131324 Article in a journal. German. Italy.
      Káňa, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Hradílková, Helena (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: technical language; teaching professional language; SEAH
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 20/12/2023 16:08.
    8. HRADÍLKOVÁ, Helena. Využití ICT ve výuce jazyků. In Studium k výkonu specialozované činnosti koordinace v oblasti ICT ve Vzdělávacím institutut pro Moravu. 2023.
      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 25/4/2023 17:20.

    2022

    1. DALSANT, Johanna and Helena HRADÍLKOVÁ. Brünn - „Die ewige Vorstadt” (Brno - "The eternal suburb"). 2022.
      IDT Wien 2022: Ausflugsprogramm
      Name in Czech: Brno - "Věčné předměstí"
      Name (in English): Brno - "The eternal suburb"

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 23/1/2023 16:59.
    2. BRYCHOVÁ, Alice, Helena HRADÍLKOVÁ and Pavla MAREČKOVÁ. DaF-Unterricht an tschechischen Schulen und mehrsprachigkeitsorientierte Unterrichtsszenarien. In MALWE-Tagung Mehrsprachigkeit in DaF-und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen. 2022.

      Keywords in English: multilingualism, DaFnE, learning scenarios
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Alice Brychová, Ph.D., učo 1892. Changed: 11/10/2022 19:32.
    3. HRADÍLKOVÁ, Helena, Petr PYTLÍK and Pavel VÁŇA. DIKOBRAZ cestuje za německou literaturou (Porcupine travels in search of German literature). Online. In DIKOBRAZ (digitální vzdělávací zdroje). 2022.
      Webové stránky DVZ
      Name (in English): Porcupine travels in search of German literature

      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 16/1/2023 16:55.
    4. HRADÍLKOVÁ, Helena, Petr PYTLÍK and Pavel VÁŇA. DVZ – DIKOBRAZ cestuje za německou literaturou. Informace pro učitele. 2022. DIKOBRAZ (digitální vzdělávací zdroje).
      DVZ – DIKOBRAZ cestuje za německou literaturou. Informace pro učitele.
      Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: German language; interactive card od Czech republic; German writers; audio recordings of parallel texts; development of digital competence

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 16/1/2023 17:16.
    5. HRADÍLKOVÁ, Helena and Petr PYTLÍK. DVZ – DIKOBRAZ cestuje za německou literaturou. Metodika pro učitele. 2022. DIKOBRAZ (digitální vzdělávací zdroje).
      DVZ – DIKOBRAZ cestuje za německou literaturou. Metodika pro učitele.
      Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: German language; interactive card od Czech republic; German writers; audio recordings of parallel texts; development of digital competence

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 16/1/2023 17:10.
    6. HRADÍLKOVÁ, Helena and Johanna DALSANT. Einfach drauflos! Drama und Impro im Sprachunterricht mit Elisabeth Vergeiner (Einfach drauflos! Drama and Impro in the Language Classroom with Elisabeth Vergeiner). 2022.
      Name in Czech: Einfach drauflos! Drama a improvizace ve výuce jazyků s Elisabeth Vergeiner
      Name (in English): Einfach drauflos! Drama and Impro in the Language Classroom with Elisabeth Vergeiner

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 5/4/2023 12:43.
    7. PYTLÍK, Petr and Helena HRADÍLKOVÁ. Landeskundliche Kenntnisse und literarische Texte zur Entwicklung der digitalen Kompetenz im DAF-Unterricht (Regional studies and literary texts for the development of digital competence in German language teaching). In IDT - Internationale DeutschlehrerInnen Tagung. 2022.
      URL
      Name in Czech: Reálie a literární texty pro rozvoj digitální kompetence ve výuce německého jazyka
      Name (in English): Regional studies and literary texts for the development of digital competence in German language teaching

      Keywords in English: digital competence, german literature, authentic texts
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 23/1/2023 11:55.
    8. HRADÍLKOVÁ, Helena, Michal DVORECKÝ, Anke SENNEMA and Pavla MAREČKOVÁ. Lehrkompetenzentwicklung von DaF-Studierenden in einer binationalen universitären Ausbildungskooperation (Development of teaching competencies of GfL students in bilateral teacher training education). Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostravienis Studia Germanistica. Ostrava: University of Ostrava, Faculty of Arts, 2022, vol. 2022, No 30, p. 93-111. ISSN 1803-408X. Available from: https://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2022.30.0007.
      peer-reviewed journal Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis Studia Germanistica
      Name in Czech: Rozvoj pedagogických kompetencí studentů němčiny v rámci binacionální univerzitní spolupráce
      Name (in English): Development of teaching competencies of GfL students in bilateral teacher training education
      RIV/00216224:14410/22:00126741 Article in a journal. German. Czech Republic.
      Hradílková, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Dvorecký, Michal (40 Austria) -- Sennema, Anke (276 Germany) -- Marečková, Pavla (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: Development of teaching competencies; problem-based learning; project-based learning
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 24/1/2023 14:47.
    9. HRADÍLKOVÁ, Helena. Model problémově orientované výuky ve výuce cizích jazyků: Přehledová studie (Problem-Based Language Learning and Teaching: Review of Empirical Studies). In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků V. Brno: Masarykova univerzita, 2022.
      Name in Czech: Model problémově orientované výuky ve výuce cizích jazyků: Přehledová studie
      Name (in English): Problem-Based Language Learning and Teaching: Review of Empirical Studies
      Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: problem-based learning; problem-based language learning; research review
      Type of proceedings: post-proceedings
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Jana Veličková, Ph.D., učo 383024. Changed: 31/1/2023 21:13.
    10. KÁŇA, Tomáš, Helena HRADÍLKOVÁ and Jan ETTLER. Sharing European Architectural Heritage: Innovative language teaching tools for academic and professional mobility in Architecture and Construction. German training. 1st ed. Pescara; Brno; Bordeaux; Madrid; Polotsk: EU, 2022.
      URL
      Name in Czech: SEAH: Inovativní nástroje pro výuku jazyků během akademické a profesní mobility v oblasti architektury a stavebnictv. Němčina.
      Name (in English): Sharing European Architectural Heritage: Innovative language teaching tools for academic and professional mobility in Architecture and Construction. German training
      German. Germany.
      Keywords in English: learning German; professional German; German in architecture; German of construction ingineering
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 23/1/2023 11:01.
    11. HRADÍLKOVÁ, Helena and Petr PYTLÍK. Soft Skills für das 21. Jahrhundert – ihre Entwicklung im problembasierten Fremdsprachenunterricht (Soft skills for the 21st century - their development in problem-based language learning). In 6. Kongress des Mitteleuropäischen Germanistenverbands (MGV) mit den Lehrstühlen für Deutsche Sprache und Literatur und Kultur der Deutschsprachigen Länder an der Warmia und Mazury-Universität in Olsztyn/Allenstein 22.-24. September 2022 WENDE? WENDEN! 2022.
      Name in Czech: Soft skills pro 21. století - jejich rozvoj v problémově orientované výuce jazyků
      Name (in English): Soft skills for the 21st century - their development in problem-based language learning
      German. Poland.
      Keywords in English: soft skills, problem based learning, translation courses
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Changed: 17/1/2023 09:05.
    12. KÁŇA, Tomáš and Helena HRADÍLKOVÁ. Von der Form zur Funktion, vom Text zur Strukturentdeckung der Fachtexte (Form and Function: From Common Texts to Structures of Technical Texts). 2022.
      Name in Czech: Od formy k funkci, od obecného textu ke strukturám odborného textu
      Name (in English): Form and Function: From Common Texts to Structures of Technical Texts
      German. Czech Republic.
      Keywords in English: form and function of texts; text structures; SEAH; vocational language
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 24/1/2023 20:34.
    13. KÁŇA, Tomáš and Helena HRADÍLKOVÁ. Von der Form zur Funktion, vom Text zur Strukturentdeckung der Fachtexte (Form and Function: From Common Texts to Structures of Technical Texts). In Konferenz: Form und Funktion. 2022.
      URL
      Name in Czech: Od formy k funkci, od obecného textu ke strukturám odborného textu
      Name (in English): Form and Function: From Common Texts to Structures of Technical Texts
      German. Czech Republic.
      Keywords in English: form and function of texts; text structures; SEAH; vocational language
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 22/9/2022 18:51.

    2021

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena. Didaktika využití ICT v cizím jazyce (Didactics of using ICT in language learning). 2021.
      Name in Czech: Didaktika využití ICT v cizím jazyce
      Name (in English): Didactics of using ICT in language learning

      Type of participation: requested lecture

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/3/2022 12:20.
    2. LEITHNER, Astrid. Funktionale Grammatikbeschreibung und Möglichkeiten der Umsetzung im DaFUnterricht (Functional grammar description and its Possibilities of implementation in GFL lessons). 2021.
      Name in Czech: Funkční popis gramatiky a možnosti její implementace do výuky němčiny
      Name (in English): Functional grammar description and its Possibilities of implementation in GFL lessons

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 20/10/2022 19:17.
    3. HRADÍLKOVÁ, Helena. Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen? (More than German? Can the potential of multilingualism be used in german lessons?). In Deutschlehrertag. 2021.
      Name in Czech: Více než němčina? Lze využít potenciál vícejazyčnosti ve výuce němčiny?
      Name (in English): More than German? Can the potential of multilingualism be used in german lessons?

      Keywords in English: multilingualism, german learning
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/3/2022 12:22.
    4. HRADÍLKOVÁ, Helena. Mehr als Deutsch? Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht (More than German? The Potential of Multilingualism in GLF lessons). In Deutschlehrertag 2021. 2021.
      Name in Czech: Více, než němčina? Potenciál vícejazyčnosti ve výuce němčiny
      Name (in English): More than German? The Potential of Multilingualism in GLF lessons

      Type of participation: requested lecture

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 22/9/2022 18:48.
    5. HRADÍLKOVÁ, Helena. Perspektivy a limity problémově orientované výuky v jazykové přípravě studentů učitelství německého jazyka: výzkumný projekt (Perspectives and limits of problem-based language learning in the language training of german language teacher: research project). In Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2021.
      Name in Czech: Perspektivy a limity problémově orientované výuky v jazykové přípravě studentů učitelství německého jazyka: výzkumný projekt
      Name (in English): Perspectives and limits of problem-based language learning in the language training of german language teacher: research project
      Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: problem based language learning; action research
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 14/3/2022 19:33.
    6. PYTLÍK, Petr, Helena HRADÍLKOVÁ and Pavel VÁŇA. Spuren – Stopy německy psané literatury v Čechách a na Moravě (Spuren - Traces of German literature in Bohemia and Moravia). In MjUNIon. 2021.
      MjUNIon: Portál do světa bádání
      Name in Czech: Spuren – Stopy německy psané literatury v Čechách a na Moravě
      Name (in English): Spuren - Traces of German literature in Bohemia and Moravia

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/3/2022 12:27.
    7. BRYCHOVÁ, Alice, Helena HRADÍLKOVÁ and Věra JANÍKOVÁ. Výuka němčiny jako sdílená zkušenost (Learning German as a shared experience). 2021.
      Name in Czech: Výuka němčiny jako sdílená zkušenost
      Name (in English): Learning German as a shared experience
      Czech.
      Keywords in English: Learning German as a shared experience

      Changed by: PhDr. Alice Brychová, Ph.D., učo 1892. Changed: 8/12/2021 11:29.

    2020

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena. Didaktika využití ICT v cizím jazyce (Didactics of ICT in foreign language). In Středisko služeb školám a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno. 2020.
      Name in Czech: Didaktika využití ICT v cizím jazyce
      Name (in English): Didactics of ICT in foreign language

      Type of participation: requested lecture

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 9/3/2021 18:27.

    2019

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena. Angličtina pro ICT. In Studium pro koordinátory ICT. 2019.

      Type of participation: requested lecture

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 25/3/2020 12:19.
    2. PYTLÍK, Petr and Helena HRADÍLKOVÁ. Mehrsprachigkeits-, Interkulturalitäts- und Toleranzunterricht im 18. und 19. Jahrhundert am Beispiel der Zwittauer deutschen Sprachinsel in Böhmen (Multilingualism, Interculturality and Tolerance in the 18th and 19th Centuries using the example of Zwittauer German language island in Bohemia). In Tagung sprache – macht – gesellschaft 2019. 2019.
      URL
      Name in Czech: Mnohojazyčnost, interkulturalita a tolerance ve výuce v 18. a 19. století na příkladu svitavského německého jazykového ostrova
      Name (in English): Multilingualism, Interculturality and Tolerance in the 18th and 19th Centuries using the example of Zwittauer German language island in Bohemia

      Keywords in English: multilingualism, Theresian reform, German language island, history of education

      Changed by: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Changed: 2/4/2020 20:55.
    3. DVORECKÝ, Michal. Vybrané digitální nástroje ve výuce němčiny (Selected digital tools in GFL teaching). 2019.
      Name in Czech: Ausgewählte digitale Werkzeuge im DaF-Unterricht
      Name (in English): Selected digital tools in GFL teaching

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 20/10/2022 19:25.
    4. HRADÍLKOVÁ, Helena. Využití počítače ve vzdělávacím procesu. In Inovace studia k výkonu specializovaných činností -- koordinace v oblasti ICT. 2019.

      Type of participation: requested lecture

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 25/3/2020 12:35.
    5. MAREČKOVÁ, Pavla, Helena HRADÍLKOVÁ and Anke SENNEMA. Welche Lehrkompetenzen entwickeln Lehramtsstudierende während der Planung, Durchführung und Evaluierung einer Projektwoche? (Which teaching competences do students of study develop during the planning, implementation and evaluation of a project week?). In 27. GeSuS-Jahrestagung Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität. 2019.
      Name in Czech: Jaké učitelské kompetence rozvíjejí studenti pedagogiky během plánování, realizace a hodnocení projektového týdne?
      Name (in English): Which teaching competences do students of study develop during the planning, implementation and evaluation of a project week?
      RIV/00216224:14410/19:00109831 Presentations at conferences. German. Poland.
      Marečková, Pavla (203 Czech Republic, belonging to the institution) -- Hradílková, Helena (203 Czech Republic, belonging to the institution) -- Sennema, Anke (276 Germany)
      Keywords in English: project baced learning; teaching competences;
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/6/2019 16:20.

    2018

    1. HRADÍLKOVÁ, Helena and Anke SENNEMA. Berufsorientierungswoche am Gymnasium (Occupational Orientation Week at Grammar School in Zastávka). 2018.
      Name in Czech: Profesně orientační týden, gymnázium T. G. M. v Zastávce
      Name (in English): Occupational Orientation Week at Grammar School in Zastávka
      German. Czech Republic.
      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/3/2019 09:40.
    2. MAREČKOVÁ, Pavla, Brigitte SORGER, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT. Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung. Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 125 pp. ISBN 978-80-210-8848-1.
      URL
      German. Czech Republic.
      Keywords in English: teaching of German as a foreign/second language; communicative competence; speech acts; teaching scenario; observation, diagnostic tools
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2019 10:17.
    3. MAREČKOVÁ, Pavla, Brigitte SORGER, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT. Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 125 pp. ISBN 978-80-210-8847-4.
      URL
      German. Czech Republic.
      Keywords in English: teaching of German as a foreign/second language; communicative competence; speech acts; teaching scenario; observation, diagnostic tools
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2019 10:17.
    4. SORGER, Brigitte, Pavla MAREČKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT. Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 125 pp. ISBN 978-80-210-8848-1.
      Čítárna Munispace
      German. Czech Republic.
      Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 3/8/2018 11:53.
    5. SORGER, Brigitte, Pavla MAREČKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Helena HRADÍLKOVÁ, Rainer HAWLIK, Barbara HOLUB, Christian ASPALTER, Elisabeth FURCH and Sandra REITBRECHT. Bildungssprachliche Handlungen beobachten. Eine Handreichung zum Einsatz von Beobachtungsbögen und zur sprachaufmerksamen Unterrichtsgestaltung. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 125 pp. ISBN 978-80-210-8847-4.
      German. Czech Republic.
      Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 3/8/2018 11:50.
    6. HRADÍLKOVÁ, Helena and Anke SENNEMA. Internationales Kooperationsprojekt „Sprachliche Orte“ – ein Beispiel praktischer Motivationsförderung zum Deutschlehren und -lernen. In Germanistik in der Mitte Europas. 2018.
      German. Germany.
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 2/4/2019 15:14.
    7. HRADÍLKOVÁ, Helena, Jana VELIČKOVÁ, Vojtěch ŠTILEC and Barbora KOUSALOVÁ. Noc vědců (Long Night of the Sciences). Masarykova univerzita, 2018.
      Name in Czech: Noc vědců
      Name (in English): Long Night of the Sciences
      Czech. Czech Republic.
      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/3/2019 09:38.
    8. SENNEMA, Anke and Helena HRADÍLKOVÁ. Projektovo orientované vyučovanie ako praktická motivačná podpora pre štúdium nemčiny (Project-based teaching as practical stimulation of motivation for acquisition of the German language.). In Inovatívne vzdelávacie metódy + motivácia pre učiteľov a študentov = školská reforma zdola. Education – Motivation – Innovation. 2018.
      Name in Czech: Projektunterricht als praktische Motivationsförderung zum Deutschlernen
      Name (in English): Project-based teaching as practical stimulation of motivation for acquisition of the German language.
      Czech. Slovakia.
      Keywords in English: motivation to learn; poject based learning; cooperation between schools and companies
      Type of participation: active participation (giving a lecture, organization, etc.)
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/3/2019 16:51.
    9. HRADÍLKOVÁ, Helena and Anke SENNEMA. Projektunterricht im schulischen DaF-Unterricht: Schreiben als Sprachhandlung (Project based teaching in German-as-a-foreign-language school lessons: Writing as a language act). ÖDaF-Mitteilungen. Göttingen: unipress, 2018, 34/2018, No 2, p. 114-122. ISSN 2196-9167. Available from: https://dx.doi.org/10.14220/odaf.2018.34.2.114.
      Name (in English): Project based teaching in German-as-a-foreign-language school lessons: Writing as a language act
      RIV/00216224:14410/18:00106197 Article in a journal (not reviewed). German. Austria.
      Hradílková, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Sennema, Anke (40 Austria)
      Keywords in English: project baced learning; writing skills; german as a foreign language; Language places
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/3/2019 17:01.
    10. SENNEMA, Anke and Helena HRADÍLKOVÁ. "Why should I learn this?" Competency-oriented and autonomous forms of teaching as motivation in the secondary school classroom. In Veronika Nekolová. Inovatívne vzdelávacie metódy. Zborník z medzinárodnej konferencie. Bratislava: ABC – ACADEMIC BUSINESS CENTRUM, 2018, p. 20-26. ISBN 978-80-972600-2-6.
      RIV/00216224:14410/18:00104770 Proceedings paper. English. Slovakia.
      Sennema, Anke (276 Germany, guarantor) -- Hradílková, Helena (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: Motivation; foreign language learning; learner autonomy; project-based learning; occupational orientation
      Type of proceedings: post-proceedings
      International impact: yes

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 4/3/2019 17:02.

    2017

    1. ASPALTER, Christian. Schreibwerkstatt Internet. Wie digitale Medien den Schreibunterricht verändern (können) (Writing Lab Internet. How digital media (can) change the teaching of writing). 2017.
      Name in Czech: Spisovatelská dílna internet. Jak digitální média (teoreticky) mění výuku psaní
      Name (in English): Writing Lab Internet. How digital media (can) change the teaching of writing

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 20/10/2022 19:26.
    2. WILDMANN, Doris and Astrid LEITHNER. Welchen „Sinn“ macht die Grammatik im Text? Die Umsetzung des funktionalen Grammatikansatzes im DaF-Unterricht (What "sense" does grammar make in the text? The implementation of the functional grammar approach in GFL lessons). 2017.
      Name in Czech: Jaký "smysl" dává gramatika textu? Využití funkční gramatiky ve výuce němčiny
      Name (in English): What "sense" does grammar make in the text? The implementation of the functional grammar approach in GFL lessons

      Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 20/10/2022 19:28.
Displayed: 30/5/2024 02:42