Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Cíle výchovy


  • stejně jako každá lidská činnost, musí mít i pedagogická činnost učitele a žáků ve vyučování svůj cíl
  • tuto myšlenku vyjádřil už Jan Amos Komenský
  • cíl chápeme jako ideální představu předpokládaných výsledků, jichž má být ve výchově dosaženo
  • cíle výchovy se mění s vývojem společnosti, aktualizují se
  • jednotlivé pedagogické koncepce jsou nejednotné v oblasti cílů výchovy
  • z výchovných cílů vyplývají obsah, prostředky, principy, metody a formy výchovy
  • výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu › cíl tedy musí být neustále srovnáván s realitou
  • cíle jsou konkretizovány v obsahu výchovy (učební plány, učební osnovy a učebnice)
  • problematikou cílů se zabývá pedagogická teleologie
  • dva směry přístupu k problematice cílů:
    • indeterministický – odmítá společenskou podmíněnost výchovných cílů, původ cílů nachází v nadpřirozených silách, nezávislé na vývoji společnosti
    • deterministický – vychází ze společenské podmíněnosti výchovných cílů, musí být v souladu se dvěma základními stránkami výchovného procesu:
      • stránka subjektivní – psychická úroveň vychovávaných
      • stránka objektivní – stav společensko-ekonomických vztahů i vývoje společnosti

funkce cílů výchovy (Blížkovský)

  • orientační a anticipační – správná pedagogická orientace, anticipace základních pedagogických možností
  • motivační a stimulační - dosahování postupných cílů a úspěšné překonávání překážek
  • realizační – správně stanovené cíle = proměna pedagogických představ ve skutečnost
  • regulační – srovnávají hodnotu žádoucího výsledku (cíle) s hodnotou dosaženého výsledku

metody při vymezování cílů výchovy

  • analýza – zkoumány jsou potřeby společnosti a požadavky kladené na člověka
  • empirická metoda – metoda využívající výsledků z výzkumných studií

členění výukových cílů (obecné):

  • kognitivní (vzdělávací, poznávací) – osvojování poznatků a intelektových dovedností (znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení)
  • afektivní (postojové, hodnotové) – osvojování postojů, tvoření hodnotové orientace (vnímavost, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot)
  • psychomotorické (výcvikové) – osvojování psychomotorických dovedností (řeč, psaní, manipulace, imitace, zpřesňování, koordinace, automatizace)
  • cíle lze však členit a klasifikovat i podrobněji (Kádner):
    • individuální – snaha o osobní rozvoj a uplatnění jedince (antika, humanismus a reformace, J.Locka a J:J. Rousseaua a F.Nietzscheho)
    • sociální – zaměření k zapojení člověka do společnosti, tak aby byl schopen uvědoměle a kvalifikovaně plnit své sociální funkce; vychovat jedince co nejvíce prospěšného společnosti (Aristoteles, Platon, Helvétius, Lindner, Drtina a Masaryk)
    • je nutné aby ve výchově byly zastoupeny oba cíle
    • materiální / informativní – orientace na osvojení konkrétní učební látky důležité pro zvládnutí teoretických i praktických úkolů (fakta, konkrétní vědomosti, dovednosti, návyky)
    • formální / formativní – zaměření na rozvoj schopností člověka, učební látka chápána jako prostředek formálního rozvoje vychovávaného (duševní schopnosti,, myšlení žáků, paměť, logické usuzování, fantazie)
    • obecné – společný veškeré výchově, shrnuje specifické cíle týkající se konkrétních dovedností, vědomostí, návyků a utváření postojů a potřeb spjatých s oborem; plnění těchto cílů je zaměřeno na celou populaci
    • odborné / specifické – speciální konkretizací obecných cílů; osvojování vědomostí, dovedností a návyků, které jsou nezbytné pro výkon určité profese
    • adaptační – vedou člověka k přizpůsobení se stávajícím podmínkám
    • anticipační – výchovné působení orientováno k budoucím potřebám jedince i společnosti
    • teoretické – zaměření na vytvoření systému vědomostí
    • praktické cíle – uplatnění teoretických vědomostí v praktickém životě, rozvíjení dovedností a návyků
    • autonomní / vnitřní – vycházejí od jednotlivce a jsou produktem jeho potřeb a vůle; stanovuje si je sám jedinec
    • heteronomní / vnější – stanoví jiní činitelé (stát, skupina, vychovatel, rodiče ad.); je nutné aby vychovávaný tyto cíle přijal za vnitřní
    • někdy ještě připojovány další dva cíle (Pařízek):
      • hodnotové – zdroj v potřebách a zájmech lidí (hodnotová orientace člověka)
      • operační – klasifikace lidských činností (pracovní, sociální, zdravotní, výchova dětí, vzdělávací) které si má jedinec osvojit

další možné dělení (Svobodová)

  • Učení je skryté bohatství – dokument vydaný celosvětovou organizací UNESCO
  • vytýčeny záměry pro utváření společnosti v 21.století
  • učit se poznávat – rozvíjet dovednosti potřebné k učení a získávání znalostí
  • učit se jednat – žáci si osvojují sociální role a získávají žádoucí postoje
  • učit se být – žáci se mají naučit rozumět své vlastní osobnosti, podpora individuality
  • učit se žít společně – učit se žít s ostatními – škola připravuje žáky na život ve společnosti, aby uměli spolupracovat, pomáhat druhým

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)

  • cíle a klíčové kompetence, které shrnují vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty které má škola rozvíjet
  • umožnit žákům osvojit si strategii učení
  • podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
  • vést žáky k všestranné komunikaci
  • rozvíjet schopnost spolupracovat a respektovat výsledky práce
  • připravovat žáky k schopnosti projevovat se jako svobodná a zodpovědná osobnost
  • utvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a prožívání životních situací
  • učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví
  • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k druhým
  • pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své reálné schopnosti a možnosti
  • na základě vytýčených cílů jsou formulovány v RVP ZV klíčové kompetence
    • kompetence k učení
    • kompetence k řešení problémů
    • kompetence komunikativní
    • kompetence sociální a personální
    • kompetence občanské
    • kompetence pracovní
    • za nejklíčovější pro problematiku cílů výchovy lze považovat kompetence k učení

výukový cíl

  • kvalitativní a kvantitativní změny u žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky
  • zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel se žáky směřuje
  • požadavky na výukové cíle:
    • komplexnost
      • vzdělávací (kognitivní) cíle
      • výchovné (afektivní) cíle
      • výcvikové (psychomotorické) cíle
    • soudržnost
      • cíle jednotlivých druhů škol
      • cíle jednotlivých předmětů
      • cíle jednotlivých ročníků
      • cíle jednotlivých tématických celků
      • cíle jednotlivých témat
      • cíle jednotlivých vyučovacích hodin
    • kontrolovatelnost
      • požadovaný výkon (co musí žák umět)
      • podmínky výkonu (jak žák realizuje – sám, skupina)
      • norma výkonu (kolik úloh vyřešit, s jakým počtem chyb)
    • přiměřenost
      • stanovit cíle dostatečně náročně, ale zároveň splnitelné pro žáka
      • realizuje se pomocí Bloomovy taxonomie cílů – kategorie cílů:
      • znalost (zapamatování) – znovuvybavení znalostí a jejich reprodukce, aktivní slovesa pro vymezení cíle – definovat, opakovat, reprodukovat,…
      • porozumění – pochopení znalosti, akt. slovesa – jinak formulovat, vysvětlit, vyj. vlastními slovy
      • aplikace – transfer učení do situací pro žáka nových, akt. slovesa – aplikovat, uvést vztah mezi…, navrhnout, řešit,…
      • analýza – schopnost rozlišit významné údaje od méně významných či nevýznamných, akt. slovesa – analyzovat, provést rozbor, rozlišit,…
      • syntéza – schopnost žáka skládat části v celek, umět vyhledávat části z různých pramenů a skládat je do nových útvarů, akt. slovesa – syntetizovat, skládat, shrnout
      • hodnocení – schopnost posoudit hodnotu myšlenek, dokumentů, způsobů řešení, akt. slovesa – obhájit, posoudit, zhodnotit,…
  • členění cílů někdy pojímáno pouze jako pomocné, cíle mají být pojímány soustavně a jednotně
  • z tohoto hlediska dělíme cíle na:
    • subjektivně-objektivních vztahů (cíle vnější a vnitřní)
    • obsahu (cíle celkové a dílčí)
    • rozsahu (cíle obecné, konkrétní a jedinečné)
    • hierarchie (cíle nadřazené a podřazené)
    • pedagogického zřízení (cíle strategické, taktické a operativní)
    • náročnosti (cíle maximální, optimální, minimální)
    • realizovatelnosti (cíle nerealizovatelné, obtížně realizovatelné, reálné a snadno uskutečnitelné)
    • závaznosti (cíle obecně závazné, výběrově závazné a nezávazné)
    • časové náročnosti (cíle blízké, střední, vzdálené)
    • přizpůsobenosti konkrétním podmínkám výchovy (cíle standardní a přizpůsobené aktuálním zvláštnostem)

chyby učitelů při vymezování výuk. cílů:

  • stanoví cíl příliš obecně
  • nahrazují cíl tématem
  • namísto cíle popisují svoji činnost
  • formulace cíle připouští různou interpretaci

struktura cílů výchovy

  • nejobecnější, globální cíl – nejzákladnější představa o vychovávané osobnosti
    • dílčí cíle – vzdělávací a výchovné požadavky, obsahy znalostí a vlastností, požadavky na osobní rozvoj jednotlivých složek výchovy
      • cíle formativní a institucionální – konkrétní výchovné a vzdělávací instituce, jejich dokumentace a normy
        • cíle individuální
  • učitel pracuje s cíly ve všech fázích výuky (při projektování // plánování, v přípravné fázi hodiny, na počátku vyučovací hodiny, v jejím průběhu i na konci vyučovací hodiny)
  • současné cíle výchovy zaměřeny na plnohodnotný, svobodný rozvoj jedince jako osobnosti aktivní, se schopností rychlého a pružného rozhodování a dalšího seberozvoje
  • v ČR cíle výchovy podmíněny Ústavou České republiky, výchovné cíle v textu školského zákona z roku 1990
otevrit odpovednik

Otázky

  • Jak obecně dělíme výukové cíle?
  • Jak jsou formulovány klíčové kompetence v RVP ZV?
  • Co je to Bloomova taxonomie cílů?
  • Jaké jsou nejčastější chyby učitelů při vymezování výukových cílů?
  • Jaké jsou požadavky na výukové cíle?

Literatura

  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl. 1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
  • VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: Karolinum, 1994.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.